4 634 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
entreprenörsavtal
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Hello Mike- är du tillbaka efter semestern.....?
Håll inne 10% och köp något fint till Carina om pengarna kommer loss! Glöm inte att läsa insändarsidan i NT i morgon gällande min tanke om svensk kriminalpolitik!
Håll inne 10% och köp något fint till Carina om pengarna kommer loss! Glöm inte att läsa insändarsidan i NT i morgon gällande min tanke om svensk kriminalpolitik!
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Bla bla bla.... 8)
Se till att avtalet grundar sig på ABS 95. Där regleras det viktigaste, bl.a. att 10 % får innehållas till dess att godkänd slutbesiktning skett. Om det vid slutbesiktningen noteras kvarstående fel skall du dock inte betala hela dessa 10 % utan hålla inne vad felen kostar att åtgärda tills dess detta är gjort. GAR-BO:s besiktningsman skall i besiktningsprotokollet ange vad han anser skall hållas inne för sådan fel.
Vad gäller ersättning vid eventuell försenig med avlämnandet skall du yrka avdrag med vad förseningen kostat Dig. Om vite överenskommes är storleken på detta rimligen 0,5 % av entreprenadsumman per förseningsvecka. Detta lär väl täcka kostnderna som kan uppstå.
Vad gäller ersättning vid eventuell försenig med avlämnandet skall du yrka avdrag med vad förseningen kostat Dig. Om vite överenskommes är storleken på detta rimligen 0,5 % av entreprenadsumman per förseningsvecka. Detta lär väl täcka kostnderna som kan uppstå.
En liten detalj kanske....
Betalningsvillkoren kanske du skall titta på. Dom har varit uppe för diskussion förr.
Vanligt är 10 dagar, men kontrollera % för försenad betalning. "Enligt gällande räntelag" är bäst. Men i vissa fall står det tex "Enligt gällande räntelag plus x %". Står det inget i entreprenörskontraktet kan dom enligt lagen inte ta ut mer är vad räntelagen anger. Detta hindrar dock inte att det kommer fakturor med långt högre dröjsmålsränta.
Berit
Betalningsvillkoren kanske du skall titta på. Dom har varit uppe för diskussion förr.
Vanligt är 10 dagar, men kontrollera % för försenad betalning. "Enligt gällande räntelag" är bäst. Men i vissa fall står det tex "Enligt gällande räntelag plus x %". Står det inget i entreprenörskontraktet kan dom enligt lagen inte ta ut mer är vad räntelagen anger. Detta hindrar dock inte att det kommer fakturor med långt högre dröjsmålsränta.
Berit
Klicka här för att svara