Hallå,
Det här kanske är lite fel forum men det verkar ju finnas en del juridiskt kunniga här så jag provar.

Är gift sedan 10 år och driver sedan 4 år tillbaka en konsultlåda tillsammans med 2 kompanjoner. Vi är rätt duktiga och tjänar hyffsat med pengar. Vi tar ut en skaplig årslön (650 tkr) och varje år aktieutdelning enligt huvudregeln. Dessutom blir det en hel del vinstmedel kvar i bolaget som vi har som ambition att förvalta genom olika företagssatsningar och investeringar i småbolag.

Jag och min fru har delad ekonomi och är båda nöjda med det. Jag anser inte att de pengar som jag tar ut ur mitt förtag skulle vara mer mina än hennes. Vi har för tillfället inga större tillgångar utöver vårat gemensamma boende (slukhål) som vi byggt själva. Där finns ett övervärde på ett par miljoner. Vi har heller inget äktenskapsförord.

Sista året har mitt och mina kompanjoners företagande utvecklats med nya bolagsengagemang och jag inser att det inte är optimalt att inte ha ett äktenskapsförord i detta läge. Det tänkte jag ta tag i nu. Utklippet nedan är en mall jag tidigare fått från en företagsrådgivare. Jag tycker det ser enkelt och bra ut, förutom den rödmarkerade meningen. Jag vill inte att de pengar jag tar ut som aktieutdelning ska vara min enskilda egendom, endast aktierna i holdingbolaget som jag äger privat.

Jag tänker att vi bara stryker den meningen så är problemet löst. Någon som har några relevanta synpunkter på det? För det kan väl inte va så att man måste blanda in en jurist för en sån enkel sak?

Bild på ett äktenskapsförord med rödmarkerad mening angående enskild egendom och aktieutdelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T
Jepp, ta bort det röda så löser det biffen. I företaget jag driver med ett gäng så har vi som krav att alla ska ha äktenskapsförord, inte för att jag bryr mig om vad de andra gör med sina pengar, men vid en skilsmässa så får ju en bitter och förbannad man/fru halva aktieposten och kan leva rövare.

T TreeView skrev:
Jepp, ta bort det röda så löser det biffen. I företaget jag driver med ett gäng så har vi som krav att alla ska ha äktenskapsförord, inte för att jag bryr mig om vad de andra gör med sina pengar, men vid en skilsmässa så får ju en bitter och förbannad man/fru halva aktieposten och kan leva rövare.
Hallå,
Tackar för svar.
Jo det kan ju bli rätt stökigt om man inte har råd att lösa ut sin expartner och det riskerar att även drabba kompanjonerna. Nu är det bara jag som är gift så därför har det inte varit så stor fokus på det i vårat gäng.

Njaaa.. ta inte bort det utan att kolla med jurist.
En bekant hade äktenskapsförord som gällde hennes firma.
Något fungerade inte med förordet. Jag vet inga detaljer. Men jag tror att hon ansågs ha ”överkapital” i firman. Att alltså ha undvikit att ta ut lön som kunde blivit giftorättsgods.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Något fungerade inte med förordet. Jag vet inga detaljer. Men jag tror att hon ansågs ha ”överkapital” i firman. Att alltså ha undvikit att ta ut lön som kunde blivit giftorättsgods.
Aj då, det lär ju inte bra. Kanske bäst att kolla med en jurist ändå.

Jag vet som sagt inga detaljer. Ämnet är känsligt.

T
H hempularen skrev:
Detta tror jag är väldigt osannolikt med tanke på att ni är flera i bolaget, då du själv inte styr över kapitalet.

T TreeView skrev:
Detta tror jag är väldigt osannolikt med tanke på att ni är flera i bolaget, då du själv inte styr över kapitalet.
Det låter rimligt. Dessutom har vi ju en nivå för lön och utdelning som vi håller.

Det skulle kunna vara så den gången det inte höll att företagaren skjöt upp löneuttaget för att skydda pengar inför en skilsmässa.

Mikael_L
N nybyggarn3 skrev:
Aj då, det lär ju inte bra. Kanske bäst att kolla med en jurist ändå.
Eller så låter du meningen vara kvar och så fort du har fått ut reda pengar från bolaget låter du direkt dessa valsa runt i er gemensamma ekonomi så har de tappat sin status som enskild egendom.

