Hej! Vi håller på renovera köket med frugan. När vi flyttade diskhon, för att vi ska demontera ett gipsvägg bakom den. Så tänkte vi inte att vi samtidigt flyttade diskhon från avloppet. När jag skulle testa vatten, efter vägg demontering, att vattenslangar inte var skadade så öppnade jag vatten kranen ca 2-3 sek max fart två gånger. Allt vatten kom till golvet givetvis, då upptäckte vi att avloppet var inte rätt satt. Golvet är plastmatta, och mattan går över kanten till väggar ca. 10cm bakom diskäbänken. Så det är bra! Men problemet är att gamla ägaren till huset, hade ett hål brevid avlopps hål, och där inne i rann vatten. `

Det är golv isolering som finns där. De har asså säkert borrat fel plats första avloppshål, men jag kan inte fatta varför dom har inte täppt hålet :(. Det räcker med en vattenläcka så helt plötsligt har vi mycket vatten som kan rinna från hålet rakt in i isoleringen som är glasfiber. Jag provade med fingret, och det är blött, men när jag provar åt sidorna, tycker det blir torrare. Kan sån här torka över natten? Huset har plintar. Så min fråga är, bör vi va oroliga för vattenskada? ev. mögel? Vad säger ni? Frugan är hysterisk ;) Kan vi göra någonting åt så det skulle torka? Tacksam för alla råd!
 
tommib
Det torkar nog över en natt eller två. Lämna bara öppet så att det kan dunsta ut.
 
har du tur så har det mesta av vatten runnit ut i undergrunden ( den lättaste vägen neråt) och endast fukt i isoleringen är kvar. Det torkar ut om du inte stänger till för tidigt....
gaia
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.