9 895 läst ·
25 svar
10k läst
25 svar
Snett högskåp, Ikea
Och du ska välja fyra fötter om du har ugnar eller kyl/frys enligt IKEAs anvisning för högskåp, även med skena, se sidan 16 och framåt.
https://www.ikea.com/se/sv/assembly...gskapsstomme-for-kyl-ugn__AA-717199-4_pub.pdf
https://www.ikea.com/se/sv/assembly...gskapsstomme-for-kyl-ugn__AA-717199-4_pub.pdf
Håller med.
Gör du stommarna rätt blir allt mycket enklare. Här använder jag en vinkelhake 400*600 mm och högskåp kryssmäts.
Tillsammans med rätt avvägd väggskena så blir det mycket enklare att sedan justera luckor och lådfronten.
Gör du stommarna rätt blir allt mycket enklare. Här använder jag en vinkelhake 400*600 mm och högskåp kryssmäts.
Tillsammans med rätt avvägd väggskena så blir det mycket enklare att sedan justera luckor och lådfronten.
Vinkelhake behövs inte.
Täcksidan bak är perfekt för att få rätt vinkel.
Man ser om den inte ligger helt rätt så är skåpet snett.
Däremot högskåpen kan vara bra att kryssmäta. En vinkelhake är inte lika exakt.
Har själv ett IKEA kök från 2006 och de var bättre stommar och hade en träskena nedtill som man stälde skåpen på, vilket verkar vara bättre.
Skåpen passade perfekt och bildade 90x90x90 vinklar.
TS, se till att få allt rakt för annars brukar det straffa sig längre fram i bygget.
Nyfiken fråga. Är det fortfarande 18mm skivor i stommarna?
Täcksidan bak är perfekt för att få rätt vinkel.
Man ser om den inte ligger helt rätt så är skåpet snett.
Däremot högskåpen kan vara bra att kryssmäta. En vinkelhake är inte lika exakt.
Har själv ett IKEA kök från 2006 och de var bättre stommar och hade en träskena nedtill som man stälde skåpen på, vilket verkar vara bättre.
Skåpen passade perfekt och bildade 90x90x90 vinklar.
TS, se till att få allt rakt för annars brukar det straffa sig längre fram i bygget.
Nyfiken fråga. Är det fortfarande 18mm skivor i stommarna?
Du ser inte det då den ligger i spår på dagens IKEA Metod eller om det finns något skräp i spåren.optimum skrev:
Man kan chansa och trycka bakstycket in i hörnen men det blir inte alltid bra, så vinkelhake underlättar.
Har satt några kök senaste året och köpte en stor plåtvinkelhake redan till det första till det första köket.
Det är 18mm i stommarna.
Tackar för svaret.A AndersS skrev:Du ser inte det då den ligger i spår på dagens IKEA Metod eller om det finns något skräp i spåren.
Man kan chansa och trycka bakstycket in i hörnen men det blir inte alltid bra, så vinkelhake underlättar.
Har satt några kök senaste året och köpte en stor plåtvinkelhake redan till det första till det första köket.
Det är 18mm i stommarna.
Ja då förstår jag att baksidan inte är till någon hjälp. Dessutom som du beskriver kan orsaka snedhet i stommarna.
Betyder att man får var mera noggrann när man sätter skåpen. Börjar det dra snett brukar det bara bli värre om om fortsätter.
Ja en bra vinkelhake av god kvalitet är nog ett måste.
Varför jag är nyfiken är för att jag funderar på IKEA kök till vårt sommarställe.
Det IKEA kök jag satt in 2006 är i stort sett i samma kondition fortfarande.
Då var man rätt så ensam om 18 mm i stommarna och jag uppskattade dem då för de blev rejält stabila.
Kan tillägga att det fattades 0 delar till ett rätt så stort kök med många delar.
Och om man som jag skjuter fast bakstycket med trycklufts klammerpistol med 16mm klammer måste det bli i vinkel, gäller både kök och garderober. Det blir stabilt men inte så roligt om man skulle behöva ta isär och framför allt slippa pillet med småspikarna.
Följer man Ikeas instruktioner så blir skåpen raka.A Axra99 skrev:
Klicka här för att svara