4 749 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Besiktning
Hej,
Jag är i färd med att köpa ett hus. Dock vill jag helst besiktiga huset innan jag lämnar ett bud. Dels för att hitta ev fel givetvis, men även för att få en uppfattning om eventuella renoveringar etc (som inte är direkta fel). Samtidigt vill jag förvissa mig om att jag faktiskt har rätt att köpa huset innan någon annan, så att jag inte lägger ut pengar på en besiktning i onödan. Finns det något avtal för detta? Är enda sättet att skriva ett köpekontrakt före besiktningen? Kan man isåfall skriva in i kontraktet att jag som köpare har rätt att frångå köpet oavsett anledning?
Tacksam för svar.
Jag är i färd med att köpa ett hus. Dock vill jag helst besiktiga huset innan jag lämnar ett bud. Dels för att hitta ev fel givetvis, men även för att få en uppfattning om eventuella renoveringar etc (som inte är direkta fel). Samtidigt vill jag förvissa mig om att jag faktiskt har rätt att köpa huset innan någon annan, så att jag inte lägger ut pengar på en besiktning i onödan. Finns det något avtal för detta? Är enda sättet att skriva ett köpekontrakt före besiktningen? Kan man isåfall skriva in i kontraktet att jag som köpare har rätt att frångå köpet oavsett anledning?
Tacksam för svar.
Om säljaren accepterar det kan ni i kontraktet skriva in att Du har rätt att få köpet hävt utan kostnad om Du vid överlåtelsebesiktningen finner sådana fel att Du inte vill stå fast vid köpet. Naturligtvis får Du själv svara för kostnaden för besiktningsmannen i vilket fall som helst.
Tala med mäklaren om detta.
Tala med mäklaren om detta.
Besiktningen är bra, dock besiktar man vid en standard tur inte vvs, el och mark. Dessutom skall du vara noga med vad som skrivs i protokollet. Vid fel skall du be att de specificerar i detalj vad de gav anmärkning på.
Detta är egentligen lika mycket och faktiskt kanske mer säljarens försäkring. Det som skrivs in i protokollet ser även till att avskriva de 10 år för dolda fel som denne är lagligen skyldig att ersätta ifall något verkligen händer i huset.
Jag skulle tala med säljaren och förklara att detta även friskriver endel av dennes förpliktelser och försöka få till en delad kostnad mellan er parter.
Det kommer givetvis att erbjudas en försäkring i samband med besiktningen, en bra hemförsäkring ger dig ett bättre skydd än besiktningsförsäkringen.
Detta är egentligen lika mycket och faktiskt kanske mer säljarens försäkring. Det som skrivs in i protokollet ser även till att avskriva de 10 år för dolda fel som denne är lagligen skyldig att ersätta ifall något verkligen händer i huset.
Jag skulle tala med säljaren och förklara att detta även friskriver endel av dennes förpliktelser och försöka få till en delad kostnad mellan er parter.
Det kommer givetvis att erbjudas en försäkring i samband med besiktningen, en bra hemförsäkring ger dig ett bättre skydd än besiktningsförsäkringen.
Normalt är det inget problem att bjuda och om Ni är högst och det är affär på g så kan du meddela att budet gäller förutsatt att inget dyker upp på en besiktning som du avser utföra.
I dagsläget går en budgivning så snabbt att du inte hinner genomföra en besiktning innan budgivningen är klar.
Därför sker oftast all besiktning efter det att köpekontraktet är skrivet och undertecknat. Du måste själv säkerställa att du får med de klausuler, så att du kan frångå kontraktet om du finner vissa fel.
Typexempel kan vara ifall radonmätning inte är gjord så ska du kunna kräva, ifall mätningen visar förhöjda värden, att antingen åtgärdar säljaren det utan kostnad för dig, eller så ska du kunna omförhandla köpeskillingen, eller så ska du kunna bryta kontraktet utan kostnad eller ersättning från dig.
Därför sker oftast all besiktning efter det att köpekontraktet är skrivet och undertecknat. Du måste själv säkerställa att du får med de klausuler, så att du kan frångå kontraktet om du finner vissa fel.
Typexempel kan vara ifall radonmätning inte är gjord så ska du kunna kräva, ifall mätningen visar förhöjda värden, att antingen åtgärdar säljaren det utan kostnad för dig, eller så ska du kunna omförhandla köpeskillingen, eller så ska du kunna bryta kontraktet utan kostnad eller ersättning från dig.
Vi skrev på kontrakt innan besiktning och la in följande klasul.
"Skulle det på denna besiktning framkomma allvarligare fel eller brister som överstiger 25 tkr att åtgärda så äger köparen rätt att häva detta avtal i sin helhet om inte säljarna åtar sig att åtgärda fel alternativt kompensera köparna ekonomiskt."
