6 778 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Köksrenovering - rutin
Hej
Jag ska renovera mitt kök inom kort och har skrivit på offerten. Jag förväntade mig att köket skulle målas innan stommar och skåp på plats. När jag pratade med firman häromdagen, sa de att de kom att måla efter renoveringen, d.v.s att måla på de synliga ställen.
Jag kan ha fel, eftersom jag inte har gjort det tidigare. Jag undrar om hur det brukar gå tillväga när man gör en total renovering?
Vore tacksam om någon kunde svar min fråga.
Mvh
Jenny
Jag ska renovera mitt kök inom kort och har skrivit på offerten. Jag förväntade mig att köket skulle målas innan stommar och skåp på plats. När jag pratade med firman häromdagen, sa de att de kom att måla efter renoveringen, d.v.s att måla på de synliga ställen.
Jag kan ha fel, eftersom jag inte har gjort det tidigare. Jag undrar om hur det brukar gå tillväga när man gör en total renovering?
Vore tacksam om någon kunde svar min fråga.
Mvh
Jenny
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Det är högst normalt att det är obehandlade ytor som kommer fram när man tar bort köksskåp, t.ex. betong eller gipsskivor. Man har väl i alla tider velat hålla kostnaden nere.
Dessutom finns det ju alltid en risk för att man skadar en vägg lite när man sätter upp skåp, och då behöver den ju spacklas och målas efteråt.
Dessutom finns det ju alltid en risk för att man skadar en vägg lite när man sätter upp skåp, och då behöver den ju spacklas och målas efteråt.
Hej Igen Birgits och tack för svar.
Jag kanske var otydlig i min fråga men det jag undrade var om det är normalt att under en renovering så ska endast de synliga ytorna målas av renoveringsfirman och inte de osynliga ytorna? Jag trodde att det var standard att hela köket skulle målas och inte bara synliga delar?
Jag kanske var otydlig i min fråga men det jag undrade var om det är normalt att under en renovering så ska endast de synliga ytorna målas av renoveringsfirman och inte de osynliga ytorna? Jag trodde att det var standard att hela köket skulle målas och inte bara synliga delar?
Vi renoverade själva vårt kök. För en helkaklad vägg vidhöll jag att vi skulle kakla bakom kombinerade kyl/frysen som står i anslutning till bänkskåpen, min fru menade att vi kunde strunta i det. Det slutade med en kompromiss där vi kaklade bakom den men endast ner till bänkhöjd. Kändes osannolikt att rummet någonsin kommer göras om med vårt kakel kvar på väggen och den nu okaklade delen synlig.
Ofta så monteras ju kök mot slutet, så målaren har redan lämnat, dvs målning först.
Men, ingen målnining på ställen som kommer vara täckta av skåp etc.
Dock är det väl inget fel att måla efter att skåpen är på plats, då kan man ju som sagt åtgärda eventuella skador som skett vid montering etc. Nackdelen är väl mest att man måste maskera lite mer.
Men oavsett så vill du som kund oftats inte få det målat bakom saker som sitter fast, oavsett om du gör det själv eller någon annan som utför det. Det är ju bara en onödig kostnad för färg och arbete.
Och om du senare bestämmer dig för att ta bort något skåp kommer ju färgen ändå ha åldrats/solblekts så annorlunda där jämfört med resten att du ändå behöver bättra på färgen om det ska se snyggt ut. (Och så kommer du ju ha skruvhål etc. att åtgärda)
Men, ingen målnining på ställen som kommer vara täckta av skåp etc.
Dock är det väl inget fel att måla efter att skåpen är på plats, då kan man ju som sagt åtgärda eventuella skador som skett vid montering etc. Nackdelen är väl mest att man måste maskera lite mer.
Men oavsett så vill du som kund oftats inte få det målat bakom saker som sitter fast, oavsett om du gör det själv eller någon annan som utför det. Det är ju bara en onödig kostnad för färg och arbete.
Och om du senare bestämmer dig för att ta bort något skåp kommer ju färgen ändå ha åldrats/solblekts så annorlunda där jämfört med resten att du ändå behöver bättra på färgen om det ska se snyggt ut. (Och så kommer du ju ha skruvhål etc. att åtgärda)
Medlem
· Stockholms län
· 65 inlägg
Kan inte så mycket om vad som är normalt, om det nu finns något sådant. När vi fick vårt kök gjort så målades det sist (och då givetvis bara ytor som fortfarande syns, dvs inte bakom skåp). Lite överkaxiga som målarna var så maskerade de knappt (även snickaren var lite trött på detta) men med superfint resultat och inget gick fel...
Driver måleri och vi målar helst efter köket är monterat. För det första sabbar montörerna väldigt ofta målningen och då vår vi ändå komma tillbaka och fixa, dessutom kan vi när köket är monterat foga igen fula springor osv så det blir ett snyggare resultat helt enkelt. Har haft kunder som velat ha superfinish även bakom skåpen men det är ganska onödiga pengar. Den dan köket skall ner har du ändå fula skruvhål, skavmärken och färgskiftningar som måste åtgärdas.
Klicka här för att svara