Hej.
Jag är ny på forumet, hoppas tråden hamnar rätt..
Vi har en IKEAdiskmaskin från 2015/16. Ca 1 av 3ggr, så börjar den pipa och visar felkod 20.
———
Från IKEAs hemsida:
Felkod i20/20 visas i displayen
Orsak: Maskinen tömmer inte ut vattnet.
Lösning: 1.Kontrollera att vattenlåset inte är igensatt.
2.Kontrollera att inre filtersystemet inte är igensatt.
3. Kontrollera att tömningsslangen inte är böjd eller snodd. Om åtgärden inte avhjälpte felet kontakta IKEA.
———
Filtrena i maskinen är isärplockade och rengjorda.
Tömningsslangen är inte böjd eller snodd.
Vattenlåset på avloppet är inte igensatt, det är gott flöde från diskho.
Jag har även provat att ”sänka” ner diskmaskinsslangen 10-15cm längre ner på avloppet (finns flera hål att anv förfabricerat) så diskmaskinen inte ska behöva pumpa mot så stort motstånd, avstånd från golvet nu ca 70cm.
Inget verkar fungera. En ny maskin känns meningslöst, då den säkert skulle få samma problem, eller va vet jag, tacksam tips!!
Mvh /K
Vi har en IKEAdiskmaskin från 2015/16. Ca 1 av 3ggr, så börjar den pipa och visar felkod 20.
———
Från IKEAs hemsida:
3. Kontrollera att tömningsslangen inte är böjd eller snodd. Om åtgärden inte avhjälpte felet kontakta IKEA.
———
Jag har även provat att ”sänka” ner diskmaskinsslangen 10-15cm längre ner på avloppet (finns flera hål att anv förfabricerat) så diskmaskinen inte ska behöva pumpa mot så stort motstånd, avstånd från golvet nu ca 70cm.
Inget verkar fungera. En ny maskin känns meningslöst, då den säkert skulle få samma problem, eller va vet jag, tacksam tips!!
Mvh /K
När den maskinen/modellen/plattformen 5 år så har den nått livscykelns slut.K Kristoffer05 skrev:Hej.
———
Från IKEAs hemsida:
———
Mvh /K
Du har antingen pressostatfel relativt vanligt och billigt att fixa fast det brukar uppkomma mycket tidigare.
Eller så är det kretskortsfel vilket är extremt vanligt när maskinen är 5-år
Tack för svar!!
Kretskortsfel låter dyrt.. kanske bara sätta in en ny ikeamaskin o få ytterligare 5års diskhjälp som gäller...
Kretskortsfel låter dyrt.. kanske bara sätta in en ny ikeamaskin o få ytterligare 5års diskhjälp som gäller...
electroluxaren skrev:
Kontrollera så att inte slangen är igensatt med fett! Hade det problemet på min att den inte ville tömma och efter byte av slangen så fungerade det!K Kristoffer05 skrev:Hej.
———
Från IKEAs hemsida:
———
Mvh /K
+1 för detta. Det kan dessutom vara så att fettet sitter i slangen inne i maskinen, dvs den korta slangen som går från pumpen till ihopkopplingen med tömningsslangen.V volvov70n skrev:
Jag plockade isär en sån där IKEA-maskin till beståndsdelar och slangen skulle ha varit genomskinlig men var istället gul av fett. Jag fick ta loss den och böja den fram och tillbaka för att fettet skulle lossna. Det kom ut som hårda bitar.
För att detta inte ska ske igen så rekommenderar jag att du kör maskinen tom på max värme med en halvliter ättika som du häller direkt i maskinen efter att den gått 5 minuter. Filter och filterlock kan du lägga på glashyllan så rengörs de också. Gör det varje månad så slipper du dessa problem. Finns ättika på 1l på Willys för typ 10-15 kr.
En annan bra sak är att skaffat en sån där liten sil för te som man tar bort handtaget på och lägger för hålet för diskmaskinsfiltret som sticker upp. Det får man tömma efter varje körning, men då hamnar ännu färre partiklar i pumpen.
nu är ju denna maskin helt annorlunda uppbyggd än den bosch du tittat i.ingenmansland skrev:
+1 för detta. Det kan dessutom vara så att fettet sitter i slangen inne i maskinen, dvs den korta slangen som går från pumpen till ihopkopplingen med tömningsslangen.
Jag plockade isär en sån där IKEA-maskin till beståndsdelar och slangen skulle ha varit genomskinlig men var istället gul av fett. Jag fick ta loss den och böja den fram och tillbaka för att fettet skulle lossna. Det kom ut som hårda bitar.
För att detta inte ska ske igen så rekommenderar jag att du kör maskinen tom på max värme med en halvliter ättika som du häller direkt i maskinen efter att den gått 5 minuter. Filter och filterlock kan du lägga på glashyllan så rengörs de också. Gör det varje månad så slipper du dessa problem. Finns ättika på 1l på Willys för typ 10-15 kr.
En annan bra sak är att skaffat en sån där liten sil för te som man tar bort handtaget på och lägger för hålet för diskmaskinsfiltret som sticker upp. Det får man tömma efter varje körning, men då hamnar ännu färre partiklar i pumpen.
Den är tom på vatten när koden kommer upp, så nog får den ut vatten.
Jag har rensat avloppsröret, med varmt vatten, och kört den på 70grader upprepade ggr, ändå fortsätter den visa felkod 20, 1 av 3ggr.. blir en ny maskin på ikea tänker jag..
,
Jag har rensat avloppsröret, med varmt vatten, och kört den på 70grader upprepade ggr, ändå fortsätter den visa felkod 20, 1 av 3ggr.. blir en ny maskin på ikea tänker jag..
,
electroluxaren skrev:
IKEAs integrerade lyxmodell Diskad från Bosch är iaf jag otroligt nöjd med.K Kristoffer05 skrev:
jag kör på det och ta deras dyrasteK Kristoffer05 skrev:
Så, nu är ny diskmaskin installerad, det va mer meck än jag trodde, men blir väl ofta så..
Kapade avloppsslangen fr diskmaskinen, ändå gött och se att den innuti va ren och fin som ny.. inga fett avlagringar etc..
Tack för hjälpen ännu en gång!! Mvh /K
Kapade avloppsslangen fr diskmaskinen, ändå gött och se att den innuti va ren och fin som ny.. inga fett avlagringar etc..
Tack för hjälpen ännu en gång!! Mvh /K
Klicka här för att svara