Kan inte hålla mig från att dra en liten anekdot från ett företag jag jobbade på för några år sedan. Företaget är grundat av en gubbe och går "rätt så" bra. Snubben skilde sig för många år sedan, när företaget fortfarande var (jämförelsevis) pyttelitet. Dock hade han inte råd att lösa ut sin exfru som sist jag hörde fortfarande äger 49 % av bolaget. Hon har, så vitt jag vet, inte varit speciellt aktiv i bolaget.

Rätt eller fel är inte upp till mig att tycka något om. Kan bara konstatera att hon antagligen är miljardär idag.
Stapeldiagram som visar företagets försäljningstillväxt under åren 2016-2020.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
A AHB skrev:
Japp. Är aktierna det enda man äger blir det svårt att behålla dessa, om man inte lyckaa finansiera halva värdet på annat sätt (via exv. lån).

Om upparbetat kapital i det egna bolaget av en domstol kan ses som att man undvikit att ha tagit ut lön spelar det ju ingen roll. Då är enda chansen att säga i förordet att utdelning också ska vara enskild, och att kontinuerligt ta ut all vinst som utdelning (med de skattemässiga nackdelar det innebär).

Finns det någon som kan peka på ett rättsfall/dom där domstolen kommit till en sån slutsats? Det vore väldigt intressant att läsa mer om.
Får som sagt ta till en jurist i detta ärende. Det kan ju inte vara omöjligt att upprätta ett äktenskapsförord som innebär att alla bolagets tillgångar är enskild egendom samtidigt som all utdelning som tas ut inte är det.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nu är jag petig här, men TS och samtliga andra; är ni medvetna om att i nuläget, utan äktenskapsförord, kommer aktierna tillfalla TS i en bodelning. Däremot ingår värdet av aktierna i bodelningen. Det riskerar alltså att bli svettigt för TS' att behöva ge ifrån sig halva nettovärdet på aktierna vid en bodelning, men en bodelning innebär inte att kompanjonerna i bolaget får en ny delägare.
Så kan det ju tyvärr bli om man inte har möjlighet att lösa ut exfrun. Därför bör det finnas äktenskapsförord när man driver företag med kompanjoner. Om ens privata relation innebär att ens partner också investerar i bolaget, t.ex. genom att jobba mindre eller ta all VAB, kan man säkert tänka ut något smart sätt kompensera denne för det i äktenskapsförordet.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
T TreeView skrev:
Men jag förstår inte, om aktierna är enskild egendom så blir ju så klart värdet av dem också enskild egendom.
Ja, men TS och frun har inte skrivit något äktenskapsförord än, så just nu är värdet på aktierna giftorättsgods.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ja, men TS och frun har inte skrivit något äktenskapsförord än, så just nu är värdet på aktierna giftorättsgods.
Som tur är ska vi förhoppningsvis inte skilja oss heller. Bra inte det faktum att den lokala blomsterhandeln hade sålt slut på röda rosor idag blir droppen som får bägaren att rinna över :)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Så kan det ju tyvärr bli om man inte har möjlighet att lösa ut exfrun. Därför bör det finnas äktenskapsförord när man driver företag med kompanjoner. Om ens privata relation innebär att ens partner också investerar i bolaget, t.ex. genom att jobba mindre eller ta all VAB, kan man säkert tänka ut något smart sätt kompensera denne för det i äktenskapsförordet.
Ni kan komma överens om i princip vad ni vill så länge ni båda tycker det är OK och skriver på.
Ett sätt att uppnå upplevd rättvisa i äktenskapsförordet är att göra de (eventuella) aktier din fru äger till enskild egendom också.
 
T
N nybyggarn3 skrev:
Så kan det ju tyvärr bli om man inte har möjlighet att lösa ut exfrun. Därför bör det finnas äktenskapsförord när man driver företag med kompanjoner. Om ens privata relation innebär att ens partner också investerar i bolaget, t.ex. genom att jobba mindre eller ta all VAB, kan man säkert tänka ut något smart sätt kompensera denne för det i äktenskapsförordet.
Helt rätt. Grundtanken ska ju vara rättvisa enligt vad man som par känner, samt praktiskt förfarande i ett ägande "utanför" familjen. Blir det inte rättvist så behöver ju inte frun skriva på så det finns ju all möjlighet att diskutera och hitta en bra lösning.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ni kan komma överens om i princip vad ni vill så länge ni båda tycker det är OK och skriver på.
Ett sätt att uppnå upplevd rättvisa i äktenskapsförordet är att göra de (eventuella) aktier din fru äger till enskild egendom också.
Det är inte en dum tanke. Jag ska ta upp det med juristen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
T TreeView skrev:
Helt rätt. Grundtanken ska ju vara rättvisa enligt vad man som par känner, samt praktiskt förfarande i ett ägande "utanför" familjen. Blir det inte rättvist så behöver ju inte frun skriva på så det finns ju all möjlighet att diskutera och hitta en bra lösning.
Kan bara instämma
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.