58 432 läst ·
68 svar
58k läst
68 svar
Beslutsångest! Ikea eller Sentenskök???
En anledning att välja bort kök från IKEA är att de har så få mått på sina skåp, man har inte så stor valfrihet som med annan leverantör. Vi byggde ett Sentens för tre år sedan och är mycket nöjda - men varning för MDF-luckan som är 19 mm tjock. De luckor vi har är 60 cm breda och 96 höga och luckan är väldigt tung, så några gångjärn börjar redan släppa i mazoniten i stommen. Har dock hängt exakt lika lucka i en gammal stomme från IKEA i tvättstugan - där har skruvhålen blivit så stora så gångjärnen lossnat och luckan ramlat ned....så visst har Sentens bättre kvalitet.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Hetsa inte upp er så...
Klart att det tar tid, men i jämförelse med en helrenovering som hempulare så är det en piss i havet. Vi har haft snickare till hjälp att sätta köket, och inte fan skulle jag betala dem för att sätta ihop skåpen... Är ju ungefär som att dom skulle gå å städa efter sig, det går bort helt!
Men med Sentens så får du vissa skåp monterade vid leverans även om du tar deras platta paket-lösning som sagt. Jag fick 5 av 12 stommar färdiga vid leverans. Tyckte inte att det var värt ytterliagre ca 10K att få allt monterat...
Men med Sentens så får du vissa skåp monterade vid leverans även om du tar deras platta paket-lösning som sagt. Jag fick 5 av 12 stommar färdiga vid leverans. Tyckte inte att det var värt ytterliagre ca 10K att få allt monterat...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Alla har kanske inte den tid och kunskap så de kan sätta ihop allting själv...petersson79 skrev:Hetsa inte upp er så...Klart att det tar tid, men i jämförelse med en helrenovering som hempulare så är det en piss i havet. Vi har haft snickare till hjälp att sätta köket, och inte fan skulle jag betala dem för att sätta ihop skåpen... Är ju ungefär som att dom skulle gå å städa efter sig, det går bort helt!
Men med Sentens så får du vissa skåp monterade vid leverans även om du tar deras platta paket-lösning som sagt. Jag fick 5 av 12 stommar färdiga vid leverans. Tyckte inte att det var värt ytterliagre ca 10K att få allt monterat...
Har inte besökt fabriken själv, inte min grej. Har dock fått följande info från säker källa. Hettich tillverkar allt i Tyskland. BLUM tillverkar i Österrike men packar och levererar från Polen.
Satte precis ihop några Ikea-lådor, Rationell. Made in Germany står de på dem.
Personligen så gillar jag Ikea, de är väldigt stora och duktiga på logistik vilket gör att de kan pressa priset rejält.
Vad som är mindre bra är att det finns lite färre mått på luckor och skåp, och att det inte finns så vansinnigt många luckor att välja på. Nästa kök blir Ikea-stomar med all säkerhet, och sen antagligen egensnickrade eller andra luckor och bänkskiva från någon annanstans.
Personligen så gillar jag Ikea, de är väldigt stora och duktiga på logistik vilket gör att de kan pressa priset rejält.
Vad som är mindre bra är att det finns lite färre mått på luckor och skåp, och att det inte finns så vansinnigt många luckor att välja på. Nästa kök blir Ikea-stomar med all säkerhet, och sen antagligen egensnickrade eller andra luckor och bänkskiva från någon annanstans.
Det är Sentens vi har bestämt oss för också. Just nu har dom en kampanj där man får 10% på snickerierna, vilket ju såklart gör en del.
Skall krita ihop vilka vitvaror vi skall ha, så får dom ge oss bra pris på det också.
Vi har tänkt att låta en hantverkare göra jobbet. Någon annan som gjort det? Vad blev totalnotan för köket?
Våra snickerier inkl rabattan hamnar på 94k, sedan tillkommer vitvaror för ca 40k (spis, ugn, frys, fläkt och micro)
Skall krita ihop vilka vitvaror vi skall ha, så får dom ge oss bra pris på det också.
Vi har tänkt att låta en hantverkare göra jobbet. Någon annan som gjort det? Vad blev totalnotan för köket?
Våra snickerier inkl rabattan hamnar på 94k, sedan tillkommer vitvaror för ca 40k (spis, ugn, frys, fläkt och micro)
Tror vårt Sentens hamnade på 128Kkr utan bänkskiva - Valde dock att själv installera hela rasket.
Vår kampanj var över 60Kkr så var stommarna på köpet (värde ca 8Kkr).
Dessutom skaffade vi hela OHB Nordica Chili serien och fick kanonbra rabatter även på den då vi handlat kök hos samma butik - Bra service och i mitt tycke bra rabatter som inte kunde matchas hos andra butiker/online.
Vår kampanj var över 60Kkr så var stommarna på köpet (värde ca 8Kkr).
Dessutom skaffade vi hela OHB Nordica Chili serien och fick kanonbra rabatter även på den då vi handlat kök hos samma butik - Bra service och i mitt tycke bra rabatter som inte kunde matchas hos andra butiker/online.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden