Byggahus.se

Vi har fått en chockfaktura!!

1. S
    Medlem · Skåne · 454 inlägg

sanne78

Medlem
    Hej,

Jag och min sambo håller på och bygger hus. Det är nu i princip helt klart och vi fick igår sista faktura gällande
    badrummet. Vi hade beräknat 50 000kr tillsammans med säljaren och informerat honom att vi inte hade mer
    pengar att lägga. Fakturan vi fick igår var på 80000kr!!!  

Vi har inte hört något under byggnationens gång att de ändringar vi velat göra skulle kosta så mycket mer. Vi
    har dumma som vi är antagit att säljaren skulle säga till oss att nu är era 50 000kr slut - "ni måste välja vilka
    ändringar som är viktigast för er". Era pengar kommer inte att räcka till alla de ändringarna". Men vi har inte
    fått några som helst indikationer på att badrummet skulle bli så här dyrt. Hade vi vetat det så skulle vi inte valt att göra en del av ändringarna.

Kruxet är att vi har inget skriftligt avtal med säljaren gällande badrummet, det ända som finns är
    produktionskalkylen till huset där det står med 50000kr till ändringar i badrummet - avtal med annan
    enreprenör. I övrigt har vi bara kommit överens muntligt med säljaren om vad vi vill ha gjort - han har sedan
    framfört dessa önskemål till hantverkarna. Inga priser har i huvudtaget i dessa samtal. Mer än att säljaren har
    sagt att de 50000kr ska räcka gått och väl, beroende på hur dyrt kakel och klinker vi väljer. Han nämnde att
    upp till 350 kr/kvm ska det räcka till. Vi hittade kakel och klinker på erbjudande till ett pris på 185 kr/kvm.  
    Badrummet är ca 6,1 kvm.

Det jag nu undrar är om någon kan hjälpa oss med vilka rättigheter vi har. Kan en säljare få bete sig på detta viset?

// Sanne

2. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 053 inlägg

Immobil

Medlem

Re: Vi har fått en chockfaktura!!

Ni har fått ett pris av säljaren på 50 000:-. På det priset kan en avvikelse på max. 10% accepteras. Skulle priset bli högre än så, är det säljarens skyldighet att informera er om detta.
    Bestrid fakturan och begär en utförlig specifikation på de olika posterna. Kan tänka mig att han har glömt bort det billigare kaklet som ni valde. Där har ni ju 165:-/m² tillgoda ;).
    Han kan ju också köra med det gamla tricket att momsen har tillkommit. Det ska ni inte heller godkänna eftersom säljaren är skyldig att till enskild konsument ange priset inkl. moms.

3. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Jag skulle nog satsa på att ifrågasätta fakturan och be entreprenören specificera varför det har blivit dyrare. Om ni inte hittar några orimligheter är det nog bara att bita ihop och betala.
    Det är entreprenören och inte säljaren som borde varnat för att det blir dyrare än beräknat. Säljaren har möjligtvis en moralisk förpliktelse att se till att det blir rätt men kan inte ställas till svars för det här problemet.

4. S

sanne78

Medlem

I detta fallet är säljaren entreprenören. Det är genom försäljarens bolag som vi har beställt förändringarna i badrummet samt hallen. Vi har inte haft någon direkt kontakt med hantverkarna gällande vad som skulle göras utan all kontakt har skett via säljaren. Som jag ser det är det största problemet att det inte finns någon skriftlig beställning, mer än summan i produktionskalkylen för huset.

En hantverkare vi känner och rådfrågat i ärendet påpekade följande "jag vill ju inte säga att ni blivit blåsta, men"...
    Som exempel kan ju nämnas att för lägga klinker i vår hall på 8 kvm vill de ha nästan 8000 kr, och då kostar klinkern endast 162kr kvm.

Vi väntar på specifikationen på fakturan. Hoppas på att den ska komma idag. Sedan skall vi ta upp en diskussion med försäljaren. Går detta inte vår väg, kommer vi att vända oss först till konsumentvägledaren sedan till advokat.

// Sanne

5. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Då är det annorlunda. När jag läste ditt första inlägg fick jag för mig att ni hade ett separat avtal med entreprenören och att entreprenören inte är samma person som säljaren.

6. S

sanne78

Medlem

Kanske ska förtydliga mig lite.

Vår försäljaren säljer hus för ett känt husföretag, husföretaget är således entreprenör för huset. Vi är jättenöjda med huset.

Ändringar i huset samt grundarbete har vi köpt av försäljarens eget bolag. Alltså är säljaren entreprenör för dessa ändringar. Det är säljaren och hans bolag vi inte kommer överens med.

7. K
    Medlem · 260 inlägg

Kicksan

Medlem

Fy vad trist Sanne !
    Borde ju gå att bestrida den fakturan då han inte informerat er om det höjda kostnaderna !!!

