Hej, hjääälp!
Lider av beslutsångest. Det är i och för sig som att jämföra äpplen med päron. Hjärtat säger Sentens och plånboken säger Ikea. Varit i valet och kvalet om vi skall ha stenskiva i Ikea köket i och med att prisskillnaden är så stor så kanske man kan lyxa till med något annat som vitvaror och trevligare bänkskiva. Någon som nyligen gjort kök och varit i samma beslutsångest men bestämt sig??
Kan tillägga att med laminat i båda köken skiljer det sig ca.50.000:- och tar vi stenskiva i Ikea köket skiljer 25.000:-.
Tacksam för alla tips och idéer.
Velig Jungfru!! !:S
Lider av beslutsångest. Det är i och för sig som att jämföra äpplen med päron. Hjärtat säger Sentens och plånboken säger Ikea. Varit i valet och kvalet om vi skall ha stenskiva i Ikea köket i och med att prisskillnaden är så stor så kanske man kan lyxa till med något annat som vitvaror och trevligare bänkskiva. Någon som nyligen gjort kök och varit i samma beslutsångest men bestämt sig??
Kan tillägga att med laminat i båda köken skiljer det sig ca.50.000:- och tar vi stenskiva i Ikea köket skiljer 25.000:-.
Tacksam för alla tips och idéer.
Velig Jungfru!! !:S
Jo, helhetsintrycket säger Sentens med alla detaljer som man får med, dvs skiva för infällda spottar samt täckskivor till köksö.Totalpriset för Ikea är ca.62.000:- och Sentens 114.000:- med laminat.
När drar ni i gång? min plan vara att vi skulle starta i början, mitten av maj men nu får vi se om det drar ut sig till hösten. Ingen brådska i och för sig, men skönt när det är klart. Om vi bestämmer oss för granit tar det ca 6 veckor. Men planen är att hela köket skall ta ca.2 veckor.
Vi stod i samma val och kval, Sentens vs Ikea. Hos oss vann Sentens, dels för att Ikea inte har några massiva ekluckor (förutom de räfflade) och efter att ha varit och klämt och känt på båda leverantörers kök kändes Sentens mycket gedignare.
Vi valde luckan Stad Ek, köpte köket omonterat och vi tyckte att det var enkelt att montera. Efteråt har vi köpt ett högskåp (ett köksskåp) från Ikea till badrummet och det går inte att jämföra vad gäller monteringen, skruvarna är för korta så skåpet drar inte ihop ordentligt och det klena spånet i stommen gör att det känns mycket rackligare. Visst Ikea är prisvärt, det tycker jag också men jag är ändå glad och nöjd med det val vi gjorde även om vi tvekade länge, det är ju mycket pengar som skiljer.
/C
Vi valde luckan Stad Ek, köpte köket omonterat och vi tyckte att det var enkelt att montera. Efteråt har vi köpt ett högskåp (ett köksskåp) från Ikea till badrummet och det går inte att jämföra vad gäller monteringen, skruvarna är för korta så skåpet drar inte ihop ordentligt och det klena spånet i stommen gör att det känns mycket rackligare. Visst Ikea är prisvärt, det tycker jag också men jag är ändå glad och nöjd med det val vi gjorde även om vi tvekade länge, det är ju mycket pengar som skiljer.
/C
Tack för inlägg, ska nog besöka vänninan som har HTH kök och Ikea tvättstuga. Då blir det mer märkbart när man tar i lådor och skåp (kvalitetskänslan) Om det är värt pengen.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det är ju just helhetsintrycket med detaljer man vill åt tycker jag.
Jag beställde nyligen ett HTH "gör det själv" till en kund och det blev billigare än Ikea och med bättre kvalit'e på lådor m.m samt en bättre totallösning där vi kunde utnyttja höjde bättre då de har fler storlekar på stommar att välja på.
Jag beställde dessutom material så vi tillverkade spotskivor och monterade infällda spottar under skåpen så att allt blir som det hade blivit om man köpt de i butik typ.
5st bänkskåp med tre lådor i varje samt vaskskåpet med lucka, front till integrerad DM, 7st väggskåp samt 8st toppskåp med ovanhängda luckor, soputdrag, dämpare till alla luckor och lite andra små tillbehör... För totalt 30000:- levererat till dörren.
Beställde bänkskiva och spotlights separat i HTH-butik...
Allting i valet om kök handlar mest om att man ska hitta en lucka man blir nöjd med och där faller kanske HTH då de inte har så stort urval av luckor på webbshopen ännu...
Jag beställde nyligen ett HTH "gör det själv" till en kund och det blev billigare än Ikea och med bättre kvalit'e på lådor m.m samt en bättre totallösning där vi kunde utnyttja höjde bättre då de har fler storlekar på stommar att välja på.
Jag beställde dessutom material så vi tillverkade spotskivor och monterade infällda spottar under skåpen så att allt blir som det hade blivit om man köpt de i butik typ.
5st bänkskåp med tre lådor i varje samt vaskskåpet med lucka, front till integrerad DM, 7st väggskåp samt 8st toppskåp med ovanhängda luckor, soputdrag, dämpare till alla luckor och lite andra små tillbehör... För totalt 30000:- levererat till dörren.
Beställde bänkskiva och spotlights separat i HTH-butik...
