Kök
Mikael_L: Från IKEA får du 40mm tjocka skivor i kundanpassade mått till väldigt trevligt pris. Från Bauhaus beställde vi själva 900mm bred skiva som endast finns som beställningsvara. Jag sågade ner den själv till rätt mått, men det kan även bauhaus vara behjälpliga med. Nu var detta en laminatskiva, och jag vet inte om det även går att få massivträskivor på samma vis. Men du kan ju
Fjelie 17: Ventilera ut. Du vill ju ha ett svalare skafferi. Sedan kanske det inbyggda kylskåpet kanske också kan få kall luft när du ändå är där och gör om.
andimq: Hej! Det måste vara en sådan! Om man titta på de olika kategorierna här http://www.luftbutiken.se/88-koksflaktar - vilken motsvarar det här då? Är det en "köksfläkt med centralfläkt"? Tack!
krijo1: Ganska enkelt att göra nya håll. 35mm borr är allt som krävs. Går att köra med handmaskin.
jtl: [citat] Vi har fristående kyl/frys i dag och det är dörren som hamnar utanför, tycker inte det ser konstigt ut. Skulle inte dörren sticka ut blir det svårt att öppna... I vårat kommande kök, http://www.byggahus.se/forum/kok/203948-synpunkter-pa-kok.html , kommer vi också att ha fristående kyl/frys och även där kommer de att sticka ut en bit men vi upplever inte det som ett problem.
Thuve: [citat] Japp! Köper man Vedum kök så är lösningen precis sådan. Lådan under diskmaskinen har en förhöjd front som täcker sockeln på maskinen och går ända upp till luckan på maskinen. Sent from my MB526
Hasti: Jag köpte den på Noliamässan här i Umeå. Tidigare har jag provat allt möjligt men den gröna burken är suverän!
Bhodi: Du skall då ha en fläkt avsedd för extern styrning, dvs du har ett vred på din fläktkåpa där du styr hastigheten på fläkten, men själva motorn sitter uppe på vinden och det är således bara styrkan på "draget" du styr med vredet. Sedan är det skillnad på om du har extern motor eller centralfläkt.. :)
Christian From: Det mest riktiga sättet för ett hållbart resultat (speciellt om man bor i lägenhet då fler drabbas av fuktskada om du har osis) är tyvärr att göra nytt. Det är inte riktigt lika illa för andra om du slarvar i din egen villa/sommarstuga då endast du drabbas. Om du inte har misstankar om dålig lukt mm. pga otätt tätskikt kan du ju som du föreslagit, sätta kakel över det befintliga.
Nimajneb: Har du inte hårt vatten ska du undvika att ha salt i maskinen.
Ater: Bottensilen på min diskho har lossnat och jag har försökt att få den på plats igen men det vill sig verkligen inte. Någon som har ideer på hur man löser det här på bästa sätt. EDIT : Råkat få med bilden två gånger och ser inte hur jag fixar det, ber om ursäkt för detta.
WaldenWoods: Låter rimligt tycker jag. Ska ugnen och mikron monteras ovanför varandra? Det finns ugnar i Siemens sortiment som är utseendemässigt mer lika varandra än dessa två. Jag tror t.ex. att ugnen har röda siffror på klockan, och mikron vita. Kanske inte stör dig som det hade stört mig, men man ska ta ett medvetet beslut att acceptera det i så fall. Jag har själv olikfärgade siffror på
Misse: [citat] Du har möjligtvis ingen bild? Vi kommer att låta en kökssnickare bygga vårt kök (skall gå igenom alla detaljer i veckan som kommer).
Automover: Tack för svaren! Ingen som kollat hur pengen står sig mot andra? :cool:
slacker: Tror vårt Sentens hamnade på 128Kkr utan bänkskiva - Valde dock att själv installera hela rasket. Vår kampanj var över 60Kkr så var stommarna på köpet (värde ca 8Kkr). Dessutom skaffade vi hela OHB Nordica Chili serien och fick kanonbra rabatter även på den då vi handlat kök hos samma butik - Bra service och i mitt tycke bra rabatter som inte kunde matchas hos andra butiker/online.
Drömhus2012: Jag har också haft det problemet förut, men med en ugn. Jag ringde helt sonika till Ikea's kundtjänst och frågade om innermåtten. Sedan var det bara att kika på produktfakta på den vitvaran som det gällde.
Tomten59: Någon som har Konradsson stavmosaik Stoneworld smoke/night i sitt kök? Jag tänkte sätta det bak spisen. Blir det lätt fettfläckar? Är den svår att hålla ren?
WaldenWoods: [citat] Det vet jag ärligt talat inte. Jag köpte min via nån utländsk webshop (minns inte vilken för det är ett par år sedan).
Janus82: Om ni vill spara lite jobb kan ni överväga att måla om kaklet istället för att riva ner det. Vi målade kaklet i vårat kök för snart 1,5 år sedan och det ser fortfarande perfekt ut. Dock så bör man nog vara medveten om att en sådan åtgärd inte håller för evigt men om ni vill skjuta på en riktig köksrenovering ett antal år så kan det kanske vara en idé. Det var helt vanlig
daugaard: har försökt hitta en fläktkåpa cylinda trinda utomlands, men hittar inget cylinda alls? går cylinda under annat varumärke utanför sverige? den kostar typ 5-6 tusen i sverige så skulle va gött o kunna köpa billigare någonstans!
kungmidas: Det kan mycket väl gå att göra hål där också... Men jag gjorde faktiskt så, att jag beställde maskinen och skippade att köpa till installation, så får jag se när jag fått maskinen vad som behöver göras/köpas. Tack för alla svar!
prototypen: Det finns två sorters ljud, ett pipande runt 20 000 Hz som egentligen ska ligga ovanför hörbarhetsgränsen men en del hör det iaf eller så ligger frekvensen för lågt. Det är konstruktionen så påverkar detta. Det andra ljudet är 100 Hz och är dubbla nätfrekvensen, det kan man känna om man lyfter lite i handtaget på kastrullen. Det ljudet kan komma från att hällen eller kastrullen
TeroM: [citat] Absolut :) En sticksåg för några hundra hade jag även då men det var ingen som jag skulle velat försöka såga rakt i en bänkskiva med. Några hundra och rakt i samma mening funkar inget vidare. 2kW fräsen gav garanterat ett bättre resultat. Sen är det väl så att man skall alltid använda så mycket verktyg som tillfället kan tänkas rättfärdiga?
Travis: Tack för era svar! Det är lägenhet vi bor i, men det är inget höghus, utan bara tre våningar och ser mer ut som radhus. Jag vill helst undvika att köpa en ny fläktenhet eftersom den vi har fungerar bra. Jag hittade faktiskt några fler kåpor utan fläkt, men dessa kostar ju mer än de billigare vanliga frånluftsfläktarna man kan köpa. Ett annat alternativ är ju att ta isär den