5 399 läst ·
36 svar
5k läst
36 svar
Preskriptionstiden av förfalskat bygglovsärende
Som jag förstår det så kan det säkert vara detalj fel i vilka datum som stämplats med planer och liknande men resultatet kan ha blivit det samma. Dvs handläggaren underkänner den ursprungliga placeringen av byggnaderna och anger dessa närmare dig vilket om det lutar på marken gör att mer behöver grävas bort. Din grane har ju uppenbarligen godtagit bygglovet även om det inte var så han ursprungligen ville ha det och byggt enligt plan. Markförhållanden i form av bärighetsberäkningar tas ju inte med i bygglovet så det faktum att det nu krävs en förstärkning av marken runt ditt garage ligger på din granne att ta reda på innan han börja bygga, det är inte handläggarens ansvar, din granne borde tänkt på detta och antingen slängt med några L-block i ritningen som svar på handläggarens 'förslag' eller lämnat det som motargument mot grannens klagan på original position och då kanske handläggaren tyckt att det varit ett starkare argument och låtit originalet varit som det var.
Nu är ju skadan redan skedd och nu är det väl bara att stötta upp det enligt bästa förmåga o surt betala kommunen för ett nytt bygglov och bygga en stabil mur istället för vallen, rent korrekt är det väl dock din granne som ska stå för alla fioler i detta.
Nu är ju skadan redan skedd och nu är det väl bara att stötta upp det enligt bästa förmåga o surt betala kommunen för ett nytt bygglov och bygga en stabil mur istället för vallen, rent korrekt är det väl dock din granne som ska stå för alla fioler i detta.
Väldigt intressantClaes Sörmland skrev:
Kommunen prövar bara bygget enligt en lag, plan och bygglagen (PBL) för att ge bygglov. Den är rätt begränsad och handlar mest om byggnation alls är lämpligt på platsen, om byggnaden duger för ändamålet och om den följer eventuell detaljplan. Men alla tekniska delar av bygglovet och dess påverkan på grannarna ligger under annan lagstiftning. Inte minst relationen till grannfastigheter ligger under jordabalken och den har kommunen inget med att göra.
Så svårt att veta hur alla lagarnoch planer fungerar
Kanonbra svar. Nu börjar jag förstå hur det fungerar med bygglov. Behöver han bygglov för att stödja upp det? Vad kan ett sånt bygglov gå på? Tänk om det inte blir godkänt? Hur påverkar det hur vi räddar garaget?T TypRätt skrev:Som jag förstår det så kan det säkert vara detalj fel i vilka datum som stämplats med planer och liknande men resultatet kan ha blivit det samma. Dvs handläggaren underkänner den ursprungliga placeringen av byggnaderna och anger dessa närmare dig vilket om det lutar på marken gör att mer behöver grävas bort. Din grane har ju uppenbarligen godtagit bygglovet även om det inte var så han ursprungligen ville ha det och byggt enligt plan. Markförhållanden i form av bärighetsberäkningar tas ju inte med i bygglovet så det faktum att det nu krävs en förstärkning av marken runt ditt garage ligger på din granne att ta reda på innan han börja bygga, det är inte handläggarens ansvar, din granne borde tänkt på detta och antingen slängt med några L-block i ritningen som svar på handläggarens 'förslag' eller lämnat det som motargument mot grannens klagan på original position och då kanske handläggaren tyckt att det varit ett starkare argument och låtit originalet varit som det var.
Om det är hans bostadshus som ligger väldigt nära ert garage så kan ni bli räddade av några trädgårdsstolar. Följande säger boverket om saken nämligen.R rally tankestyrning skrev:
"Du behöver inte bygglov för att med mur eller plank anordna en skyddad uteplats inom 3,6 meter från ett en- eller tvåbostadshus. Muren eller planket får inte vara högre än 1,8 meter. Om uteplatsen, planket eller muren placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter krävs medgivande från berörda grannar."
Vi kan ju utgå ifrån att du godkänner detta, så det hänger mest på om det är hans garage/förråd eller boningshuset som är så nära ditt garage. Har ni otur så krävs det kanske fortfarande marklov för att ändra slänten men jag vet inte om det är någon prisskillnad mot bygglov (som kan inkludera både mur och markarbete).
Det är fredagskväll du har för höga kravHemmakatten skrev:
håller med om att det kanske inte var jätte tydligt då jag skrev och tänkte lite mer saker som jag sedan reviderade.
Kortfattat så är det ju så att bygga en stödmur normal kräver bygglov, undantaget på krav för bygglov för murar var det jag citerade. Alltså skulle man kunna anlägga en mur förutsatt att kravet av närhet till huset är uppfyllt. Kom dock på efter att jag skrev detta att det nog kommer krävas marklov då det var någon meters höjdskillnad och en förändring på mer än 50cm brukar vara gräns.
Googlade lite nu och denna text förklarar nog detta bättre än jag https://ltingenjorsbyra.se/faktabanken/marklov/
Kreativt!T TypRätt skrev:Om det är hans bostadshus som ligger väldigt nära ert garage så kan ni bli räddade av några trädgårdsstolar. Följande säger boverket om saken nämligen.
"Du behöver inte bygglov för att med mur eller plank anordna en skyddad uteplats inom 3,6 meter från ett en- eller tvåbostadshus. Muren eller planket får inte vara högre än 1,8 meter. Om uteplatsen, planket eller muren placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter krävs medgivande från berörda grannar."
Vi kan ju utgå ifrån att du godkänner detta, så det hänger mest på om det är hans garage/förråd eller boningshuset som är så nära ditt garage. Har ni otur så krävs det kanske fortfarande marklov för att ändra slänten men jag vet inte om det är någon prisskillnad mot bygglov (som kan inkludera både mur och markarbete).
Klicka här för att svara