Byggahus.se

Tips på avtal/ kontrakt.

1. D
    Medlem · 64 inlägg

draags

Medlem
    Min frus mamma har köpt ett hus åt oss som vi ska hyra av henne för att sedan köpa loss/ ta över lånen.

Vi har tidigare haft en del mindre bra sammarbeten med henne och vill verkligen få allt skrivet på papper.

Vi vill tex försäkra oss om att vi närsomhelst kan ta över lånen så att huset blir vårat, går detta att skriva sig till?

Vi vill också vara säkra på att det vi idag kommer att betala kommer räknas av på lånet.

Vi vore MYCKET tacksam om någon kan ge tips och råd på vad vi ska skriva och hur vi bör gå tillväga när vi skriver avtal/ kontrakt (eller vad det nu heter) på detta.

Svärmor tycker inte att det är kul att behöva skriva eftersom hon tycker vi borde lita på henne, hon är ju ändå mamma, de har även pratat med någon jurist som sagt att det inte går att skriva papper på detta eftersom de alltid äger huset, och att man oftast inte skriver papper när det barnets mor det handlar om.

Jag tycker detta lät märkligt, snälla ge mig/ oss råd i detta.

Tack på förhand

2. yonna
    Medlem · Österlen · 7 133 inlägg

yonna

Medlem

Re: Tips på avtal/ kontrakt.

Det mest okomplicerade är faktiskt att ni köper ut huset på direkten (exempelvis mot revers till svärmor om ni inte har råd just nu) och med förfoganderätt för henne under viss, lämplig tid - om det nu är så att hon vill använda huset själv.

Tvärtommodellen dvs att hon fortsätter att äga rubbet brukar ju inte vara det gängse såvida man verkligen vill att fastigheten skall gå vidare till kommande generation - dvs till er.

3. D
    Medlem · 64 inlägg

draags

Medlem

Tackar det ödmjukaste för svaret.

Fast en returfråga - hur fungerar en revers, hur skriver man det och hur fungerar det.

4. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 150 inlägg

Immobil

Medlem

En revers är ett skuldebrev. Vill minnas att välsorterade pappershandlare har detta i sitt sortiment. Annars kan du kolla med din bank. ;)

5. D
    Medlem · 64 inlägg

draags

Medlem

Om man skriver en revers på ett hus som någon annan då har köpt, vem äger då huset, har vi då äganderätt av huset?

Är inte risken den att de som köpt huset förlorar kontrollen över vad som kan tänkas ske med huset?

Är det enklaste och vanligaste att skriva en revers på ett hus om det är så att svärmor plus hennes sambo köper huset och att vi sedan när vi har möjlighet tar över lånen eller köper huset, alltså tar egna lån?

Meningen var från början att vi enbart skulle skriva papper på att vi ska kunna köpa huset för den summan de köpt den för idag, och att vi ska kunna köpa det när vi kan, samt att de pengar vi kommer betala räknas av på deras lån, samt att det vi själva investerar i huset även det ska kunna dras av.

Men enligt svärmor så har en jurist sagt att man inte kan skriva sådana saker.

Man vill ju inte lägga ner en massa jobb/ tid och pengar på huset för att de sedan kanske inte vill sälja huset. Eller så får de för sig att själva sälja huset och då inte till oss. Eller så dör eller skiljer sig svärmor samt sambo, vad händer då?

Är det i detta läge absolut bäst med en revers eller vad?

Jag kan som sagt inte mycket gällande detta så därför vore jag återigen mycket tacksam för svar.

6. yonna
    Medlem · Österlen · 7 133 inlägg

yonna

Medlem

Den som har lagfart på huset äger huset. Jag menade att ni skulle köpa huset - få lagfart på det - och betala med en revers till modern. Då har ni alltså en skuld till henne - som ni kan betala av efter hand och efter vad ni kommer överens om.

Men eftersom din mor vill äga huset har juristen rätt - så länge hon har lagfart på huset kan hon i princip göra vad hon vill med det.

Jag skulle i ert fall ta kontakt med en jurist som hjälper er.

7. D
    Medlem · 64 inlägg

draags

Medlem

OK. Tackar för svaret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.