Allting i valet om kök handlar mest om att man ska hitta en lucka man blir nöjd med och där faller kanske HTH då de inte har så stort urval av luckor på webbshopen ännu...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Om hon har förhållandevis nytt från Ikea ja... I annat fall märker du det inte eftersom Ikea förr körde med samma lådsystem som de flesta gör fortfarande... Men de har i fjor ändrat system till ett klenare...jungfrun72 skrev:
Även jag gick på Sentens - Tittade faktiskt inte ens på IKEA då jag monterat bra många åt kunder under sista halvåret.
Supernöjd med service, kvalitet och bemötande. Större utbud av stommar som gjorde köket mer välplanerat. Det som vekrligen retar gallfeber på mig är att IKEA inte har ett bra skåp för hörn. Dvs, ett skåp som använder ytan under ett hörn till ngt vettigt. Här har ju alla större leverantörer smarta lösningar.
Sentens är inte omöjliga heller - Fick dem att sätta en mindre lucka på en stomme och skicka med en extra låda med front så att jag själv kunde bygga om en stomme och få en låda där man inte kunde få en låda.
Sentens kör med Blum Tandembox - Färdigdämpade från start. Med möjlighet att välja en billigare lösning. Och det är rätt att det är Marbodal som tillverkar köket. Avsändarn på samtliga paket var just Marbodal.
En bekant till mig gjorde även han ett Sentens och notan blev 5000kr lägre än IKEA med tanke på att Sentes då körde lite av en kampanj.
Jag passade på och köpte när "Stommarna på köpet" kampanjen var i December.
Ytterligare ett alternativ att välja Sentens framför IKEA anser jag vara rabatterna vi fick på Electrolux vitvaror vi köp av kök - Inte ngn av pricerunner, prisjakt eller de större elektronikkedjorna kunde ge ett så lågt pris som vi fått av Sentens och Electrolux. Dessutom känns det bättre med Electrolux maskiner än IKEA's, i mitt tycke, ganska så högljudda och taffliga serier.
Jag är supernöjd!
Åkte dessutom tillbaka till butiken och köpte hushållsmaskiner från OHB Nordica och fick - Bara för att vi köpt köket hos dem - ca20% rakt av på priserna! Kanske tjatade lite..
Supernöjd med service, kvalitet och bemötande. Större utbud av stommar som gjorde köket mer välplanerat. Det som vekrligen retar gallfeber på mig är att IKEA inte har ett bra skåp för hörn. Dvs, ett skåp som använder ytan under ett hörn till ngt vettigt. Här har ju alla större leverantörer smarta lösningar.
Sentens är inte omöjliga heller - Fick dem att sätta en mindre lucka på en stomme och skicka med en extra låda med front så att jag själv kunde bygga om en stomme och få en låda där man inte kunde få en låda.
Sentens kör med Blum Tandembox - Färdigdämpade från start. Med möjlighet att välja en billigare lösning. Och det är rätt att det är Marbodal som tillverkar köket. Avsändarn på samtliga paket var just Marbodal.
En bekant till mig gjorde även han ett Sentens och notan blev 5000kr lägre än IKEA med tanke på att Sentes då körde lite av en kampanj.
Jag passade på och köpte när "Stommarna på köpet" kampanjen var i December.
Ytterligare ett alternativ att välja Sentens framför IKEA anser jag vara rabatterna vi fick på Electrolux vitvaror vi köp av kök - Inte ngn av pricerunner, prisjakt eller de större elektronikkedjorna kunde ge ett så lågt pris som vi fått av Sentens och Electrolux. Dessutom känns det bättre med Electrolux maskiner än IKEA's, i mitt tycke, ganska så högljudda och taffliga serier.
Jag är supernöjd!
Åkte dessutom tillbaka till butiken och köpte hushållsmaskiner från OHB Nordica och fick - Bara för att vi köpt köket hos dem - ca20% rakt av på priserna! Kanske tjatade lite..
Å andra sidan (apropå Slackers kommentar om vitvarurabatter) så fick jag min uppsättning av Elux-vitvaror + Thermex-fläkt billigare från Electrolux Home än vad någon annan inkl. nätbutikerna kunde erbjuda utan att jag behövde köpa ett Sentens-kök.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Håller precis just nu på att få mitt Sentens-kök uppmonterat, och jag tycker att stommar mm känns rejäla och bra. Och vi fick också riktigt bra rabatter på vitvarorna och köket. Tittade inte heller åt IKEA pga att deras service med uppritning mm inte känns speciellt bra. Iom att vi har småbarn så körde vi på laminatbänkskiva, får bli en trä eller sten när dom är lite större och man har mer tid att ta hand om trä/sten. Just nu känns det bättre med laminat som man inte behöver vara jätterädd om...
Hur menar du här, IKEA har väl två skåp, ett rakt med vanlig dörr (120), och ett med delad dörr (90x90). Inget är optimalt, men när jag köpte mitt kök hittade jag inget bättre (enligt mig) hos nån av de andra spelarna. Kan du ge nåt exempel på hur man bättre utnyttjar hörnan.
Du kan få en praktexempel - Min stomme från Sentens - På bilden moddad med en extralåda upptill.. - Hade precis likadan stomme i mitt förra kök då från Puustelli.pope70 skrev:
Stämmer att IKEA har halvkaruseller - Ngt som jag tycker är helt förkastligt, dom är ju inte direkt smidiga och du kommer ju ändå inte åk alla saker som är på karusellen då den snurrar på en axel.
Det där anser jag vara smart användning av ett hörn! d^_^b