Hej!

Fick en fruktansvärt ful men ack så trevlig Bänkdiskmaskin i julklapp. Efter mycket om och men så är slutsatsen att bänkdiskmaskinen endast får plats under diskbänken... Enligt tillverkaren så bör man inte ha avlopsslangen högre än 10cm från underlaget diskmaskinen står på(se bild)
Illustration av en bänkdiskmaskin med avloppsslangens höjd angiven till max 10 cm från underlaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

är detta ett måste? Hade tänkt att göra det så enkelt som möjligt och använda den befintliga inkopplingen för avloppet som tyvärr sitter högre upp än 10cm(se bild)
Vit bänkdiskmaskin under diskbänk med avloppsrör och slangar i ett skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommer detta att fungera?

• Gilla
Annjo53
  • Laddar…
Jag har haft en diskmaskin under diskbänken så som du tänkt, och det fungerade utmärkt.

• Gilla
Jacobu och 1 till
  • Laddar…
Robert63 skrev:
Jag har haft en diskmaskin under diskbänken så som du tänkt, och det fungerade utmärkt.
En bänkdiskmaskin?

• Gilla
Annjo53
  • Laddar…
BirgitS
Det som skulle kunna hända är att diskmaskinen inte orkar pumpa ut vattnet.

Robert63 skrev:
Och vad stod det om avloppsslangens höjd i monteringsanvisningen?

klarar den bara 10cm från bottennivå så kan man ju undra om den har pump överhuvudtaget ? Den kanske bara har en ventil som släpper ut vattnet.

Kane skrev:
En bänkdiskmaskin?
Ja.

BirgitS skrev:
Och vad stod det om avloppsslangens höjd i monteringsanvisningen?
Det minns jag inte, detta är drygt tio år sedan. Jag köpte ett radhus och de tog med sig diskmaskinen, hade min bänkmaskin med mig i flytten och kopplade in den i väntan på den renovering jag skulle göra. Fungerade som sagt utmärkt, vill minnas att jag hade den i något år.

BirgitS
Robert63 skrev:
Det minns jag inte, detta är drygt tio år sedan. Jag köpte ett radhus och de tog med sig diskmaskinen, hade min bänkmaskin med mig i flytten och kopplade in den i väntan på den renovering jag skulle göra. Fungerade som sagt utmärkt, vill minnas att jag hade den i något år.
Då kan det ju vara som så att den hade en pump som orkade med att trycka upp vattnet 60 cm eller vad som nu behövdes.

Är väl bara att köra maskinen stående löst och prova hur högt den orkar trycka vattnet och hur mycket vatten, som rinner tillbaka in i maskinen.

Bästa svaret

Det brukar sitta en backventil på avloppspumpar i form av ett gummilock som förhindrar att det rinner tillbaka in i maskinen, diska några diskprogram och se hur det ser ut efteråt.
Ser det bra ut så är det bara köra på.

• Gilla
Skraparn
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Har kört 40-50st diskningar redan och allt fungerar klockrent, hur nöjd som helst! Den sväljer förvånansvärt mycket disk om man pusslar lite. Bra pris var det tydligen också :D ca 2000kr. Alla som bor trångt borde unna sig en! :thumbup:

S Skraparn skrev:
Tack för alla svar!

Har kört 40-50st diskningar redan och allt fungerar klockrent, hur nöjd som helst! Den sväljer förvånansvärt mycket disk om man pusslar lite. Bra pris var det tydligen också :D ca 2000kr. Alla som bor trångt borde unna sig en! (y)
Hej Skraparn, Jag blev medlem bara för att fråga dg om hur det gick för dig med bänkdiskmaskinen? Orkade pumpen med efter ett par hundra diskar? Jag har precis fått hem en bänkdiskmaskin, Matsui, och det står precis som du beskrev i instruktionsboken att avloppsslangen max får lyftas 10 cm från skivan som produkten står på. Förbannat. Jag ska ju koppla in den under diskhon och koppla in till utloppet vid vattenlåset som är ca 40 cm ovanför. Hur har det gått för dig? Var det Matsui som du kopplade in också? Jag är orolig och funderar på om jag måste byta maskinen mot en med starkare pump. Super tacksam för svar! Mvh /Jacob

