Har nyligen installerat nytt kök och då tagit in en firma som ska vara auktoriseard och rörmokaren ska vara vvs-certifierad.

Jag vet sedan tidigare att en diskmaskinsavlopp ska köpa upp "förbi" diskhon för att förhindra att avloppsvatten rinner tillbaka till diskmaskinen.

Nu har de dock inte gjort så, men hävdar att vattenlåset/rörets utformning förhindrar detta ändå och det räcker bara att röret är ovanför vattenlåset pga detta.

Stämmer detta verkligen? Eller ska jag ringa tillbaka dem och be dem att göra jobbet rätt och sluta vara lata?

• Rör och sladdar under diskbänk; avlopp, eluttag och installationer syns i skåpet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Hänger inte med. Anslutningen ligger ju tydligt över vattenlåsets högsta vattennivå så hur ska då vatten kunna komma bakvägen in i diskmaskinen?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hänger inte med. Anslutningen ligger ju tydligt över vattenlåsets högsta vattennivå så hur ska då vatten kunna komma bakvägen in i diskmaskinen?
Vattennivån kan klättra upp genom, så vitt jag förstått. Vilket är varför man länge har rekommenderat att låta röret gå förbi vaskhöjd så höjd som möjligt och inte bara över vattenlåshöjden:

Säker vatten:
Fig_3.7d.jpg

HSB:
Svartvit ritning av ett diskbänksskåp med synliga rör och avlopp under diskhon.

byggkoll:
b9c848f602644c389dd58ba5368fba75.jpg

Min fråga är ifall denna ny typ av vattenlås inte behöver detta mer, eller ifall det är montören som varit lat?

Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS
Jag kan i alla fall inte se att det där vattenlåset skulle fungera på något annat sätt än andra vattenlås för det måste väl kunna bli stopp i det där också och då stiger vattnet ovanför det.

Sen ser väl det inte särskilt bra ut för övrigt heller. Jag kan inte se någon klammer till blandarens kallvattenrör, sådana där räfflade rör blir det avlagringar i snabbt och de är svåra att få rena samt tätningarna till vänster ser väldigt kladdiga ut.

P
Inte vackert men det funkar o
Om slangen räcker är det bra om den går högre upp dom påbilderna

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
V
M Mithras skrev:
Har nyligen installerat nytt kök och då tagit in en firma som ska vara auktoriseard och rörmokaren ska vara vvs-certifierad.

Jag vet sedan tidigare att en diskmaskinsavlopp ska köpa upp "förbi" diskhon för att förhindra att avloppsvatten rinner tillbaka till diskmaskinen.

Nu har de dock inte gjort så, men hävdar att vattenlåset/rörets utformning förhindrar detta ändå och det räcker bara att röret är ovanför vattenlåset pga detta.

Stämmer detta verkligen? Eller ska jag ringa tillbaka dem och be dem att göra jobbet rätt och sluta vara lata?
Vad folk ibland hänger upp sig på bagateller.
De där fungerar alldeles utmärkt.
Den kanske inte ens räcker upp.

Gå vidare med livet är mitt tips.

Annars är de ju bara att släppa på klämman o dra lite i slangen o se om de finns mer slang

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.