Hej !

Håller som bäst på att flytta in i ett alldeles nybyggt 4-vånings hyreshus med 20 lägenheter.

Jag undrar om det finns något gällande regelverk och/eller byggnormer för montagehöjder osv ?

Det som slår mig då jag flyttar in är att:

1. Köksfläkten sitter monterad under köksskåpen och är störande lågt monterad,
detta trots att det finns en ca 20 cm hög passbit ovanför fläkten.
( MARBODAL kök )
Avståndet mellan Halogenhällen och undersidan på köksfläkten är 43,5 cm

2. Handfatet i badrummet sitter störande lågt monterat.
Ovansidan på handfatet är 80 cm från golvet.

3. Duschstången sitter alldeles för högt monterad,
så ett duschdraperi av standard storlek ( 2 meter hög ) går ej att använda.
Avståndet mellan undersidan av duschdraperiet och golvet är 25 cm !!

BirgitS
1. Det avståndet får inte understiga det minimiavstånd som tillverkaren av hällen resp. fläkten har angett av brandsäkerhetsskäl. De flesta specar 50, 55 eller 60 cm.

2. Vet inte men det kanske har att göra med tillgänglighet för barn och rullstolsburna. Tror att vårat handfat också är på ung. den höjden.

BirgitS BirgitS skrev:
1. Avståndet får inte understiga det minimiavstånd som tillverkaren av hällen resp. fläkten har angett av brandsäkerhetsskäl.
Jag kontaktade tillverkaren och det är tydligen endast Tillverkaren av fläkten som sätter en absolut minimihöjd testat ur brandsynpunkt.
I detta fallet är tillverkarens minimihöjd 400 mm mellan EL-spis och undersida Spisfläkt.
Jag vill dock veta om det existerar några byggnormer/standarder
vad gäller montage höjd av bla "Köksfläktar" ?

( Jag vill kunna luta mig på "något" då jag påpekar dessa "brister" för fastighetsägaren )

Jag anser det helt vansinnigt och otidsenligt ur både estetisk såväl som ergonomisk/praktisk
synvinkel att ha fläkten bara 430 mm från spisen !!
...dessutom finns det färdig förberedd plats för att montera fläkten integrerat i överskåpen så att säga.

2stroke 2stroke skrev:
( Jag vill kunna luta mig på "något" då jag påpekar dessa "brister" för fastighetsägaren )

Jag anser det helt vansinnigt och otidsenligt ur både estetisk såväl som ergonomisk/praktisk
synvinkel att ha fläkten bara 430 mm från spisen !!
...dessutom finns det färdig förberedd plats för att montera fläkten integrerat i överskåpen så att säga.
Jag håller med dig. Boverket har som sagt rekommendationer, men så länge fläkt/kåp-tillverkaren garanterar brandskyddet kan de monteras lägre.
Problemet är nog att köksmontörer har dålig koll på hur kök används. I en tidigare tråd deklarerade en professionell köksmontör att de följer produkternas anvisningar. Står det minst 430 mm mellan bänk och fläkt i anvisningen tar de minimummåttet.

Har svårt att se på annat sätt än att byggherren ansvarar för specifikation hur jobb skall utföras.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.