Går det verkligen att använda IKEAS täcksida som passbit?

Har sett att färgen frasat av några millimeter där den sågades. Hmm. Tyckte IKEA rekommenderade just det sättet för att skapa passbitar i exakt samma kulär som luckorna.

Men nu...har svårt att se hur man kan såga så att det blir ok, kräver inte perfekt men åtminstone ok.
Eftersom det är på längden kan jag ju inte dölja den med list.

Sågad av IKEAS täcksida förbättra.

Tips?! Såg? Tejpa före sågning?!
Mvh XEN

• image1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade du vasst sågblad/klinga? Tejpa kan hjälpa, kanske sätta latexfog?

Fel klinga/teknik. Det där är inga problem att såga utan flis med bra/vassa klingar med rätt tänder.

• Gilla
Teacer
  • Laddar…
oneman skrev:
Jag köpte sågblad för laminatskivor på Jula (bimetallblad). Funkade perfekt. Fin snittet och ingen fransning.
[länk]
Just sticksåg är väl inget som kommer först i kön av verktyg om en skiva ska delas på endera ledden. :)

Tejp hjälper, men ska inte behövas. Är endast en extra säkerhet. Det viktiga är att ha ett skarpt sågblad med rätt tandning. Såga också från rätt sida. Det blir alltid en finare och en fulare sida i materialet som sågas.

FredrikR skrev:
Just sticksåg är väl inget som kommer först i kön av verktyg om en skiva ska delas på endera ledden. :)
Nästa gång åker jag och köper en ny maskin innan jag börjar såga ;)

• Gilla
Tummen 44
  • Laddar…
Skena med splitterskydd och sänksåg är det som ger perfekta snitt, kanske inget att köpa för ett snitt men lämna bort till firma då för sticksåg är nog det sista innan yxa i kön bland verktyg.

• Gilla
gdsaren och 1 till
  • Laddar…
Läser man instruktionen till Ikeas täcksida, menar de att man ska använda tejp vid sågning i täcksidan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.