Vi håller på just nu att renovera vårt kök. Vi upptäckte dock att den gamla fläktens uttag (imkanalen) inte sitter där den nya hällen/ugnen kommer placeras. Allt förskjuts en del och därför måste vi dra om kanalen. Det ventilationsfirman kommer göra är att kapa det raka röret ner från taket och göra en 90 graders böj längs med taket (gick tydligen inte att dra innanför innertaket pga att det var för tight). Sedan ytterligare en 90 graders böj ner mot den nya fläktens position. Hela rörpaketet som hamnar inne i köket (utanför innertaket), kommer vi bygga in i en "låda" som går längs med hela taket. På detta sätt kan vi även bygga in spotlights i lådan som lyser upp diskbänken.
Nu till min fråga: I och med att vi bygger denna låda för att täcka rören och att vi kommer ha ett avstånd från bänkskiva/häll till fläkt på 60 cm, kommer fläktens kåpa bli för hög (de flesta fläktar jag tittat på har en kåpa med höjd på ca 70-80 cm). Det finns inte plats nog då kåpan kommer ta i "lådan". Är det så enkelt att bara klippa bort och måttanpassa kåpan själv med en plåtsax? Fläkten måste vara en alliance-fläkt.
Tack på förhand för alla tips!