Hej!
Renoverar ett hus och bedriver uppskissning av kök hos ikea och inredningsarkitekten vi har anlitat för hela huset föreslår nu integrerad frys i i en låda i köket, för att sedan ha en större i källaren.
Detta är ok för mig, men efter utforskat marknaden så ser jag bara fåtal av dessa med bara energiklassade "F".

Min fråga är om någon har liknande hemma? Åsikter eller råd om detta?

Bifogar exempel nedan:
https://www.ikea.com/se/sv/p/genomfrysa-integrerat-frysskap-a-vit-90282302/

Jag har en Siemens i mitt kök, tyvärr fanns dessa inte frostfria så den isar igen snabbt tycker jag, men praktiskt att ha lite småsaker i då vi har en fullstor frys i förrådet också.

Fosilen Fosilen skrev:
Hej!
Renoverar ett hus och bedriver uppskissning av kök hos ikea och inredningsarkitekten vi har anlitat för hela huset föreslår nu integrerad frys i i en låda i köket, för att sedan ha en större i källaren.
Detta är ok för mig, men efter utforskat marknaden så ser jag bara fåtal av dessa med bara energiklassade "F".

Min fråga är om någon har liknande hemma? Åsikter eller råd om detta?

Bifogar exempel nedan:
[länk]
Tror den största delen varför du inte hittar någon energieffektiv frysskåp är för att dom precis ändrat märkningen. Den 1 mars så är det bort med A+ A++ osv, utan nu är det A-G som gäller, enligt den gamla märkningen så var det fryskåpet du länka till A+.

Hojte Hojte skrev:
Tror den största delen varför du inte hittar någon energieffektiv frysskåp är för att dom precis ändrat märkningen. Den 1 mars så är det bort med A+ A++ osv, utan nu är det A-G som gäller, enligt den gamla märkningen så var det fryskåpet du länka till A+.
Det förklarar varför alla prylar jag tittat på helt plötsligt va G-klassade :crysmile: undrade vad som hänt.

Gällande bänkfrys skulle jag se det som en nödlösning om man bestämt sig för bara bänkskåp i köket. För oss skulle det bli ett himla spring till förrådet, nästan till den grad att det man behövde nästan aldrig fanns i bänkfrysen. Tänker: rostbröd, is, färs, fisk, kött osv. Något av detta används varje dag, men inget enskilt varje. Så det blir svårt att segmentera mellan de två frysarna. Fanns ett högskåp hade jag prioriterat högfrys över exv. Ugn upphöjd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.