Hej.
Någon som har sålt ett hus och saknat kvittona (brand)
Hur ställer sig skattemyndigheten till detta? Uppskattas byggkostnaden? hur beräknas vinsten?
Huset har värdeår 1991
 
Har inte råkat ut för brand däremot saknade av kvitton vid försäljning och har haft en lång kamp med RSV.
Generellt är det jättesvårt att få igenom avdrag om inte kvitton presenteras men det är inte omöjligt.
Det finns fall där foton (styrkta med datum och vittne) som visat husrenoveringar nekats. Schablon existerar inte hos RSV i dessa fall...
Tyvärr så kan detta variera mellan olika handläggare hos RSV. Tre samtal till RSV kan oftast ge tre olika besked...

Utgifter såsom lån på huset räknas inte som "bevis" för renoveringar/tillbyggnad. Fraktsedlar, offerter, följesedlar eller kvitton utan specad moms antas heller inte. Dock kan man alltid försöka. Man kan inte få mer än ett nej och ett försök är inte på något sätt brottsligt.
 
I det aktuella fallet är säljaren (ägaren) första ägare till huset och huset är ca 15 år gammalt.
 
Du är väl bara skyldig att spara kvitton/bokföring i 10år om jag inte minns helt fel?
 
Jo det är nog riktigt men hur ställer sig skattemyndigheten?
Hela försäljningssumman kan ju inte vara vinst.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.