A ArneTW skrev:
Du kommer att få leta länge om du ska hitta bönder som inte vill behålla sina vägar till skogen och som skräms av förrättningskostnader.

/ATW
Å dessa bönder vill man inte bli ovän med :crysmile:
 
N noone70 skrev:
Å dessa bönder vill man inte bli ovän med :crysmile:
Egentligen är det väl skitsamma.

Gör som du vill, du har väl fått de alternativ som finns.

/ATW
 
harry73
A ArneTW skrev:
Men då finns ju en förening som bestämmer om vägen och TS med sina 1.8% kan inte tvinga fram någonting.
Jo, för TS har rätt till en farbar väg, så föreningen ska då se till att vägen är i farbar skick. Sedan kommer en förrättning troligtvis innebära att man får nya andelstal, och då är det rimligt att TS får ett mycket högre andelstal.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jo, för TS har rätt till en farbar väg, så föreningen ska då se till att vägen är i farbar skick. Sedan kommer en förrättning troligtvis innebära att man får nya andelstal, och då är det rimligt att TS får ett mycket högre andelstal.
Nja.

Jag tror du blandar korten lite.
Varför skulle TS ha rätt till farbar väg?
Om vägen blir en en gemensamhetsanläggning så kanske andelstalen ska uppdateras.

Men nu blir det väl en samfällighetsväg där andelarna är hur mycket de olika delägarna äger... det kan inte ändras av lantmäteriet.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Nja.

Jag tror du blandar korten lite.
Varför skulle TS ha rätt till farbar väg?
Om vägen blir en en gemensamhetsanläggning så kanske andelstalen ska uppdateras.

Men nu blir det väl en samfällighetsväg där andelarna är hur mycket de olika delägarna äger... det kan inte ändras av lantmäteriet.

/ATW
Men det normala för modern förvaltning av gemensamma anläggningar är ju ga. Det ligger nära till hands att en förrättning innebär bildandet av en gemensamhetsanläggning, som då belastar samfälligheten. Generellt brukar det vara lågt intresse av att förvalta dessa gamla samfälligheter genom förening.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Ingen risk att vägen används som skotningsväg vid avverkning/vedtag på småskiften, eller exempelvis skoterled på vintern?
Något man oftast inte vill ha på sin infart.
 
B Buling skrev:
Ingen risk att vägen används som skotningsväg vid avverkning/vedtag på småskiften, eller exempelvis skoterled på vintern?
Något man oftast inte vill ha på sin infart.
Skotersäsongen är på sin höjd några veckor här nere så det är ingen risk, 4 hjulingar är det nog värre med
Nuvarande vägen klara knappast av några tyngre laster så virkestransporter är inte sannolikt
 
Claes Sörmland
A ArneTW skrev:
Varför skulle TS ha rätt till farbar väg?
Om vägen blir en en gemensamhetsanläggning så kanske andelstalen ska uppdateras.
Om en GA bildas för vägändamål så garanteras delägande fastigheter rätt till väg och samfällighetsföreningen är enligt samfällighetslagen skyldig att utföra och underhålla den.

Visst har du rätt vad gäller andelstalen, de kommer att justeras efter nyttan d v s tonkilometermetoden. Så ingen fri lunch.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.