Kök
RPM2006: Hej. Bänkskivan (laminat) i köket har börjat svälla i skarven till diskho. Har försökt att inte låta vatten ligga runt skarven, men det började svälla upp mer o mer. Sen fick det vara.. Bänkskivan finns fortfarande att köpa på Ikea. Så inga saftiga pengar att byta den korta sidan. Har även varit inne lite på att sätta in en annan diskbänk med avrinningsyta. Då kommer det bli
BirgitS: Alltid bra att kontrollera med butiken/säljaren att modellen man vill ha passar i Ikeakök.
Julian Jay: Hej! Enligt respons från Ikea vid flera tillfällen. Hantverks tjänster är tyvärr mögligt att beställas bara vid köp av ett komplett kök. Vi äger ett komplett Ikea kök, vid kontakt för mindre arbeten som luckor och bänk mm, nekades tjänster. Beklagligt!
referee83: Hej, någon som har en bra lösning på hur jag får dit sista biten på ett snyggt sätt på detta kökshandtag?
AndersS: Och lådorna monteras olika beroende var de ska sitta;) Så det är viktigt att läsa monteringsbeskrivning rätt då det finns flera alternativ att välja bland.
Wilgriff: Det ligger inte mot yttervägg. Jag har krypgrund under köket och golvet ska rivas upp för att isoleras om. Kanske en ventil ner i krypgrunden för att släppa in kalluft därifrån är en lösning? Det finns ventilation i murstocken där fläkten blåst ut tidigare som kommer hamna i skafferiet.
Tompafix: [citat] Är du säker på att du behöver ny blandare? Tycker mig se en tredje flexislang ner från blandaren. Sedan verkar du ha en vattenslang ansluten till där man normalt ansluter avloppet från diskmaskinen.. Du drar upp slantarna i utrymmet som finns i bakkant av skåpet vid eluttaget. Om du behöver göra hål så är en hålsåg att föredra. Skåpen brukar inte alltid vara så lätta
Lisa3000: Det blev Ikea kök och nu är vi i full gång med köksjobb, Tack för alla engagerade svar!
gbang: [citat] Tack, ska ta ett planeringsmöte med IKEA på lördag och se om de kan dela någon info om nya bänkskivorna.
Ögonfröjd: Ha redskap och eventuellt underlägg. Kryddor rekommenderas att förvaras svalt och torrt så inte under hällen då!
pacman42: Eftersom skivan sannolikt är förstörd så kan du ju prova med ett slipande rengöringsmedel och se om det går att slipa bort så pass mycket av ytskiktet att färgen kommer tillbaka. Det finns säkert någon här i tråden som har en favorit som de rekommenderar... Själv gillar jag de magiska svamparna som finns på rengöringshyllan i affären (vita svampar som slits ned när man rengör).
MO66: Hej Jag behöver tips på seriös och tillitsfull entreprenör som kan utföra köksmontering i Malmö Har nämligen köpt ett Epoq kök fr El Giganten. Har rivit ner gamla köket och kastat allt. Har monterat ihop dem nya köks skåp . Behöver nu hjälp med fortsatta arbete: Montering av skåp i vägen, vatteninstalationen, elinstallation, Montering av passbitar osv. Montering av Bänkskiva
John2019: Vi bytte våra luckor och hade både IKEA och egna storlekar, mycket nöjda med urbanfront.se där man få kan vilket mått du vill, bara att mäta stommen och berätta vilket gångjärn du har och höger eller vänsterhängt, klart bättre kvalitet på ytan än Ikea
gbang: Hittade en tidigare tråd, så kan stänga denna: https://www.byggahus.se/forum/threads/60-eller-80-haell.304302/page-4
BirgitS: [citat] Klassiskt är ju att stryka ut såpa och sen värma upp i 100 grader tills såpan bubblar, brukar vara lättdiskat när det har svalnat i långsam takt.
Höghus: Gnid in lite lim på glasfibern och se om du kan lätt kan pilla bort den när den torkat. Sedan om/när du limmar skivan, använd gärna en tandspackel. Då blir det luftkanaler så att du kan pressa ihop ordentligt. /Höghus
AndreasTörner: [citat] Japp, båda rören är bockade och sedan upprättade, antar att det är där läckan kommer ifrån. Rören är dragna via badrummet vägg i vägg, det ser jag via inspektionslucka. Förhoppningsvis är det enkelt att byta. Håller tummarna.
Krilleman: Korrekt blandarnyckel är ganska ofta ett måste då muttern som han tar loss med skiftnyckel kan sitta oerhört hårt. https://www.byggahus.se/forum/threads/far-ej-loss-taeckbricka-blandare.316030/
FRS05: [citat] Tack, synd bara att de har så dyr frakt från Ikea när man beställer lite grejer.
Tindrebäck: [citat] tack, ja -det gör vi!
BirgitS: Jag tittade lite på Marbodals väggskåp och de är inte 80 cm höga längre. Har du kollat att de inte har ändrat djupet på dem också?
Kuytan: Okej, hur skulle du du dela upp det? ex nedan? 20 a spis och ugn 10a micro och diskmaskin 10a vägguttag + bel + Kyl/frys MVH Johan
Kärrbrink: [citat] [citat] [citat] Jag håller med om att det är snyggare med luft runt fläkten. Det ger ett inklämt och trångt intryck med för många skåp. Och ångrar ni er kan ni ju alltid sätta dit skåp i efterhand:)
Anonymiserad 137805: ja eller så gör man som med bösskolvar 1ggn per dag i en vecka därefter 1ggn per vecka i en månad därefter 1ggn per månad i ett år och därefter vidbehov dvs minst en ggn per år
Anonymiserad 137805: [citat] I Bla Stockholm när det drogs in el delades faserna upp per trappuppgång
lenita67: [citat] Hej Vad kul att ni är nöjda. Ett TIPS på vägen, glöm nu inte rätt skydd (vitvaruunderlägg under kyl och frys med rätt mått) Se gärna länken: [MEDIA=youtube]U2Y5s9RyXNI[/MEDIA] Sköt om er.