Hej!
Jag kan ha tagit mig vatten över huvudet, men har gett mig på att fixa min köksvägg själv - den är rätt hårt åtgången efter brutal nedrivning av mosaikkakel.
Mycket poröst bakom putsen (som är flera millimeter utanför hålen). Vågar knappt borsta väggen, känns lite som enn sandslott...
Har rotgips som jag tänkte börja fylla med för att sedan gå på med grovspackel och sen finspackel.
Tar gärna emot tips!
Och även om nån kan se på bilderna om det kan vara blåbetong? Det är ett 40-talshus och det finns radonproblem i andra lgh.
Tack på förhand!
Skadad köksvägg med poröst ytskikt och synliga hål efter nedrivning av kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köksvägg med skadad puts och synliga lager efter kakelrivning, rotgips och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
Det där är puts. För att väggen ska kunna bära upp nytt ytskikt måste all löst sittande puts bort.

Knacka med handtaget på t.ex en skruvmejsel, om det låter ihåligt så ska putsen ner, för då sitter den inte i bakomliggande vägg.

När det är klart kan det vara bra att borsta väggen med en hård borste för att få bort lös ytputs innan man går på med primer.

Tack. Borstade en bit, men det lösa, porösa gick djupt! Flera cm in från ytväggen. Borstade, fuktade och fyllde ut därifrån. Verkar, peppar, peppar stabilt.

S
GabriellaW skrev:
Tack. Borstade en bit, men det lösa, porösa gick djupt! Flera cm in från ytväggen. Borstade, fuktade och fyllde ut därifrån. Verkar, peppar, peppar stabilt.
primade du något eller la du bara på spackel? och vad för spackel?

SBH skrev:
primade du något eller la du bara på spackel? och vad för spackel?
Rotgips, sen lätt grovspackel. Och därpå ett lager mellanfint.

/g

S
GabriellaW skrev:
Rotgips, sen lätt grovspackel. Och därpå ett lager mellanfint.

/g
om det är vanligt målerispackel så är det inte värst bra

S
tips är exempelvis webers maxfix. endast vatten som primer.
kan läggas i lager 15mm eller hål upp till 50mm utan nämnbar sjunkning

Hoppas att det är en motsvarighet till det jag har använt. Fixade de djupaste hålen iaf, och sedan fyllde grovspacklet ut resten. Vanligt och vanligt, proffsspackel var det! : D
Jag får leva med det ett tag och sedan återkomma och berätta hur det gick. FÖr nu är det i alla fall ganska snyggt.

• Gilla
1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.