Jag har köpt en ny spis som är 230v, men jag visste inte vad som står i lappen som sitter på den gamla spisen, tack så mycket på förhand för hjälpen.
Mvh/Boonyanuch
Mvh/Boonyanuch
Är det den gamla spisens lapp vi ser på bilden? Den är gjord för elementspänning 220 (numera 230) volt.
Vad är din fråga? Om den nya spisen kommer fungera? Det går inte att säga från den information du givit men troligen kommer det fungera lika bra som med den gamla (om det är den vi ser).
Läs Bo Siltbergs spisbibel.
Vad är din fråga? Om den nya spisen kommer fungera? Det går inte att säga från den information du givit men troligen kommer det fungera lika bra som med den gamla (om det är den vi ser).
Hej!tommib skrev:
Är det den gamla spisens lapp vi ser på bilden? Den är gjord för elementspänning 220 (numera 230) volt.
Tack så mycket för ditt svar, ja den lappen som står på bilden är tillhör den gamla spisen, och kan jag be om ett svar till... Från vägguttag finns 3 st är det röd-skyddsjord, svart-nolla och vit-fas? Men på baksidan av den nya spisen finns 3st, är gröngul-skyddsjord, blå-nolla och brun-fasen?
Tack så mycket på förhand
Mvh /Boonyanuch
Vilken som är fas och nolla måste du inte hålla reda på. Och det är inte säkert att vit är fas. Röd är troligen jord. Men det är ett farligt område för att gissa. Var röd ansluten till jord på den gamla spisen?Boonyanuch Sangsawang skrev:
Hej!tommib skrev:
Nu är klart och spisen funkar väldigt bra, tack så jättemycket för informationen
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Det som syns på bilden är inte rätt. Kabeln måste vara dragavlastad så som den vita var på bilden tidigare. Och silvertejpen på ledarna ska tas bort helt.
Men varför använder du den gamla kabeln istället för att koppla den nya i dosan i väggen?!?
Men varför använder du den gamla kabeln istället för att koppla den nya i dosan i väggen?!?
Hej Magnus!Magnus E K skrev:
Tack jättemycket för din information, nu har jag gjort om och det funkar bra som den ska, god jul och gott nytt år till er alla som rådde mig
Mvh /Boonyanuch
För vidare förkovran rekommenderar jag följande:
Spisbibeln - att elektriskt välja spis, häll och ugn
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Det finns många olika ”guider” mm här på siten.
Spisbibeln - att elektriskt välja spis, häll och ugn
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Det finns många olika ”guider” mm här på siten.
Klicka här för att svara