39 392 läst ·
39 svar
39k läst
39 svar
Någon med erfarenhet av askos diskmaskiner?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Så är det
Grumligt är grumligt
Dessutom avgörs tiden beroende på hur mycket disk som är i
Dvs den mäter tempökningen per tid för att bedöma mängden disk
Det är den man ser till nästa disk
O ja om man har plasttallrikar istf keramik så stämmer det inte
Men var finns den perfekta världen
Grumligt är grumligt
Dessutom avgörs tiden beroende på hur mycket disk som är i
Dvs den mäter tempökningen per tid för att bedöma mängden disk
Det är den man ser till nästa disk
O ja om man har plasttallrikar istf keramik så stämmer det inte
Men var finns den perfekta världen
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
För två maskiner sedan hade vi en "Asko" som köptes på Elgiganten. Enda skillnaden var att den kom via Norge (tillverkad i Sverige, Elgiganten norskt) och hade norsk anslutning av vattnet (3/4" istf 1/2") så en adapter för en 50-lapp krävdes. Inget som Elgiganten bjöd på.
Det var ändå en Cylindamaskin och reservdelar (pumppropeller) kunde köpas på Elektroskandia när de behövdes några år senare. Andra gången jag köpte delar sa killen på Elektroskandia att han inte befattade sig med Asko (även om delarna var samma som Cylinda (!)). Så småningom brann kretskortet och vaxmotorn (reglerar torkfläkten) pajade. Det fick gå på hemförsäkringen eftersom korten är dyra. Det lustiga var att Askon var egentligen en av Cylindas vassare modeller som degraderats till Asko. Bakom plastfronten syntes en display lysa, om rummet var mörkt, som bara fanns på de dyrare Cylinda då. Samma med separat knivkorg osv.
Efter flytt skaffades nästa maskin (Cylinda DM72) som höll i 6 år innan kretskortet brann på den också. Reparationskostnadsförslag 5000 kr. Valde ny maskin istället (Cylinda DM820). Återstår att se hur länge kretskortet håller på den.
Varför då Cylinda? Jag har provat en del andra maskiner också men ingen har lika bra inredning och få är lika tysta. Två viktiga parametrar för mig.
Det var ändå en Cylindamaskin och reservdelar (pumppropeller) kunde köpas på Elektroskandia när de behövdes några år senare. Andra gången jag köpte delar sa killen på Elektroskandia att han inte befattade sig med Asko (även om delarna var samma som Cylinda (!)). Så småningom brann kretskortet och vaxmotorn (reglerar torkfläkten) pajade. Det fick gå på hemförsäkringen eftersom korten är dyra. Det lustiga var att Askon var egentligen en av Cylindas vassare modeller som degraderats till Asko. Bakom plastfronten syntes en display lysa, om rummet var mörkt, som bara fanns på de dyrare Cylinda då. Samma med separat knivkorg osv.
Efter flytt skaffades nästa maskin (Cylinda DM72) som höll i 6 år innan kretskortet brann på den också. Reparationskostnadsförslag 5000 kr. Valde ny maskin istället (Cylinda DM820). Återstår att se hur länge kretskortet håller på den.
Varför då Cylinda? Jag har provat en del andra maskiner också men ingen har lika bra inredning och få är lika tysta. Två viktiga parametrar för mig.
Köpte just en ASKO igår. Står fortfarande "made in sweden" på klistermärket med serienummret.
Trodde svenska fabriken var stängd? Verkar ju märkligt om elgiganten skulle sitta med ett lager av 6 mån gamla maskiner?
Trodde svenska fabriken var stängd? Verkar ju märkligt om elgiganten skulle sitta med ett lager av 6 mån gamla maskiner?
Inhandlade denna idag som skall leverans på kommande fredag. Hade tidigare en Electrolux som fungerade felfritt i 11 år
http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/diskmaskin/D5647XLS/asko-xl-diskmaskin-d5647xls
http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/diskmaskin/D5647XLS/asko-xl-diskmaskin-d5647xls
Hur funkar Askon?
Jag har själv en ASKO XXL sedan 3 år som vi köpte på ELON. Den bara tuffar på.
Den är rejäl med hyllor & spolarmar i metall. Sen fastnade jag för att vattnet till den övre spolarmen går inne i maskinen.
Den är rejäl med hyllor & spolarmar i metall. Sen fastnade jag för att vattnet till den övre spolarmen går inne i maskinen.
Klicka här för att svara
