En anledning att välja bort kök från IKEA är att de har så få mått på sina skåp, man har inte så stor valfrihet som med annan leverantör. Vi byggde ett Sentens för tre år sedan och är mycket nöjda - men varning för MDF-luckan som är 19 mm tjock. De luckor vi har är 60 cm breda och 96 höga och luckan är väldigt tung, så några gångjärn börjar redan släppa i mazoniten i stommen. Har dock hängt exakt lika lucka i en gammal stomme från IKEA i tvättstugan - där har skruvhålen blivit så stora så gångjärnen lossnat och luckan ramlat ned....så visst har Sentens bättre kvalitet.
 
  • Gilla
peroande
  • Laddar…
Hetsa inte upp er så... ;) Klart att det tar tid, men i jämförelse med en helrenovering som hempulare så är det en piss i havet. Vi har haft snickare till hjälp att sätta köket, och inte fan skulle jag betala dem för att sätta ihop skåpen... Är ju ungefär som att dom skulle gå å städa efter sig, det går bort helt!

Men med Sentens så får du vissa skåp monterade vid leverans även om du tar deras platta paket-lösning som sagt. Jag fick 5 av 12 stommar färdiga vid leverans. Tyckte inte att det var värt ytterliagre ca 10K att få allt monterat...
 
Paul-Staffanstorp
petersson79 skrev:
Hetsa inte upp er så... ;) Klart att det tar tid, men i jämförelse med en helrenovering som hempulare så är det en piss i havet. Vi har haft snickare till hjälp att sätta köket, och inte fan skulle jag betala dem för att sätta ihop skåpen... Är ju ungefär som att dom skulle gå å städa efter sig, det går bort helt!

Men med Sentens så får du vissa skåp monterade vid leverans även om du tar deras platta paket-lösning som sagt. Jag fick 5 av 12 stommar färdiga vid leverans. Tyckte inte att det var värt ytterliagre ca 10K att få allt monterat...
Alla har kanske inte den tid och kunskap så de kan sätta ihop allting själv... ;)
 
pope70 skrev: Detta stämmer inte, IKEAs lådor tillverkas i Europa av Hettich (Tyskland) eller BLUM (Österrike).

Nyfiken fråga... har du besökt fabriken ??

Bara för att märket är från ett visst land så tillverkas det inte alltid i detta landet... :x:rolleyes:;)
Har inte besökt fabriken själv, inte min grej. Har dock fått följande info från säker källa. Hettich tillverkar allt i Tyskland. BLUM tillverkar i Österrike men packar och levererar från Polen.
 
Satte precis ihop några Ikea-lådor, Rationell. Made in Germany står de på dem.

Personligen så gillar jag Ikea, de är väldigt stora och duktiga på logistik vilket gör att de kan pressa priset rejält.

Vad som är mindre bra är att det finns lite färre mått på luckor och skåp, och att det inte finns så vansinnigt många luckor att välja på. Nästa kök blir Ikea-stomar med all säkerhet, och sen antagligen egensnickrade eller andra luckor och bänkskiva från någon annanstans.
 
Hur är möjligheterna att pruta när det gäller kök?
Eller är det bara rådande kampanjer som gäller?
 
sunda skrev:
Hur är möjligheterna att pruta när det gäller kök?
Eller är det bara rådande kampanjer som gäller?
Vi fick gällande kampanj för vårt kök men fick pruta en hel del på vitvarorna då vi valde att köpa kök från Sentens och alla vitvaror i samma butik, electrolux mao.
 
Det är Sentens vi har bestämt oss för också. Just nu har dom en kampanj där man får 10% på snickerierna, vilket ju såklart gör en del.
Skall krita ihop vilka vitvaror vi skall ha, så får dom ge oss bra pris på det också.
Vi har tänkt att låta en hantverkare göra jobbet. Någon annan som gjort det? Vad blev totalnotan för köket?
Våra snickerier inkl rabattan hamnar på 94k, sedan tillkommer vitvaror för ca 40k (spis, ugn, frys, fläkt och micro)
 
Tror vårt Sentens hamnade på 128Kkr utan bänkskiva - Valde dock att själv installera hela rasket.
Vår kampanj var över 60Kkr så var stommarna på köpet (värde ca 8Kkr).

Dessutom skaffade vi hela OHB Nordica Chili serien och fick kanonbra rabatter även på den då vi handlat kök hos samma butik - Bra service och i mitt tycke bra rabatter som inte kunde matchas hos andra butiker/online.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.