Det ska finnas en standard för hur högt man sätter vasken i ett badrum eller toalett. Jag vill minnas att det är 85 cm men skulle vilja få det bekräftat.

Kanske finns det även en standardhöjd på hur högt man brukar sätta ett eventuellt skåp eller spegel ovanför vasken?

Finns det några för och emot att rucka lite på standardhöjden?

Jag kommer givetvis att låta tycke, smak och just våra behov råda men om dessa kan gå hand i hand med standard så vill jag gärna följa den.

Tacksam för svar då det snart är läge för att hänga upp grejorna :)

Mvh
Thomas

Om det finns en standard så kanske det är dags för en ny ändå? Vi tenderar ju att växa och standarden är säkert ca 1850-tal. I köket gjorde vi vår arbetsbänk lite högre än standard just för att det passade oss bättre.

Om du inte får reda på standardhöjd (för det får du inte av mig) på skåpet så se till att frugan är hemma när du sätter upp skåpet eller spegeln! Sambon satte upp en spegel och när jag skulle kika så var det bara att konstatera att det vart ju inte riktigt bra det där! Spegeln ungefär i näshöjd!

Hittade ett svar, det du sökte kanske!

"Fråga: Vílken höjd ska vårat handfat sitta på?

Svar: Ett tvättställ placeras 85cm från golv till
överkant, men placeringar uppåt 90cm är inget ovanligt."

Stava Bad och Värme

http://www.stava.se/?sid=article&pid=read&id=582

Tackar och bugar :)

Det var precis det jag ville veta, sen fanns det lite bonusuppgifter också på länken som jag uppskattade. Jag ska nämligen snart riva ut badrummet.

Givetvis kommer "hon som bestämmer" att få säga sitt innan jag sätter borrmaskinen i kaklet. Det brukar vara säkrast så. Annars får man kanske anlita låssmed... :D

Mvh
Thomas

Oooopss :)
Det där med ungarnas pall hade jag inte tänkt på. Jag har visserligen bestämt mig för att sätta vasken högre än 85cm för bekvämlighets skull men nu måste jag ju kolla om pallen går in...

Skåp och vask är av hörnmodell och skåpet är "spetsigt" nertill så det blir inte så mycket kvar att gömma pallen under, men det är det lilla som gör det ;)

Mvh
Thomas

• Gilla
berge
  • Laddar…
jag har alltid satt dem 87- 90 cm och ingen har hitills tyckt det varit för högt, ska du ha dolda rör så blir det lagom att ta ut dem 56-60 cm över färdigt golv..

Hemmakatten
Det var inte en dålig bumpning av en tråd från perbos sida. 7 år gammal är tråden - men svaren är förstås aktuella i dag.

Har adderar jag 6 år på tråden ;) Kollade nyss IKEA´s kommod-lösningar, med möbel, ben o handfat, där är minimum-måttet 89cm, benen är justerbara 1-2 cm ytterligare. Kanske kommoder generellt är lite högre? Som sagt, utöver standard på 85cm så är även 90cm är helt ok också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.