Jag håller på att förbereda för mitt nya kök, men jag har ett problem. Totala bredden på alla skåp kommer vara 360 cm och rummet är 361 cm. Som bredast och 358 cm på något ställe. Kommer det fungera ? Är skåpen egentligen smalare än skrivet ?
Skåpens ordning : 90 hörn, 60 disk, 60, 60, 90 hörn.
Har fått höra att 90 skåpen är exakt 90 breda.
Bara för att ena väggen inte är i 90° kommer jag få skjuta ut 90 skåpet ca 1 cm från väggen. Det kommer inkräkta på de 360 cm.
Skåpens ordning : 90 hörn, 60 disk, 60, 60, 90 hörn.
Har fått höra att 90 skåpen är exakt 90 breda.
Bara för att ena väggen inte är i 90° kommer jag få skjuta ut 90 skåpet ca 1 cm från väggen. Det kommer inkräkta på de 360 cm.
Ja att ändra stommar går ju alltid men då passar inte luckan så det är inget alternativ.
Du kan ju välja 2x60 plus 1x50 med tex 50 i mitten för att få symetri. Sen får du köpa en täckskiva och såga till passbitar för montering på ömse sidor.
Alternativt så hoppar du hörnskåpen och jobbar med vinkelställda skåp i hörnan. Då får du mer plats och kan ha bredare skåp.
Man tror att man förlorar eftersom man får en tom hörna men hörnskåp har otroligt dålig packningsgrad. Det är lätt att göra snygga passbitar för en sådan hörna så det är inget problem.
I en såda lösning måste man tänka på att ge plats till hantag så att dessa inte slår i handtagen på det andra skåpet i vinkeln.
I en sådan konstruktion får du istället in 2x80 plus 1x60 med bra plats för passbitar och plats så att inte handtag slår i skåpet som står i vinkel.
Sen måste du ha ett hundra procent vinkelrätt rum för att kunna jobba så tight som du har föreslagit och det har du inte eftersom det skiljer på ett par cm. Även om det hade varit samma mått så kan ju rummet vara som en romb och ej vinkelrätt och därför måste du ha plats för passbitar för att kunna få ihop det. Så jag skulle vilja påsta att din fråga måste besvaras med ett nej, det går inte att bygga så som du föreslår.
Du kan ju välja 2x60 plus 1x50 med tex 50 i mitten för att få symetri. Sen får du köpa en täckskiva och såga till passbitar för montering på ömse sidor.
Alternativt så hoppar du hörnskåpen och jobbar med vinkelställda skåp i hörnan. Då får du mer plats och kan ha bredare skåp.
Man tror att man förlorar eftersom man får en tom hörna men hörnskåp har otroligt dålig packningsgrad. Det är lätt att göra snygga passbitar för en sådan hörna så det är inget problem.
I en såda lösning måste man tänka på att ge plats till hantag så att dessa inte slår i handtagen på det andra skåpet i vinkeln.
I en sådan konstruktion får du istället in 2x80 plus 1x60 med bra plats för passbitar och plats så att inte handtag slår i skåpet som står i vinkel.
Sen måste du ha ett hundra procent vinkelrätt rum för att kunna jobba så tight som du har föreslagit och det har du inte eftersom det skiljer på ett par cm. Även om det hade varit samma mått så kan ju rummet vara som en romb och ej vinkelrätt och därför måste du ha plats för passbitar för att kunna få ihop det. Så jag skulle vilja påsta att din fråga måste besvaras med ett nej, det går inte att bygga så som du föreslår.
Redigerat:
Jag har ju satt renoveringsgips på väggarna. Kapar jag dessa så de bara täcker mellan bänkskåp och väggskåp tjänar jag 12 mm totalt. Men då kommer det fortfarande fattas 5 mm mellan väggarna längst ut på Uet.
Ungefärlig skiss utan renoveringsgips.
Måste gipset gå ner bakom bänkskivan eller kan den sluta där skivan börjar ? Tänkte kakla på gipset
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ungefärlig skiss utan renoveringsgips.
Måste gipset gå ner bakom bänkskivan eller kan den sluta där skivan börjar ? Tänkte kakla på gipset
Har du kryssmätt rummet ? Om du inte ens har tillräckligt mått från vägg till vägg på vissa ställe så kommer ett litet vinkelfel mellan väggarna dvs om de inte står hundra procent i 90 graders vinkel att slå mycket när du skall få in skåp och bänkskivor.
Så, nej det är med allra största sannolikhet ej möjligt för att det skall fungera.
Så, nej det är med allra största sannolikhet ej möjligt för att det skall fungera.
Rummet är 361,5 cm skåpen tillsammans 360 cm. Min första fråga var om skåpen egentligen var låt oss säga 59.7 cm då vinner man några mm per skåp. Jag inser nu att det är för trånga marginaler om man nu inte kan modifiera skåpen allt för mycket.