Ska bygga en sockel till köksön och undrar hur djup jag bör göra sockeln. Med andra ord, hur mycket ska skåpet hänga över sockeln för att man bekvämt ska kunna stå och jobba vid ön utan att slå i tårna?

Jag vet att det finns köksöar där sockeln tvärtom bygger utåt (och de är normalt mycket snyggare!) men det jag letar efter är i första hand funktion och i andra hand utseende. Det finns ju normer och rekommenderationen för allt möjligt nu för tiden, så kanske även för sockelmått?

6-8 cm djupt. Mät på ditt kök vad du har idag.

Gidder inte åka till tippen och kolla... :-)

Ahhh...

Ytterligare googlande gav svaret: "Sockeln bör vara minst tio cm hög och indragen minst fem cm innan för bänkskivans kant. Då kan fötterna få fritt utrymme." från Byggahus. Såklart.

IKEA:s nya socklar är indragna ca 10 cm från framkant på luckan. Dock bara drygt 8 cm höga. Står man verkligen så nära att fötterna är under bänken?

Jag har lagt nytt golv i köket så nu är sockeln endast 7 cm hög vilket vi inte upplever som något problem överhuvudtaget. Eftersom bänskivan/diskbänken går några cm utanför luckorna ramlar du nästan baklänges om du kör in fötterna så långt du kan. Om jag står och lutar mig mot bänken går tårna 5-6 cm in under bänken, men jag står nästan aldrig så (ingen handdiskning nu för tiden).

Mikael_L
Här är sockeln indragen ca 7 cm, mätt från skåpluckans yta, känns lagom och ser bra ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.