Hej,

Köpte för ett halvår sedan ett nytt vitpigmenterat ekbord för 7000kr. Nu har det uppkommit en spricka i ena kortsidan. Den tycks ha spruckit mitt i en skarv. Är detta att förvänta sig gällande levande material, eller ett reklamationsärende?

Egentligen bryr jag mig inte så mycket om den inte växer, men måste ju reklamera så fort som möjligt, eller åtgärda. Företaget kommer säkert skylla på värme i mitt 19gradiga hem ;)

IMG_20160304_114943.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20160304_115008.jpg
Skapa konto

1457089380576-2070946611.jpg
Skapa konto

7000kr och 6 månader gammalt - Jag skulle definitivt reklamera så snart som möjligt.
En bordsskiva skall inte spricka och det är inget som jag skulle vänta mig... Skulle dessutom butiken säga att den kommer att spricka med tiden så helt struntat i köp.

Jag tycker personligen att kvalitén på de flesta möbler idag är galet undermålig..

• Gilla
kallun och 1 till
  • Laddar…
Det är inget jag skulle vänta mig heller, men är inte kunnig alls inom området. Trä kan ju ändra form, svälla osv, och behöver behandlas, men skulle knappast behöva underhålla den första åren? Första gången jag inte köper det absolut billigaste. Jag reklamerar så får vi se vad de säger.

Har du otur kan de kanske hävda dåligt underhåll. När det gäller massiva bänkskivor i kök är det under första året det är som viktigast med underhållet, tills träet är ordentligt mättat med olja. Skulle tro det gäller samma för bordsskivor.

Men detta tycker jag att säljaren borde upplyst er om vid köp..

perssons skrev:
Har du otur kan de kanske hävda dåligt underhåll. När det gäller massiva bänkskivor i kök är det under första året det är som viktigast med underhållet, tills träet är ordentligt mättat med olja. Skulle tro det gäller samma för bordsskivor.

Men detta tycker jag att säljaren borde upplyst er om vid köp..
Det är väl risken. Med husköp och allt vad det innebar har jag inte haft tid att ta reda på vad som behövts för just bordet.

Återförsäljaren skriver på hemsidan att bordet ska oljas in 2-3 här per år för att skydda den mot repor och fläckar. Tillverkaren skriva er att bordet ska oljas in regelbundet för att hållas fin. Vad nu fint är :)

slacker skrev:
Jag tycker personligen att kvalitén på de flesta möbler idag är galet undermålig..
Håller med. De flesta möbler som säljs hos Stalands, Mio etc har kasst hantverk i förhållande till priset. Ikea brukar ofta hålla bättre klass på möblerna och är mycket billigare.

Det ju för att undvika den där typen sv sprickor som man vill hyvla materialet till limfogar med en aning radie. På så sätt får man dragspänningar tvärs fibrerna i mitten av skivan och tryckspännningar i kanterna.

Förstår inte riktigt.
Tror du att man får sådana sprickor om man inte oljan in skivan eller är det pga att det är kass kvalitet? Det känns inte som att inoljning skulle motverka.

Det var väl en bordsskiva som inte slabbas en massa vatten på? Skivan spricker eftersom den torkar snabbare och krymper vid ändträt, än den torkar mitt i skivan. Man kan förhindra sprickbildning genom att se till att den inte torkar så snabbt i ändträt genom att hålla den väl inoljad eller ytbehandlat på något annat sätt.

Om man tillverkar skivan genom att hyvla en radie som jag beskrev ovan, kan man minska risken för att den ska spricka på det där sättet. Det blir lite mer invecklat, eftersom man måste rikthyvla alla kanterna på en rätt inställd hyvel. Normalt riktar man bara den ena kanten och gör den andra kanten parallell i planhyveln. Jag tycker inte att man kan förvänta sig att få en fabrikstillverkad skiva tillverkad på det sätt jag beskriver. Om jag har fel i den frågan så får gärna någon som bättre förstår sig på fabrikstillverkning av skivor rätta mig.

• Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Tack för svaret. Vi är två vuxna i hushållet. Bordet är 2.4m långt och vi sitter i andra änden. Har väl varit gäster som suttit där på den andra kortsidan ett par gånger, om ens det.

Nu har jag fått ett nytt bord. Tungt som ett as, lyckades få hjälp att bära in det.

• Gilla
Rob1n och 2 till
  • Laddar…
Och knappt nio månader senare så har det nya spruckit, dessutom mer än det gamla, precis på samma ställe. Har varit pedantskött och oljats in enligt tillverkarens rekomendation. Kan man verkligen inte förvänta sig mer?

Tråkigt! Tyvärr är kvalitetskontrollen under all kritik hos många tillverkare.

Är dock lite nyfiken på bordets konstruktion. Är det en skiva, eller är bordet delat i mitten för extra iläggsskiva?
Ligger stavarna på längden eller tvären?

Visst är det tråkigt. Kan inte längre se att bordet är till salu, och "syskonen" reas ut. Jag gillar bordet, har inte hittat ett bord jag gillar mer för under 15k, och skulle bli besviken på pengarna tillbaka, samtidigt som det är ett projekt med frakten.

Det är en skiva, 240cm långt.
Vet tyvärr inte vad du menar med stavar.

Skiva i oljad massiv vitpigmenterad oljad ek
Silkeslen bordsyta med fog i hela längder
Skiva med fasad kant
Konade ben i vitpigmenterad oljad ek.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.