Vad gäller priset för att lägga klinker i hallen så betalar vi ca 1.000 kr per kvm inkl klinkers i prisklassen 300 kr/kvm.

Lycka till nu !!!

Mvh Kicki

8. C
    Medlem · 210 inlägg

cyanna

Medlem

Sanne! Betala dem 50000 ni var överens om och innehåll resten.
    Skulle detta komma till en tvist då framstår ni i bättre ljus, plus att det kommer att minska stridbarheten hos säljaren/entreprenören, då det är sällan lönsamt att gå i en juridisk tvist för 30000 kr, med risken att behöva betala sina egna och motpartens rättegångskostnader. Han blir alltså mer mottaglig för förhandlingar, även om han kan förklara hela prisskillnaden.
    Kan nämna att jag har förhandlat med vår plattsättare direkt, "över huvudet" på vår säljare/entreprenör och fått ner priset med 27000 kr (från 80000). Av dessa var 20000 kr felräknat från säljarenssida! Han hade räknat "full pris" även på en del som redan var kaklat i "standard" utförande i stället för att ta med bara prisskillnaden på kaklet, samt debiterade för hela arbetskostnaden i stället för bara skillnaden mellan snickare (trä golv i "standard") och plattsättare.....
    Säljaren säger fortfarande att det är plattsättaren som räknat fel men han har godkänd slutsumman!

9. A
    Medlem · 128 inlägg

asdl2

Medlem

Cyanna har en poäng där! Ifall ni inte betalar nåt ligger ni i dröjsmål med betalningen. Betalar ni 50´ om ni tycker det är skäligt så kan ni hålla inne resten. Det är ju bara beloppet ni tvistar om som ni inte skall betala. (Man behöver nog inte fundera på rättegång i detta skede.)

10. B
    Medlem · 543 inlägg

BoD

Medlem
  11. C
    Medlem · 210 inlägg

cyanna

Medlem

Sanne! Glömt att skriva att det är lika viktig att ni skriver på originalfakturan vilken del av summan ni bestrider och varför och bifogar kopia på inbetalning SAMT behåller kopior på allt detta själva. Detta för att entreprenören inte skall kunna skicka ärendet till inkasso eller sälja fakturan.

12. Hemmakatten
    Medlem · 11 629 inlägg

Hej Sanne78!
    Hur har det gått med fakturan?? Har ni fått någon lösning på det hela?

Håller helt med Cyanna. Det är viktigt att du betalar den del av fakturan, dvs. de 50´, du anser är rimligt. Du kan bara innehålla den del som är felaktig. Den övriga delen bestrider du betalningsansvar på.

Leverantören kan inte sedan med fog ta detta till inkassoföretag. Även om han skulle göra det, så måste inkassoföretaget skicka dig ett kravbrev som du då svarar på att du bestrider betalningsansvar. Säljaren måste då gå till tingsrättten o driva en civilrättslig process - vilket är mycket troligt att han struntar i eftersom det kostar honom både pengar o tid.

Dessutom är det så att leverantören räknas som "starkare part" enligt konsumenttjänstlagen och skall bära den strörre risken, varför du som konsument har tolkningsföreträde vid en eventuell tvist där inga skriftliga avtal finns eller i det fall skriftligt avtal finns men kan tolkas på olika sätt.

Lycka till!!!!

13. S

sanne78

Medlem

Hej,

har inte hänt något nytt med fakturan ännu. Vi vänta in fakturaspecifikationen. Innan vi har fått den betalar vi inte en krona.

Vi har planerat att betala in de 50 000kr med ett tillägg på 15% dvs 57500kr. Men vi kommer inte att göra det förren vi har fått fakturaspecen.

Vi ska även träffa säljarna och diskutera fakturan med dem samt en del andra saker som inte vi varit nöjda med.

Jag lovar att uppdatera när jag vet mer...

14. Snappen
    Medlem · 183 inlägg

Snappen

Medlem

Det är verkligen trist att höra att ni fått problem, men det är typiskt för oss husbyggare att utsättas för bondfångeri och riktiga skurkar. Sedan finns förstås de goda undantagen, men det typiska är väl ändå att vi som bygger alltid råkar ut för NÅGON skojare innan allt är klart. Många gånger löser det sig tack och lov, och det hoppas jag det gör för er också! Lycka till!

15. K
    Medlem · 58 inlägg

koffan

Medlem

Äum !

Jag tycker väl iofs att har man lämnat ett fast pris måste man stå för det. Jag gör det dagligen men om den man lämnat priset till ändrar förutsättningarna utan att fråga om ett nytt pris bkan det ju uppstå en disskussion om vem ansvar det är att ta fram ett nytt pris.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.