A Autodidak1 skrev:
Jag skulle absolut inte ansöka om bygglov på något gammalt, vad är vinsten? Riskerar bara problem. Fixa ett intyg på att det är mer än 10 år. Nuvarande ägare kan intyga, det rä ker
Nämn det dessutom på visningen, fråga mäklaren om han vet om att det är ett svartbygge och fråga om hur reglerna ser ut kring det. Det gjorde vi när vi köpte en hyresfastighet med ett gårdshus till där det byggts om utan bygglov. Vi visste att det preskriberades i samma veva men inte mäklaren. Vi blev ensamma budgivare.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Claes Sörmland
I inlägg #3 så står det att förrådet byggdes med lov 2002. Det var 8 år innan detaljplanen antogs, jag antar att då gällde en annan detaljplan eller att tomten inte omfattades av en detaljplan.

Så inga formella fel tycks vara på tapeten så länge som inte TS försöker ta förrådet i bruk som en separat bostad. Gästhus är helt OK ha att i en komplementbyggnad.

(Möjligen har någon tidigare ägare missat att göra en bygganmälan för VA-installationen men det får nog ses som en smärre sak.)

• Gilla
Pergoteborg och 1 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Det bästa brukar vara att inte blanda in kommunen alls i såna här frågor, då löper det på utan problem. Nu har du ju redan kontaktat kommunen så det tåget har gått.
Tycker precis tvärtom, att ha riktiga bygglovshandlingar och tillåtelse från kommun innebär färre problem i framtiden. Dina personliga förhållanden kan förändras, eller grannar säljer och nya flyttar in som sätter sig på tvären, du kan behöva sälja fastigheten precis närsomhelst och då dras med en köpare som är intresserad/ köpt din fastighet som inte är laglig är att skapa problem helt i onödan.
Jag jobbar inte med bygglovshandlingar på kommunen om någon undrar.
Jag är bara en persom som själv vill undvika onödiga överraskningar i framtiden som kan ändras väldigt fort och ställa det mesta på ända.
Att kunna sova gott på natten ska man inte förringa.

Nu gällande PBL anger att detaljplanen skall följas. Planen anger att byggnaden ej är ett bostadshus. Därmed får en inte bo permanent i uthuset. Om kommunen skulle säga ja till ett sådant bygglov, gör de fel o bryter mot lagen. Det finns alltså ingen anledning att söka bygglov. Antingen kör du lagligt eller olagligt. Ditt val. Kan dock bli surt o struligt m hyresgästen om du skulle bli anmäld. Anmälaren är troligen en granne eller hyresgästen!

E eemeliie skrev:
I en kommun jag jobbade tog VA-avdelningen ut lägenhetsavgift för alla byggnader på tomten som kunde klassas som bostad (att de innehöll sovrum, kök och badrum), så det är en kostnad som kan tillkomma. I andra kommuner har jag hört att man bara tar ut den avgiften om byggnaden är en permanent bostad. Kolla med den lokala VA-avdelningen.
B bakterie skrev:
Kan kommunen tänkas vilja ha ytterligare VA-avgifter om det blir permanentboende i komplementhuset? Jag vill minnas att jag läst/hört/sett detta någonstans.
Min kommun vill ha en extra lägenhetsavgift på 37500 på vattnet i Attefallshuset som i vårt fall verkligen bara ska bli gästhus.

Claes Sörmland
N Nina Sorella skrev:
Min kommun vill ha en extra lägenhetsavgift på 37500 på vattnet i Attefallshuset som i vårt fall verkligen bara ska bli gästhus.
Det är en ståndpunkt som nog vara värd att överklaga. T ex när kommunen fattar beslut om VA-taxan för verksamhetsområdet nästa gång och det står i denna. Eller om det inte står i VA-taxan explicit utan tolkas så av en tjänsteman, då överklagar du det beslutet.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är en ståndpunkt som nog vara värd att överklaga. T ex när kommunen fattar beslut om VA-taxan för verksamhetsområdet nästa gång och det står i denna. Eller om det inte står i VA-taxan explicit utan tolkas så av en tjänsteman, då överklagar du det beslutet.
Ok det ska jag kolla, tack!

