Hej! Tänkte beställa en bänkskiva i granit av en lokal firma som säljer bänkskivor och gravstenar. De tar hand om allt men vill att jag ska ombesörja att den bärs in från parkeringen. Jag vill att de ska ta hand om allt fram tills att bänkskivan är monterad och klar. Ska jag kontakta folk som kan bära in den? Vad händer då om den skulle gå sönder? Är det vanligt att man gör så?
 
wildeside
Flyttfirma!
 
Jag tycker firman som man beställer och köper av, Måttar, bär in och monterar. Läge för problem annars om något händer.
 
  • Gilla
thebear och 9 till
  • Laddar…
Jag tycker som RoBo. Det är väl självklart att stenfirman sköter om det. Det är uppbäddat för diskussioner kring ansvarsfrågan om något händer.
 
  • Gilla
thebear och 7 till
  • Laddar…
Jag gör! Eller iaf när jag jobbar!( är stenhuggare)

Men finns en drös med firmor iaf i sthlm som både bär in, eller bär in och monterar!

Vi har bl.a lärt upp en flyttfirma att bära och montera bänkskivor!

Om dom olyckan är framme när dom monterar tar deras försäkring det!

Men det är väldigt lätt men tungt, att montera, man mer eller mindre bara lägger dom på plats och sen fogar, fixar hon!

Bär alltid på högkant, om, ställ ner skivans "baksida" på strömmarna och sen fäller man ner skivan och skjuter in dem på plats, undvik att hålla i hål vid för ev häll/ho!
 
  • Gilla
thebear och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle köpa av firma som mäter innan,.bär in och monterar som sagts tidigare för att slippa strul.

Byggde nytt hus för 2 år sen där jag köpte rubbet, en bänkskiva till köket för 25 000 och det kommer 3 sk hantverkare som skulle bära in och montera. Men via transport eller vid monteringen knäckte dom skivan! Blev skrotad! Och då är jag himla glad att jag inte var ansvarig. Så någon fick betala nya skivan.

Svärfar beställde en dyr skiva och hade mätt själv innan i köket, när skivan kom passade den inte! Svärfarsan bliv minst sagt nervös...men det visade sig att han hade mätt rätt och firman kapat fel. Men inte kul att mäta fel

Kan inte kosta så mycket mer att köpa rubbet och slippa strulet, även om jobbet kan vara görbart själv
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
H Husgubbe skrev:
Jag skulle köpa av firma som mäter innan,.bär in och monterar som sagts tidigare för att slippa strul.

Byggde nytt hus för 2 år sen där jag köpte rubbet, en bänkskiva till köket för 25 000 och det kommer 3 sk hantverkare som skulle bära in och montera. Men via transport eller vid monteringen knäckte dom skivan! Blev skrotad! Och då är jag himla glad att jag inte var ansvarig. Så någon fick betala nya skivan.

Svärfar beställde en dyr skiva och hade mätt själv innan i köket, när skivan kom passade den inte! Svärfarsan bliv minst sagt nervös...men det visade sig att han hade mätt rätt och firman kapat fel. Men inte kul att mäta fel

Kan inte kosta så mycket mer att köpa rubbet och slippa strulet, även om jobbet kan vara görbart själv
Helt sant! Men man kan ju alltid göra mallar med! Så punkt skjuter man in mallen med laser!
 
L Lopex skrev:
Så punkt skjuter man in mallen med laser!
Vad innebär detta ?
 
Stenfirman fick efter misslyckat försök att bära ringa en kranbil för att få in min bänkskiva. Jag är glad att det inte var mitt ansvar.
 
R RoBo skrev:
Vad innebär detta ?
Om man gör en exakt mall i tex oljebord, kartong eller något annat bra material så kan iaf jag läsa in mallen med laser på min cncsåg och då sparar man in lite pengar på mätning och montering om man gör det själv!
 
  • Gilla
sollentuna
  • Laddar…
L Lopex skrev:
cncsåg
Jo en sådan för granit har vi väl alla. :surprised:
 
  • Gilla
thebear och 2 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Jo en sådan för granit har vi väl alla. :surprised:
Klart man inte har, om man inte har typ 1+mil liggandes:crysmile:

Men att malla är rätt lätt och om man sparar in på mätning och montering så kan man spara en heldel säg mellan 5-15k beroende på region och storlek på bänkskivorna!
 
Paul-Staffanstorp
Har jobbat med kök i 15 års tid och INGEN bänkskiveleverantör hittills har lagt över det ansvaret på kunden. :thinking:
 
  • Gilla
thebear och 3 till
  • Laddar…
Jag beställde Stenskivor från ett stenhuggeri

När dom skulle lyfta ditt skivan med diskbänken så gick den av, det kändes skönt att dom fick ta den kostnaden att göra en ny
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Har jobbat med kök i 15 års tid och INGEN bänkskiveleverantör hittills har lagt över det ansvaret på kunden. :thinking:
Tog in lite offerter och på den billigaste stod det att de skickar en person och man måste hjälpa de att bära in skivan. När jag visade den för en annan leverantör sade de att det innebär att om nåt går åt h-e så blir det svårt att hävda att det var leverantörens fel. Betalade lite extra och fick allting installerat utan att jag behövde röra det vilket kändes ganska bra...
 
  • Gilla
thebear och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.