BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl en kanal som inte används till något annat?
Nej, den är ledig. I andra likadana lägenheter där det byggts kök på nedre plan används den dock till köksfläkten enl rekommendation från de som byggt husen från början.

Har tittat på layouten en gång för mkt nu känner jag..

Men det jag kommer fram till är, skit i skafferiet.
Kort och gott, strunta i det utrymmet. Platsbygg ett hörnskafferi istället (för ni skulle köra med Ikea som jag förstod det) och ha kyl/frys mot trappan istället.

Då vinner ni 1m golvyta och kan utan bekymmer placera en köksö som är 2.4m lång istället. (y)

Hej!

Är tacksam för all feedback! Men jag tror inte jag förstår hur du menar - om jag skjuter in kyl och frys 60 cm in mot trappen så vinner jag 60 cm i köket, men jag får inte mera bänkyta. Däremot får jag en helt död yta i hörnet innanför murstock och kyl/frys? Eller menar du på något annat vis?

J jliljeha skrev:
Hej!

Är tacksam för all feedback! Men jag tror inte jag förstår hur du menar - om jag skjuter in kyl och frys 60 cm in mot trappen så vinner jag 60 cm i köket, men jag får inte mera bänkyta. Däremot får jag en helt död yta i hörnet innanför murstock och kyl/frys? Eller menar du på något annat vis?
Jag menar att du tar bort förråd/skafferi mellan trapp och kök helt, då får du ju ca 100 cm extra golvyta?

Efter murstocken mot trappan så bygger man ett hörnskafferi ~100*100cm. Bredvid där hamnar kyl/frys.

Den extra golvytan gör att en köksö på 240 cm får plats utan att det känns trångt :)

Blev det mer förståeligt? :)

3D-ritning av ett kök med Voxtorp mörkgråa luckor, inbyggd ugn och kylskåp samt diskho under fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick lite hjälp av Ikea att rita - jag kommer verkligen inte överrens med deras Kitchen Planner. Kör man via Teams med dem kan man välja tider från vilket varuhus som helst så det är grymt smidigt.

Har tänkt mig Voxtorp mörkgråa luckor men det är under mental utvärdering. Kommer flytta med det mesta av vitvarorna från nuvarande köket, förutom induktionshällen från Cylinda som vi inte är nöjda med.

Bänkskiva och ho/kran från någon annan. Laminatskiva med underlimmad ho och glasskiva med tapet bakom mot väggen. Beslutsprocess pågår dock även här.

Hoppar över köksö till att börja med och ställer köksbordet längs med fönstret så kommer det bli ordentligt luftigt och även möjligt att använda som extra arbetsyta.

Mest ångest över 15-spelet som behöver pågå under hela ombyggnaden - det är också stora orsaken till att ta in hjälp.

Har hittat rätt hantverkare som hjälper mig, de har egen el och vvs-kompetens dessutom.

@Jarlsgård Nackdelen med det är att sektionen med kyl/frys/ugn hamnar ytterligare längre ut i rummet, vill gärna ha kvar lite av den öppna känslan in mot den hörna där vi kommer ha soffa och häng.

Köksprojekttråd, kan den bo här?

Handsken är kastad, har rivit ut hela nedervåningen utom badrummet helt stomren ner till betongen i princip. Lite plåtreglar kvar i taket, elen får elektrikern plocka bort. Hantverkare kommer om en vecka, köket levereras från Ikea strax därefter.

44 kvm "extra vardagsrum" som vi haft som föräldrasovrum + barnsovrum blir kök och vardagsrum. Klädkammare (7.7kvm) och hall (3.8kvm) byggs ihop så gott det går och hallens ena vägg flyttas in under trappen lite för att husera platsbyggd sittbänk.

* VA ska dras i installationsvägg bakom köket, finns på andra sidan murstocken.
* El ska dras från central på våningen över. Med lite tur leder 20mm VP-röret vid VA till centralen men det finns inte på ritningarna. Det finns ett tomt 20mm flexrör in i centralen.. who knows. Det är förberett för att kunna bygga kök där.
* Taket ska sänkas för installation av spottar (257 cm idag så det blir ändå högt).
* Trappen stängs för att kunna nyttja utrymmet under till förvaring.
* Långsmalt skafferi byggs mellan kyl/frys/ugn och trapp. Det blir bara en meter brett så det blir grunda hyllor från golv till tak på ena eller båda sidor beroende på hur trångt det känns och djupare mot bakre vägg.
* Entre på nedre plan tas i bruk som huvudentre, där lägger jag microcement på det fula klinkersgolvet och flyttar in väggen under trappen där sittbänk byggs av Ikea-överskåp. Väggmöbel byggd av köksstommar flyttas ner från nuvarande entre.
* Det mesta av befintliga vitvaror flyttas ner tills vidare men spishäll och köksfläkt blir nytt.
* Köksfläkten kopplas till befintlig rökgång i murstocken. Så är det gjort i andra lägenheter i föreningen när de byggt kök på nedre plan (i de fallen dock för att göra nedre plan till uthyrningsdel).
* Nytt golv i hela lägenheten.
* Fas 2 blir övervåningen där gamla köket ska rivas ut och lite nya rum bildas så alla barnen får eget sovrum.

Köket längs med "björkskogen" och kyl/frys/ugn i vinkel från murstocken.

Tomt renoveringsutrymme med betonggolv, plåtreglar, ledningar och utsikt över sjö.
Skapa konto

Gamla barnsovrummet blir sällskapshörna. Lek/allrum kommer finnas uppe också.

Tomt rum under renovering med blått tapetserat vägg, betonggolv och elektriska ledningar synliga.
Skapa konto

Uteplats både ut mot vattnet och här.

Tomt rum under renovering med verktyg, byggmaterial, och utsikt genom fönster.
Skapa konto

Total budget för nedervåningen 270k. Då har jag rivit ut allt själv och gör en del moment som att bygga köksstommar.

BirgitS
J jliljeha skrev:
Köksprojekttråd, kan den bo här?
Kontakta Marlen (administratören) och fråga hur hon vill ha det. Personligen föredrar jag trådar där rubriken verkligen berättar vad de handlar om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.