Tja!
Enkel fråga, enkelt svar? Håller på att planera köket i sommarstugan. Har begränsat med utrymme och funderar på att sätta en rostfri diskbänk kloss an mot spisen. Men, får man det? Har något svagt minne av att jag läst någon gång, någonstans att det inte skulle vara tillåtet. Någon som vet?

Mvh,
ToRy

Kan inte svara dig på frågan om man får det eller ej. Jag har nu ett nyrenoverat kök med träskiva. Men köket som jag rev ut var så som du beskriver, rostfri diskbänk diktan till spisen. Dock har jag för mig att det på spisen var någon typ av gummikudde på den, som var emot diskbänken.

Finns ju trinettkök där kokplattorna är inbyggda i diskbänken så det finns troligen inget problem i regelboken. Kan ju vara lämpligt att sätta in JFB iallafall om det inte finns förut då kombinationen el och vattenrör är en potentiell risk.

Redigerat:
Hemmakatten
Har en rostfri diskbänk med en nedsänkt, rostfri gasolgrill. Inga problem, har aldrig hört talas om en sån regel.

BirgitS
Om hålet där spisen ska in är exakt lika brett som spisen kan det vara lite knepigt att få in spisen eftersom den lätt kommer lite på sned och då fastnar.

Om det skulle gälla värmeproblem är det nog snarare ugnen än plattorna som är problemet. Har du kollat i installationsanvisningarna för spisen som du ska ha, eller några alternativa spisar om du inte har bestämt än?

Jag kan minnas fel, eller så har den jag hört det ifrån haft fel, det var så länge sen så jag minns inte var/hur jag hörde/läste detta. Låter ju i alla fall som att någon sådan regel inte finns och det är ju bra! :thumbup:
Tänkte värmeproblem, möjligen risken för att spisen skulle göra diskbänken strömförande, inte vet jag..... Jaja, vi skiter i det och går vidare! :D
Har inte valt spis än men det blir någon smalvariant av en gammal hederlig spis med gjutjärnsplattor tänker jag.

Tack för svaren!

Värmeproblem går ju ganska enkelt att avskriva. Spisen står för det mesta dikt an mot spånskiveskåp. Dessa blir knappast varmare av att det ligger en rostfri bänkskiva på dem än när det ligger en träskiva över. Om spisen gör diskbänken strömförande är det ett allvarligt fel som även gör spisen strömförande. Det får inte ske oavsett om spisen nuddar en diskbänk eller inte. Vattenproblem lär det inte heller vara. Spisen skall ju tåla att saker kokar över.

Off topic Tänk på att smalspisarna ofta är mycket dyrare än en 60 spis.

RoBo: Bra tips, :thumbup: ska hålla koll på det!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.