Hej!
jag står med en renovering i mitt kök och tänkte skaffa ett högskåp för jag tänkt ha en kombiugn i (dvs. Varmluft och micro i samma) däremot har jag även tänkt att använda skåpet att förvara diverse torrvaror och konserver som ett skafferi alltså.
Min fråga är då: kan man förvara matvaror i samma skåp eller kommer värmen ifrån ugnen att vara ett problem och borde jag tänka om?
Tacksam för snabba svar!
jag står med en renovering i mitt kök och tänkte skaffa ett högskåp för jag tänkt ha en kombiugn i (dvs. Varmluft och micro i samma) däremot har jag även tänkt att använda skåpet att förvara diverse torrvaror och konserver som ett skafferi alltså.
Min fråga är då: kan man förvara matvaror i samma skåp eller kommer värmen ifrån ugnen att vara ett problem och borde jag tänka om?
Tacksam för snabba svar!
Som torrförråd, knäcke ( brukar man ha ovan kyl/frys ) och lite andra tottvaror, samt grytor e.t.c. . Värmen går ut i galler ovanför ugn, respektive micro , en liten del hamnar i luften bakom . Vi har ugn/micro i ett högskåp och lådor under för diverse plåtbitar och ovanför lite ,glödlamporpapper e,t.c .Ett rent skafferi ska var för sig själv och gärna mot en yttervägg med ventilation.
du menar då alltså att de inte är smart eller att matvarorna kan bli förstörda av värmen om man ställer de i samma skåp?J jonaserik skrev:Som torrförråd, knäcke ( brukar man ha ovan kyl/frys ) och lite andra tottvaror, samt grytor e.t.c. . Värmen går ut i galler ovanför ugn, respektive micro , en liten del hamnar i luften bakom . Vi har ugn/micro i ett högskåp och lådor under för diverse plåtbitar och ovanför lite ,glödlamporpapper e,t.c .Ett rent skafferi ska var för sig själv och gärna mot en yttervägg med ventilation.
Bästa svaret
Många s.k, matvaror är ju kanske flaskor burkar med något flytande i och inte bra att dom blir varma, rena torrvaror går nog men jag skulle inte ha dom där. Kanske om det fungerar att ha något i en låda under ugn/micro, värme stiger uppåt .
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det är ju rätt bökigt att komma åt mindre saker på djupa hyllor på den höjd som det blir ovanför en ugn. Det fungerar ju i överskåp eftersom hyllorna är grunda och det fungerar i lådor men att ha t.ex. konserver högt upp i ett högskåp leder nog oftast till att de blir bortglömda längst in. Däremot i lådor under ugnen borde det gå bra.
Det här funkar bra i högskåp högt upp.BirgitS skrev:
Det är ju rätt bökigt att komma åt mindre saker på djupa hyllor på den höjd som det blir ovanför en ugn. Det fungerar ju i överskåp eftersom hyllorna är grunda och det fungerar i lådor men att ha t.ex. konserver högt upp i ett högskåp leder nog oftast till att de blir bortglömda längst in. Däremot i lådor under ugnen borde det gå bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
