2 476 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Kan man verkligen göra så i badrum?
Vi skulle vilja renovera vårt befintliga kakel i vår duschhörna med nytt mosaik, dock skulle vi vilja slippa riva ner ALLT kakel i hela badrummet.
Min fråga är om man kan riva bort kakel endast i duschhörnan och "bara" kakla om i detta område samt några dm utanför duschväggarna med tanke på tätskiktet?
Ska man i så fall byta ut gipsskivorna och göra ny fuktspärr i just detta område?
Mvh
/Fredrik
Min fråga är om man kan riva bort kakel endast i duschhörnan och "bara" kakla om i detta område samt några dm utanför duschväggarna med tanke på tätskiktet?
Ska man i så fall byta ut gipsskivorna och göra ny fuktspärr i just detta område?
Mvh
/Fredrik
Jag tror inte det går att få fuktspärren tät när man river bort kaklet och lägger på ny spärr (såvida inte plattorna släpper utan att ta med sig den gamla fuktspärren).
Sätt det nya kaklet utanpå det gamla så behöver du inte bekymra dig för fuktspärren.
Sätt det nya kaklet utanpå det gamla så behöver du inte bekymra dig för fuktspärren.
Problemt är bara att jag är lite osäker på om fuktspärren är ordentligt gjord redan idag.
Tänkte att om jag gjorde själva "skarvningen" av ny fuktspärr (på nya gipsskivor, river bort de gamla) flera dm bort från duschväggarna så kanske det går?
Tänkte att om jag gjorde själva "skarvningen" av ny fuktspärr (på nya gipsskivor, river bort de gamla) flera dm bort från duschväggarna så kanske det går?
Att hänga nytt kakel/mosaik på befintligt blir nog för tungt för väggen med risk flr sprickor och ras.
Dubbla tätskikt är inte heller speciellt bra... kondens som kan bildas har ingenstans att ta vägen med halvroliga följder.
Merarbetet med rivning av rubbet är inte så stort när resultatet blir så mycket bättre.
Dubbla tätskikt är inte heller speciellt bra... kondens som kan bildas har ingenstans att ta vägen med halvroliga följder.
Merarbetet med rivning av rubbet är inte så stort när resultatet blir så mycket bättre.
Jag har oxå tänkt byta kakel i duschhörna.
Har kollat runt lite på nätet, och hittat en
lösning som verkar va ett bra alternativ.
Man limmar en tätskiktsbehandlad skiva på
det befintliga kaklet (minerit VT).
Är godkänt enligt branschens regler!
Läs om detta system på Tepro.se
Lycka till
Har kollat runt lite på nätet, och hittat en
lösning som verkar va ett bra alternativ.
Man limmar en tätskiktsbehandlad skiva på
det befintliga kaklet (minerit VT).
Är godkänt enligt branschens regler!
Läs om detta system på Tepro.se
Lycka till
Det mest riktiga sättet för ett hållbart resultat
(speciellt om man bor i lägenhet då fler drabbas av fuktskada om du har osis)
är tyvärr att göra nytt. Det är inte riktigt lika illa för andra om du slarvar i din egen
villa/sommarstuga då endast du drabbas.
Om du inte har misstankar om dålig lukt mm. pga otätt tätskikt kan du ju som
du föreslagit, sätta kakel över det befintliga. En gipsvägg är inte lika stark
som en betongvägg och om du tror befintlig vägg håller för 2 lager kakel
och bor i villa: liten risk. Om du bor i lgh med gipsvägg: större risk.
Christian From
(speciellt om man bor i lägenhet då fler drabbas av fuktskada om du har osis)
är tyvärr att göra nytt. Det är inte riktigt lika illa för andra om du slarvar i din egen
villa/sommarstuga då endast du drabbas.
Om du inte har misstankar om dålig lukt mm. pga otätt tätskikt kan du ju som
du föreslagit, sätta kakel över det befintliga. En gipsvägg är inte lika stark
som en betongvägg och om du tror befintlig vägg håller för 2 lager kakel
och bor i villa: liten risk. Om du bor i lgh med gipsvägg: större risk.
Christian From
Klicka här för att svara