3 861 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Fläkt med extern motor??
Hej.
Nu kommer kanske en dum fråga från en nybörjare. Vi har en köksfläkt, en fläkt i badrummet nere och en uppe som jag tror att alla drivs av samma motor på taket(tror jag), det jag undrar då är om vi ska ha en köksfläkt med extern motor?
Kan nån hjälpa mig.
Micke
Nu kommer kanske en dum fråga från en nybörjare. Vi har en köksfläkt, en fläkt i badrummet nere och en uppe som jag tror att alla drivs av samma motor på taket(tror jag), det jag undrar då är om vi ska ha en köksfläkt med extern motor?
Kan nån hjälpa mig.
Micke
Du har ju redan en köksfläkt? Ska du byta?
I sånt fall om du ska byta, så låter det onekligen som en god idé att byta till en som kan nyttja motorn på taket!
I sånt fall om du ska byta, så låter det onekligen som en god idé att byta till en som kan nyttja motorn på taket!
Tack.
Jo vi har en fläkt men tänkte ta bort överskåpen på en sida och då ha en snygg fläkt.
Nu vet jag att det är en med extern motor vi ska leta efter.
Ha det bra!
Jo vi har en fläkt men tänkte ta bort överskåpen på en sida och då ha en snygg fläkt.
Nu vet jag att det är en med extern motor vi ska leta efter.
Ha det bra!
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Med en Alliance-fläkt styr du ju inte motorn på taket, och det är ingen hjälpmotor i. Det är ju just det en fläkt avsedd för en extern motor är/gör. Med en Alliance-fläkt öppnar och stänger du bara ett spjäll.cullberg skrev:
Uhhm......Nu vet jag varken ut eller in. Är det en Alliance fläkt eller en fläkt för extern motor?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Motor/fläkt sitter på taket.
Ovanför spisen så ska du bara ha en "tratt", en enkelkåpa.
Protte
Ovanför spisen så ska du bara ha en "tratt", en enkelkåpa.
Protte
Så med andra ord är det en helt vamlig fläkt jag ska ha?
Måste tyvärr gå in och säga stopp där, Alliance innebär att två motorer kör just i alliance med varandra. Ordet kommer ifrån ett patent som Franke har. Däremot finns det i stora hyreshus en "volymkåpa" där man öppnar ett spjäll.
Läs gärna mer om detta på Franke Futurums hemsida.
Här har du en variant.
http://www.franke.se/docs/products/technicalDraw/F240-16.pdf
Läs gärna mer om detta på Franke Futurums hemsida.
Här har du en variant.
http://www.franke.se/docs/products/technicalDraw/F240-16.pdf
Du skall då ha en fläkt avsedd för extern styrning, dvs du har ett vred på din fläktkåpa där du styr hastigheten på fläkten, men själva motorn sitter uppe på vinden och det är således bara styrkan på "draget" du styr med vredet.
Sedan är det skillnad på om du har extern motor eller centralfläkt..
Sedan är det skillnad på om du har extern motor eller centralfläkt..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden