Är rätt händig, så det ska nog gå bra, fast jag aldrig gjort det tidigare.
Frågan gäller egentligen det jag observerat hos vänner och bekanta.
Även frågat i kakelbutik.
Men tycker ändå det verkar konstigt och i mitt sätt att tänka onödigt.
Tydligen monteras bänkskivor och inredning först, kloss an mot väggen. Diskbänken modernt nedfälld i mitt fall.
Sen så kaklas det uppåt.
Samtliga fall jag studerat visar att spisen så att säga ligger inskjuten endera mot väggen, eller mot en kakelrad bak spisen, under raden av kakel som s a s ligger på bänkskivorna.
Hur som haver, så blir det öppet bak spisen, eller en kakelfog i höjd med bakre ovankant på spisen.
I fogen samlas snart fett mm. Inte så fräscht o snyggt precis.
- Ett alternativ är ju att kakla först, innan man monterar bänkskivor och rullar in spisen. Kakla mot samtliga skåps överkant, som skivorna senare läggs och limmas mot.
Då försvinner per automatik smutsfogen bak spisen, spisens anslutning mot kaklet.
Och ja... Har kommit på hur jag får alla kakelskivor i våg, på en och samma höjd.
Skruvar upp en läkt, inmätt med krysslaser, vars ovankant placeras en kakelskivas höjd plus 8 mm ovanför skåpens höjd, under skåpskivorna.
Kaklar först upp mot överskåpen.
Plockar bort läkt.
Kaklar sist nedersta raden upp mot de andra skivorna. Kakelsnören horisontellt emellan alla skivor.
Drar fram skivorna ca 3 mm.
Silicon mellan bänkskivor och kakel.
Kan detta bli brukbart?
Frågan gäller egentligen det jag observerat hos vänner och bekanta.
Även frågat i kakelbutik.
Men tycker ändå det verkar konstigt och i mitt sätt att tänka onödigt.
Tydligen monteras bänkskivor och inredning först, kloss an mot väggen. Diskbänken modernt nedfälld i mitt fall.
Sen så kaklas det uppåt.
Samtliga fall jag studerat visar att spisen så att säga ligger inskjuten endera mot väggen, eller mot en kakelrad bak spisen, under raden av kakel som s a s ligger på bänkskivorna.
Hur som haver, så blir det öppet bak spisen, eller en kakelfog i höjd med bakre ovankant på spisen.
I fogen samlas snart fett mm. Inte så fräscht o snyggt precis.
- Ett alternativ är ju att kakla först, innan man monterar bänkskivor och rullar in spisen. Kakla mot samtliga skåps överkant, som skivorna senare läggs och limmas mot.
Då försvinner per automatik smutsfogen bak spisen, spisens anslutning mot kaklet.
Och ja... Har kommit på hur jag får alla kakelskivor i våg, på en och samma höjd.
Skruvar upp en läkt, inmätt med krysslaser, vars ovankant placeras en kakelskivas höjd plus 8 mm ovanför skåpens höjd, under skåpskivorna.
Kaklar först upp mot överskåpen.
Plockar bort läkt.
Kaklar sist nedersta raden upp mot de andra skivorna. Kakelsnören horisontellt emellan alla skivor.
Drar fram skivorna ca 3 mm.
Silicon mellan bänkskivor och kakel.
Kan detta bli brukbart?
Redigerat:
Det beror på... Köper du färdiga bänkskivor så är dom gjorda för att gå ända in till väggen. Dessutom är det enklare att dölja att väggen eventuellt inte är helt spikrak om man kaklar efteråt.
Jag kaklade dock före och satte ett extra varv bakom spisen. Men jag har måttbeställt skivorna och har nya raka väggar.
Jag kaklade dock före och satte ett extra varv bakom spisen. Men jag har måttbeställt skivorna och har nya raka väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det är viktigt att första raden mot bänkskivan är hel. Därför kaklar man nerifrån och upp.
Vill man sedan ha kakel bakom spisen, som @useless bild så är det ju bara att göra det. Kaklet behöver inte ligga bakom bänkskivan bara för att man gör så.
Akta dig för att rita horisontella linjer med vattenpass/laser - det bygger på att bänkskivan är helt i våg vilket inte alltid är fallet.
Jag brukar rita en stödlinje mellan första och andra skiftet och sedan mellan tredje och fjärde, avstånd mellan plattorna går på ögonmått och kakelsnöre, snöret tillåter mig att jobba snabbare, flyttar med mig samma snöre över hela ytan.
Bänkskivans bredd + möjlighet att dölja ev ojämnheter i väggen talar mot att ha kakel bakom skivan. Jag förstår egentligen inte alls fördelen med att ha kakel bakom skivan faktiskt. Bakom spisen förstår jag.
Vill man sedan ha kakel bakom spisen, som @useless bild så är det ju bara att göra det. Kaklet behöver inte ligga bakom bänkskivan bara för att man gör så.
Akta dig för att rita horisontella linjer med vattenpass/laser - det bygger på att bänkskivan är helt i våg vilket inte alltid är fallet.
Jag brukar rita en stödlinje mellan första och andra skiftet och sedan mellan tredje och fjärde, avstånd mellan plattorna går på ögonmått och kakelsnöre, snöret tillåter mig att jobba snabbare, flyttar med mig samma snöre över hela ytan.
Bänkskivans bredd + möjlighet att dölja ev ojämnheter i väggen talar mot att ha kakel bakom skivan. Jag förstår egentligen inte alls fördelen med att ha kakel bakom skivan faktiskt. Bakom spisen förstår jag.
En anledning till att jag satte kakel bakom skivan var att jag har en diskbänk som är 610 mm och det blev då en glipa på ca 1 cm i bakkant. Hade jag satt kaklet så att det slutade i höjd med diskbänken skulle det bli ett hålrum där bakom som kanske var svårt att täta.
Eftersom jag ändå skulle måttbeställa skivor så var det inte så komplicerat.
Diskbänken köpte jag för en hundring på grund av en transportskada (som inte syns när den är monterad), så givetvis kunde jag inte byta den...
Eftersom jag ändå skulle måttbeställa skivor så var det inte så komplicerat.
Diskbänken köpte jag för en hundring på grund av en transportskada (som inte syns när den är monterad), så givetvis kunde jag inte byta den...
Tack för råden.
Har sett detta med att det blir en fog, bak spisen i övre kant, som snabbt blir infettad o ful, om inte kaklet släpps ned lite.
Andra sätter inget kakel alls nedåt och då tycker jag det ser halvfärdigt ut.
Ett sätt är ju att lägga kaklen bak spisen helt tätt, utan fog uppåt.
Då blir det nära nog helt tätt.
Har sett detta med att det blir en fog, bak spisen i övre kant, som snabbt blir infettad o ful, om inte kaklet släpps ned lite.
Andra sätter inget kakel alls nedåt och då tycker jag det ser halvfärdigt ut.
Ett sätt är ju att lägga kaklen bak spisen helt tätt, utan fog uppåt.
Då blir det nära nog helt tätt.
Å andra sidan om jag kaklar med bänkskivorna in mot väggen först, och kaklar med bakom spisen, så kommer spisen ca 1 cm för långt fram.
Kan i ord beställa motsvarande bredare bänkskivor. Nuvarande är 600 mm djupa.
Kan i ord beställa motsvarande bredare bänkskivor. Nuvarande är 600 mm djupa.
Klicka här för att svara