Kök
nino: ja det är ca 25kwh mer på ett helt år. Frågan är om det ens är slitage, antar att mätningen till specen är gjord i en miljö som är bättre än i ett normalt kök, svalare, dammfri baksida och bättre ventilation Kyl/frysen är nu avskriven som energibov.
nino: ojojoj jag läste "Tänk bara att hålen du borrar är 0,5mm större än skruvens tjocklek" tyckte det verkade lite konstigt :) Nu när jag läst ordentligt förstår jag bättre :)
Misse: Här är en bild med den typ av fläkt som din fru vill ha. De är visserligen monterade mot en vägg men det är högt i tak: http://www.canadakoket.se/case/case-no-2-valdor Ballingslöv har ett kök i vitt som heter K2 (Studio Ballingslöv) där man på bilderna har en fläkt (en väldigt snygg sådan, dock är den specialtillverkad) som hänger över en köksö där det är högt till tak. Jag
anthill: Här är några exempel på (i min mening) lyckade kombinationer (en lyckad färgkombination är givetvis en som gör en glad och som inspirerar ;)): Jag föredrar visserligen mosaik modell mindre än denna, men färgkombinationen är lyckad tillsammans med de vita skåpen och den mörka laminatskivan: [bild] [bild] Om man gillar mer nedtonat skulle en mosaik i stil med denna skapa liv utan att
ullberg: En representant kom ut och visade prover samt mallade upp skivan. Eftersom jag redan visste att det var Nero Assoluto jag ville ha så var det i det närmaste en formalitet. Om man vill titta innan man bestämt sig vet jag inte riktigt hur det funkar, men rimligtvis borde de komma ut oavsett om man köper. Maila / ring och fråga föreslår jag. Minns inte riktigt vad han hette, ska se om jag
Duran: Tack för alla tips! [citat] Punkt 2 låter definitivt intressant. Hur väl stämmer IKEAS högblank vit överrens med HTH:s?
darkg: Ja, jag rensade ut skräpet och det var inte fullt så mycket som jag trodde. Några enstaka små strån och pinnar fanns bland isoleringen och antyder att det skulle kunna vara någon fågel som har försökt boa. Där var inga skal- eller skelettrester i alla fall. Nätet på huven på taket är inte helt, så där har jag ju lite pyssel i alla fall :-)
JMVN: Tack för era svar! Sockel tänkte jag mig under bänkskåpen (även om det inte riktigt framkom på skissen). Sen får nog bänkskivan gå ända ner till golvet på kortsidorna, rent estetiskt ser det bäst ut och det är nog långsidorna som kommer användas mest för matlagning. Precis som du skriver Hemmakatten, så tänker jag mig att man bara har stolar på ena sidan av bordet "till
Sabinas: Ursäkta mitt sena svar här, internet har krånglat och har haft fullt upp med renoveringen här hemma. Vi gjorde som så att vi hittade en annan bänkskiva på Bauhaus som var 3.02 m istället så slapp vi krånglet med glappet som skulle bli med den andra. Blev dyrare men det blir finare och mindre jobb så det fick det vara värt :) Tack för era svar! :)
dvraptorone: [citat] Det var mycket riktigt en gjutjärnspanna direkt från spisen som förstörde min laminatbänkskiva som jag beskrivit ovan...
ozean: I manualen står att man ska hålla knapp 4 intryck "länge" för att nollställa. Har hållt knappen intryck "länge" men inget händer. Någon som vet hur man gör och HUR länge är "länge"
MathiasS: [citat] I en källare som här har man ju oftast (ska ha) plast längre ner i konstruktionen så poängen med en plast även ovanför betongen är inte solklar även om golvtillverkarna alltid skriver så. Här borde det bli samma klimat på ovan och undersida golv ändå, utan plast.
