Vi kommer att ha en riktig spis när vi renoverar köket och funderar nu på hur man skall göra för att det skall bli bäst. Jag tror att spisen är 60 cm djup och tanken är att kaklet skall gå ner en bit bakom spisen. Om man tänker sig väggen mellan underskåp och överskåp så antar jag att man liksom måste kakla när skåpen kommit på plats och tänker man sig då att underskåpen också är 60 cm djupa så borde väl detta innebära att spisen kommer att "sticka ut" med kanske 0,5-1,0 cm (beroende på kaklets tjocklek etc). Vi kommer att ha skåpsluckor som "fälls in" i stommarna (dvs inga utanpåliggande luckor). Vad jag förstår så har man normalt sett ett "överhäng" på bänkskivan och det verkar kunna vara så att den sticker ut 1,5-2,0 cm. Hur skall vi planera detta så att det blir snyggast? Bänkskivan kommer att vara 4 cm tjock eftersom det blir bäst med spisen. Skall bänkskivans framkant gå i linje med framkanten på spisen eller skall skåpen (inkl lådor, luckor) vara i framkant med spisen så att bänkskivan sedan sticker ut lite utanför (känns spontant inte så bra) eller hur skall vi göra?

Misse det är nog inte så allvarligt att spis, bänkskivor och skåp linjerar på millimetern.

Bänkskivorna brukar man nog bara låta sticka ut en knapp centimeter utanför skåpen.

Du sätter väl kaklet ner till diskbänken (eller vad det är för bänk) och sedan sätter en, eller en halv, plattrad nedanför vid spisöppningen, för att det skall se snyggt ut om man tittar ned snett bakom spisen.

Om då spisen kommer + eller - 7 mm ut i förhållande till bänkskivan kommer inte att märkas.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Tack för svar! Du har säkert rätt, några mm hit eller dit spelar förmodligen ingen större roll. Skall se om jag kan hitta bilder på hur andra gjort.

Har du plats så ta 70-72cm djup på bänksskivorna och låt en bit av bänkskivan gå bakom spisen. Skåpen flyttar man helt enkelt ut 10cm och har mer plats för installationsarbeten bakom. Gör väldigt stor skillnad på arbetsytan med de där 10cm extra på bänkskivan och kostar inte särskilt mycket extra.

sin skrev:
Har du plats så ta 70-72cm djup på bänksskivorna och låt en bit av bänkskivan gå bakom spisen. Skåpen flyttar man helt enkelt ut 10cm och har mer plats för installationsarbeten bakom. Gör väldigt stor skillnad på arbetsytan med de där 10cm extra på bänkskivan och kostar inte särskilt mycket extra.
Det hade kanske kunnat vara en idé men jag är rädd för att det ser konstigt ut i och med att vi skall ha en "hel" spis.

Vi har en "hel spis" visserligen 90cm bred, men ser allt annat än konstigt ut, snarare ser det bättre ut på det här sättet. Smutsar inte ner kakelfogen lika mycket heller.

Vi har också innanförliggande lucka... Vad ärdet för kök ni ska ha?

sin skrev:
Vi har också innanförliggande lucka... Vad ärdet för kök ni ska ha?
Du har möjligtvis ingen bild? Vi kommer att låta en kökssnickare bygga vårt kök (skall gå igenom alla detaljer i veckan som kommer).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.