Claes Sörmland
Lite input till tråden.

MÖD har ägnat januari åt att förtydliga att en komplementbyggnad får inredas som bostad (om det inte finns ett uttryckligt förbud mot det i detaljplanens bestämmelser):

Textdokument som beskriver juridiska aspekter av komplementbyggnader i relation till plan- och bygglagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.domstol.se/globalassets.../avgoranden/2022/p-1145-21-dom-2022-01-26.pdf

Finns en bestämmelse i detaljplanen mot att inreda bostad i komplementbyggnader ("gårdbyggnader") så läser man istället MÖD mål nr P 6357-19.

• Gilla
bearmaniac och 2 till
  • Laddar…
J jonathan__ skrev:
Tack för svar och tips!

Jag pratade med kommunen (byggnadsnämnden) igen, de bekräftar att det saknas bygglov för att inreda bostad i gästhuset och att de gärna ser att det skickas in en retroaktiv ansökan. De bekräftade även att preskriberingstiden är 10 år, så om det går att bevisa att inredningen är från byggåret borde det hjälpa.

De verkade positiva till att en en retroaktiv ansökan kommer beviljas. Beviljas den är det fritt fram att använda byggnaden som ett komplement till villan, till exempel som kontor eller gästhus.

När det gäller uthyrning och generationsboende sa de att det generellt sett är ok för begränsade perioder. Dock kommer byggnaden aldrig kunna bli klassad som bostad, då detaljplanen endast tillåter ett bostadshus per tomt. Detta innebär i praktiken att permanent boende i gästhuset går emot lagen vilket öppnar upp för att grannar kan klaga och driva process för att uthyrningen ska upphöra. Så allt beror alltså på hur toleranta grannarna är.

Ska försöka förhandla om priset men den här informationen, särskilt eftersom mäklaren to upp fördelarna med att kunna hyra ut gästhuset permanent.
Det där med att bo permanent i en bostad som är klassad som något annat än komplementbostadshus (tex gästhus, komplementshus mm) känner jag till. Men frågan är hur vanligt det är att någon granne anmäler? Jag vet att vissa använder sig av tidsbegränsade kontrakt och låter huset stå tomt ett tag mellan hyresgäster för att hålla sig "på rätt sida" av lagen. På så vis slipper man också att uthyrningen klassas som näringsverksamhet vilket en tillsvidare uthyrning skulle göra. Man får väl tänka till lite innan och om man redan är, eller har ambitioner på att bli, minister eller polis eller jobbar på skatteverket så kanske man ska ta sig en funderare innan man börjar hyra ut

N Nina Sorella skrev:
N Nina Sorella skrev:
N Nina Sorella skrev:
25 000 i min kommun, och sen 2000 kr/år (lägenhetsavgift för attefallshus). Oavsett om någon faktiskt bor permanent i attefallshuset (eller lägenheten, om det gäller en sådan). Och oavsett om det är ens eget barn som bor där, dvs ingen extra person som gör att det går åt mer vatten än tidigare. Helt enkelt för att huset är inrett så att möjlighet finns att det tilkommer extra personer på fastigheten. Vårt hus är godkänt som komplementbostadshus dock.

Har inte läst allt så risk finns att detta redan är skrivet. Men brandskydd kan vara en sådan fråga där kommunen, om det kommer in ett tillsynsärende, slår ner hårt. En komplementbyggnad har lättare restriktioner vad gäller avstånd till andra byggnader och även fasadens utformning. En byggnad avsedd för boende däremot ska följa de gängse kraven i BBR. Gäller alltså även byggnader inom samma fastighet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.