Byggahus.se

Flexibilitet?

1. N
    Medlem · 394 inlägg

Nizztos

Medlem
    Skall renovera/bygga om huset och då blir det ett helt nytt kök.
    Kommer sätta upp det själv men köper färdiga stommar etc.

Har hela tiden varit inne på att välja Kvik som jag, väldigt subjektivt, känner borde vara hyffsad pris/prestanda. De dyrare köken går bort för mig då jag inte ser att jag skulle få något för de extra pengarna (så som jag vill att köket ser ut).

Dock är det så att ju mer jag funderar på hur jag vill ha det, funktion är väldigt viktigt, så inser jag att man nog inte kommer förstå alla detaljer förrän efter att man börjat bo in köket. Känns alltså inte som man kan planera rätt från början.

Börjar då fundera i banorna ikea istället då det blir mycket enklare att experimentera sig fram till rätt lösning. Stommar, bänkskiva och vitvaror får man hoppas man gissade rätt på men man har efter detta stor flexibilitet i att stoppa in inredningen allt eftersom man inser hur man vill ha det. I nödfall så är det ju inte heller någon katastrof om man måste byta någon stomme också.

Tänker jag fel när jag tänker så? Skall jag tro på mig själv att jag kan göra rätt från början eller är det en bra ide att inte köpa all inredning på en gång vilket i så fall nästan utesluter allt annar än ikea antar jag?

2. B
    Medlem · Stockholms län · 20 510 inlägg

BirgitS

Medlem
    Jag förstår inte riktigt hur du menar för oavsett vilken vanlig kökstillverkare man väljer kan man väl köpa luckor, lådor etc. efteråt. Men tänk på att luckor och lådfronter påverkas av ljus och därför ändrar färg med tiden varför det är olämpligt att sprida ut inköpet av dem under lång tid. Köper man luckor av riktigt trä av en dyr tillverkare brukar man få luckor som är matchade för att undvika alltför stora färg- och ådringsskillnader mellan dem och det går förstås inte om man inte köper luckorna samtidigt, men det är ju inte aktuellt om du väljer Kvik, Ikea eller någon annan i det prissegmentet.

Eftersom du har ett kök nu och kan utgå från vad du tycker är bra och dåligt med det samt kan prata med bekanta om deras erfarenheter tror jag att det går för dig att komma fram till ett tillräckligt bra val i förväg.

3. N
    Medlem · 394 inlägg

Nizztos

Medlem
    Med andra tillverkare är det ju olika lång leveranstid. Ikea plockar man bara på hyllan.

Angående färgerna så skulle jag nog inte märka skillnad på en lucka som blekts i en månad eller kanske tre mot en ny. Har aldrig i hela mitt liv sett ett kök där jag sett skillnad på färgerna och det har ju garanterat fallit in olika mycket ljus på olika ställen. Därmed inte sagt att de skulle ha skiftat till olika nyanser, bara att jag inte kan se det.

Det är sån otroligt stor skillnad på mitt nuvarande och det nya att jag kan inte riktigt applicera alla lärdomar. En del är enkelt och det tar jag givetvis med mig men jag får ju tre gånger så mycket yta och kanske 4 gånger så mycket utrymme. Har ingen i bekantskapskretsen som inte antingen är av typen att var det bra för hundra pr sedan duger det idag eller har ett pyttelitet kök så jag är rätt övertygad om att jag inte kommer se allt förän man levt in sig i köket.

Självklart kommer det bli bra om jag köper allt från dag ett men blir det så bra det kan bli?

4. B

BirgitS

Medlem
    På bara ett par månader blir det ju inte så stor skillnad, men om du vill komplettera efter ett år kan det vara så, men det beror ju också på hur mycket solen ligger på i ditt kök. Med 4 gånger så mycket utrymme kan det ju ta ett tag innan du ens har fyllt upp hälften och då kanske det inte spelar någon roll om du behöver vänta 1-2 månader på en leverans.

Ett sätt att börja samla idéer är att gå runt till några kökstillverkare och be om förslag på vad de kan rekommendera, sen kan du lägga upp förslagen här och få in synpunkter från många.

5. N
    Medlem · 394 inlägg

Nizztos

Medlem
    Kan vara att du har rätt i att man kanske kan göra rätt från början. Känns spontant som att man borde missa massa detaljer man borde tänkt på men de kanske är så små att man inte stör sig på det i efterhand.

Har varit hos en leverantör så här långt och just inredning var inget som kom upp alls under den planeringen. Tyckte det blev en bra grundplanering men i efterhand har jag insett att man troligen borde göra annorlunda. Något jag tar med mig till nästa planering (har tänkt kolla med två andra leverantörer).

Det var dock just det att det dök upp så mycket nya tankar efter planeringen som fick mig att börja undra om man borde bo in köket lite innan man slutför det.

6. B

BirgitS

Medlem
    Jag förstår dig, jag är själv en som har svårt att bestämma mig och hela tiden tänker att jag har missat att tänka på något :)
    Det kanske hjälper att detaljplanera skåpen och sen tänka ut hur hade jag rört mig i köket om jag hade lagat middagen i det i stället, typ hämtat kött mm i kylskåp resp. konserver och ris i skafferi/låda/överskåp, lagt en del vid diskhon och en del bredvid spisen, tagit fram potatisskalare, skärbräda, kniv och stekpanna, dukat, tömt diskmaskinen osv.

Gå tillbaks till den första leverantören också säg vad som du inte gillade så att du får ett bättre förslag (och leverantören blir bättre).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.