Nu kommer lite intressant fakta:
* Vi hade "allvarligare fel för 45 tkr.
* Säljaren ville kompensera 7.
* Vi sa nej.
* Säljaren sa 20 och inte en krona mer.
* Vi sa helt oacceptabelt. 45 ska vi ha.
* Mäklaren försökte övertala mig att detta är vad man brukar göra, att vi betalar dom 25 som står i kontraktet och säljaren resten. Jag sa nej, då får dom åtgärda det istället.
*Mäklaren frågar mig då om vi isf vill backa ur köpet, vilket vi hade rätt att göra i detta fall, fel för >25 tkr.
Då kom vi på en bra sak, vi vände på det.
* Vi vägrar att häva köpet! Vi fortsätter att uppfylla kontraktet. Vi avstår helt enkelt från att kunna häva köpet. Nu ska säljaren uppfylla sitt, kompensera eller åtgärda Att backa ur ett säljkontrakt är näst intill omöjligt för en säljare.
* Det som är intressant nu är att det står klart och tydligt i jordabalken att man har rätt till FULL kompensation beräknat av en fackman, (besiktningsmannen i detta fall), vilket gör att vi har lagligt rätt att få 45 tkr, vilket vi fick efter att mäklaren hört med advokaterna i sthlm och givetvis bett om ursäkt för att försökt övertala oss 6 gånger att vi har fel.
* En annan intressant sak är att, skulle det varit fel för låt säga 7 tkr, så har man rätt till varende krona enligt jordabalken och INTE för att det står "åtgärd eller ekonomisk kompensation" och ">25 tkr" i kontraktet. Här tror jag väldligt många köpare blir blåsta nämligen.
Tänk på det Toru, och ja, man måste slå till och skriva kontrakt annars kommer nån annan och köper ditt hus, eller så blir det bara dyrare när det är flera som ger bud.
"Skulle det på denna besiktning framkomma allvarligare fel eller brister som överstiger 25 tkr att åtgärda så äger köparen rätt att häva detta avtal i sin helhet om inte säljarna åtar sig att åtgärda fel alternativt kompensera köparna ekonomiskt."
Nu kommer lite intressant fakta:
* Vi hade "allvarligare fel för 45 tkr.
* Säljaren ville kompensera 7.
* Vi sa nej.
* Säljaren sa 20 och inte en krona mer.
* Vi sa helt oacceptabelt. 45 ska vi ha.
* Mäklaren försökte övertala mig att detta är vad man brukar göra, att vi betalar dom 25 som står i kontraktet och säljaren resten. Jag sa nej, då får dom åtgärda det istället.
*Mäklaren frågar mig då om vi isf vill backa ur köpet, vilket vi hade rätt att göra i detta fall, fel för >25 tkr.
Då kom vi på en bra sak, vi vände på det.
* Vi vägrar att häva köpet! Vi fortsätter att uppfylla kontraktet. Vi avstår helt enkelt från att kunna häva köpet. Nu ska säljaren uppfylla sitt, kompensera eller åtgärda Att backa ur ett säljkontrakt är näst intill omöjligt för en säljare.
* Det som är intressant nu är att det står klart och tydligt i jordabalken att man har rätt till FULL kompensation beräknat av en fackman, (besiktningsmannen i detta fall), vilket gör att vi har lagligt rätt att få 45 tkr, vilket vi fick efter att mäklaren hört med advokaterna i sthlm och givetvis bett om ursäkt för att försökt övertala oss 6 gånger att vi har fel.
* En annan intressant sak är att, skulle det varit fel för låt säga 7 tkr, så har man rätt till varende krona enligt jordabalken och INTE för att det står "åtgärd eller ekonomisk kompensation" och ">25 tkr" i kontraktet. Här tror jag väldligt många köpare blir blåsta nämligen.
Tänk på det Toru, och ja, man måste slå till och skriva kontrakt annars kommer nån annan och köper ditt hus, eller så blir det bara dyrare när det är flera som ger bud.
Mycket intressant läsning. Såvida jag alltså säljer mitt hus - skall även jag få in i kontraktet att jag som säljare har rätt att häva köpet såvida jag anser att köparen kräver orimliga (i mina ögon) krav på ändringar.
Jag kan lista hur mycket som helst som man kan kicka på i mitt gamla hus - som iofs är fantastiskt fint.
Jag kan lista hur mycket som helst som man kan kicka på i mitt gamla hus - som iofs är fantastiskt fint.
Någon bra länk till Jordabalken? (Var ett bra tag sedan jag plöjde den.)
Denhär kanske: http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19700994.HTMledighetskommiten skrev:
Kompletteringar hittar du här: http://www.notisum.se/rnp/reg/sakregj.htm
tackar.
Klicka här för att svara