• Gilla
Skraparn
  • Laddar…
J Jacobu skrev:
Hej Skraparn, Jag blev medlem bara för att fråga dg om hur det gick för dig med bänkdiskmaskinen? Orkade pumpen med efter ett par hundra diskar? Jag har precis fått hem en bänkdiskmaskin, Matsui, och det står precis som du beskrev i instruktionsboken att avloppsslangen max får lyftas 10 cm från skivan som produkten står på. Förbannat. Jag ska ju koppla in den under diskhon och koppla in till utloppet vid vattenlåset som är ca 40 cm ovanför. Hur har det gått för dig? Var det Matsui som du kopplade in också? Jag är orolig och funderar på om jag måste byta maskinen mot en med starkare pump. Super tacksam för svar! Mvh /Jacob
Hej Jacob!

Jag kör maskinen dagligen och har i stort sett gjort det sedan installationen. Har inte haft några problem alls såhär långt! Är fruktansvärt nöjd måste jag säga. Min rekommendation från tidigare uppdatering kvarstår!

Märket på min är Logik från Elgiganten. Har inga erfarenheter från Matsui men tycker definitivt att du ska testa och kör några diskar om du ändå har den hemma! Se till att ha den under uppvakt i början bara. Som en säkerhetsåtergärd har jag satt ett vattenlarm bakom diskmaskinen. Larmet är anslutet till Apple HomeKit, drivs på batteri och varnar om det mot förmodan skulle börja läcka. Köpte larmet på Kjell och kompany, fabrikatet är Fibaro och kostar ca 700kr. Minns att dom hade betydligt billigare varianter för typ hundringen ifall man bara vill att det ska larma. Dock väldigt skönt att kunna dra igång en maskin på morgonen innan jobbet utan att behöva oroa sig för att den skulle fallera.

Lycka till!

Redigerat:
  • Gilla
Annjo53
  • Laddar…
S Skraparn skrev:
Hej Jacob!

Jag kör maskinen dagligen och har i stort sett gjort det sedan installationen. Har inte haft några problem alls såhär långt! Är fruktansvärt nöjd måste jag säga. Min rekommendation från tidigare uppdatering kvarstår!

Märket på min är Logik från Elgiganten. Har inga erfarenheter från Matsui men tycker definitivt att du ska testa och kör några diskar om du ändå har den hemma! Se till att ha den under uppvakt i början bara. Som en säkerhetsåtergärd har jag satt ett vattenlarm bakom diskmaskinen. Larmet är anslutet till Apple HomeKit, drivs på batteri och varnar om det mot förmodan skulle börja läcka. Köpte larmet på Kjell och kompany, fabrikatet är Fibaro och kostar ca 700kr. Minns att dom hade betydligt billigare varianter för typ hundringen ifall man bara vill att det ska larma. Dock väldigt skönt att kunna dra igång en maskin på morgonen innan jobbet utan att behöva oroa sig för att den skulle fallera.

Lycka till!
S Skraparn skrev:
Hej Jacob!

Lycka till!
Stort tack Skraparn! Jag gör så att jag testar och känns det skumt får jag försöka sänka vattenlåset som jag ska koppla in avloppsslangen i. Jättetack för snabbt svar!

Mvh/Jacob

• Gilla
Svenne006 och 2 till
  • Laddar…
J Jacobu skrev:
Stort tack Skraparn! Jag gör så att jag testar och känns det skumt får jag försöka sänka vattenlåset som jag ska koppla in avloppsslangen i. Jättetack för snabbt svar!

Mvh/Jacob
Hej Jacobu,
Min tur att bli medlem om att få hopp om ett svar. Funderar på att köpa en Matsui bänkdiskmaskin och står med samma problematik som du hade. Orkade pumpen trycka ut vattnet även fast avloppet satt högre än 10 cm upp?

Anton

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.