Paul-Staffanstorp: Samtidigt vill jag tillägga att jag absolut inte missunnar folk att tjäna pengar men det får vara inom rimliga gränser. ;)
RolfBG: Ok. Nu är jag med. Tack för klargörande. I med friska 2,5 mm² ledningar. :-)
Ater: Tack för svaren, antog att det skulle finnas anslutnings möjligheter där :) Då är det något i stil med dessa som jag är ute efter (som ska passa med gängor och modell efter vad jag har) http://www.vvsochbad.se/Badrum-Tvaettstaellsblandare-Tillbehoer-Diskmaskinsavstaengning--Oras-TAPPKRAN-G1-2-utv-Diskmaskinventil-330513.html
gaia: Trodde att jag är bara lat och andra klarar bättre sina ljusa golv. Jag hade ett ljus plastgolv och var snabbt trött på mopandet efter hunden. Nu ligger det ett oljat ekplankgolv men ärligt sagt skulle jag hellre ha en vinyl eller linoleum golv utan skarvar och inte alltför ljus. Man lär sej bäst av egna fel :).Tredje gången gillt? :). gaia
MBjörling: Monterade in ett Diskbänkskåp ifrån EPOQ häromdagen. Då satt vi avloppet cc95 ifrån väggen. Och EPOQ har en helbotten och helbaksida.
Paul-Staffanstorp: Hade också kört 5x40 så man inte går genom onödigt långt om där t.ex skulle ligga något rör bakom...
AXS: Det går att fixa en nästan helt osynlig skarv när det väl ligger på plats. Gör ungefär som vid fogning av kakel. Olika betong har olika färg, men finjas expander och deras flytspackel har nästan exakt samma färg.
Atom: [citat] Detta är fakta. Tack. Då är det fritt fram med kolfilterfläkt.
Thomas_I: Tack för tips! Lyckades efter lite ytterligare sökande hitta på det jag sökte. Benämningen var "bänkmonterad" inte "popup" som jag försökte med först. Har hittat snygga från Thermex och WITT så här långt. Har dock ingen koll på dem som tillverkare. Priser från 15-38kkr.
padembo: Grymt! Tack! Väggen är av spånskivor. Ett par följdfrågor, sedan är jag redo. 1. Dämpar gips ljudet mer än spånskivor? 2. För att isolera mer, är det då bara att snöra fast glasull runt spiroröret?
majkball: Hej, Har konstigt nog redan varit i kontakt med Nivito och försökt få klarhet i var man kan klämma och känna på deras blandare, men hittils har jag blivit hänvisad till återförsäljare som inte haft något att visa. Vänder mig därför hit för att höra om någon känner till en ÅF i stockholmsområdet som demar en större del av Nivitos sortiment, och kanske framförallt blandaren
Atom: Hittade utomlands häftiga hängande fläktar. Får se om frun godkänner det. http://www.arredatutto.it/en/elica-naked-f25-p-34286.html
JoakimJohansson: Precis mitt problem med!!! Man lär sig alltid något nytt!! ;)
krillek: Frågan var inte att få en tidigare polerad skiva blank igen, utan att polera en slipad
pbengtsson: Har hört lite rykten om att IKEA skall göra om sitt kökssystem under 2013, om det är stommar eller skenor vet jag inte. Någon som har mer info?
gaia: jag tycker det är en kostnadseffektiv förändring och kör på om ni är säkra på att det är ett stort sällskapskök ni vill ha. Annars räcker det ibland att planera om en befintligt kök för att få det mer arbetsvänligt :). Fundera på vad det är ni saknar mest gaia
steve5432: Ingen som jobbar med kökssnickerier/kökssäljare som generellt kan tipsa om luckor utan handtag som har vitringlas? De enda jag har sett är Vedums på bild ovan och de har tyvärr ingen greppslist utan en fjäder så man får trycka på luckan så poppar den ut. Varför är det så sällsynt med fräst greppslist och vitrin? Är det fult? /S
knutherta: Hej Stötte på samma "problem" i mitt nya ikea-kök. Jag skruvade dit några 45x70 på en bit spånskiva så jag fick en hel plattform. Funkar perfekt :)