• Gilla
Derbyboy och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Eller så låter du meningen vara kvar och så fort du har fått ut reda pengar från bolaget låter du direkt dessa valsa runt i er gemensamma ekonomi så har de tappat sin status som enskild egendom.
Det skulle säkert inte vara några problem de närmaste åren då alla pengar går till att färdigställa gården efter husbygget. På lite längre sikt har vi dock ambitionen att spara en stor del.

Det skulle kännas bättre att upprätta ett äktenskapsförord som innebär exakt det vi vill. Är ju oavsett inte en jättekul grej att dra upp hemma och att då skriva en sak och mena en annan gör det inte inte roligare.

• Gilla
TreeView
  • Laddar…
T
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är ju just det man inte vill, dvs slippa såna diskussioner i efterhand om vad som är mitt eller ditt.

T
MrJay MrJay skrev:
Min hustru har varit vid min sida och stöttat mig sedan vi inte hade något och man nöjde sig med vilket jobb som helst. Nu äger man flera bolag och jag skulle aldrig få för mig att skriva något äktenskapsförord, i min värld är det som att spotta på den människan som stöttat och trott på en som mest. Jag kan förstå om TS hade sin del i bolaget innan han gifte sig vilket jag inte tror är fallet utan nu ser man bara pengarna och inte verkar tro helhjärtat på sitt äktenskap och sin livspartner (sugen på att byta kanske?).

För att hålla mig till ämnet, om du är osäker på en mening i ett kontrakt bör du möjligen kontakta en jurist.
Delvis håller jag med, därav så har jag att avkastningen är exkluderad, men är man fler i bolaget så är det ju väldigt egoistiskt att endast tänka på sig själv och sin fru. Då det är flera som byggt bolaget så behöver man försäkra sig om att de slipper allt eventuellt tjafs vid en bitter skilsmässa. Om man vill göra det mer komplext så kan man ju sätta en värdering på det hela och jämka det med sin fru vid en framtida bodelning.

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Min hustru har varit vid min sida och stöttat mig sedan vi inte hade något och man nöjde sig med vilket jobb som helst. Nu äger man flera bolag och jag skulle aldrig få för mig att skriva något äktenskapsförord, i min värld är det som att spotta på den människan som stöttat och trott på en som mest. Det som är jag skapat är också hennes, samt tvärtom. Jag kan förstå om TS hade sin del i bolaget innan han gifte sig vilket jag inte tror är fallet utan nu ser man bara pengarna och inte verkar tro helhjärtat på sitt äktenskap och sin livspartner (sugen på att byta kanske?).

För att hålla mig till ämnet, om du är osäker på en mening i ett kontrakt bör du möjligen kontakta en jurist.
Alla har rätt bestämma själv. I mitt fall äger jag inget bolag själv utan tillsammans med kompanjoner. Jag skulle inte vilja att någon av dom gifte sig utan äktenskapsförord.

• Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
MrJay
T TreeView skrev:
Delvis håller jag med, därav så har jag att avkastningen är exkluderad, men är man fler i bolaget så är det ju väldigt egoistiskt att endast tänka på sig själv och sin fru. Då det är flera som byggt bolaget så behöver man försäkra sig om att de slipper allt eventuellt tjafs vid en bitter skilsmässa. Om man vill göra det mer komplext så kan man ju sätta en värdering på det hela och jämka det med sin fru vid en framtida bodelning.
Har inga kompanjoner i mina bolag så behöver inte ”ta hänsyn” till några sådana. Frågan är dock om dessa två andra individer också skrivit äktenskapsförord med sina eventuella partners för att ”skydda” bolaget?

MrJay MrJay skrev:
Har inga kompanjoner i mina bolag så behöver inte ”ta hänsyn” till några sådana. Frågan är dock om dessa två andra individer också skrivit äktenskapsförord med sina eventuella partners för att ”skydda” bolaget? Intrycket jag får är att man är ute efter att skydda eventuellt framtida utdelningar, bolaget kommer i andra hand.
Då får du nog läsa tråden från början en gång till. Hela syftet är att fixa ett äktenskapsförord som inte omfattar utdelningar från bolaget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.