2 461 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
fönstertittare
Hejsan! Vet inte vart jag ska vända mig för att få råd, så jag testar här...
När vi flyttade in så fanns här massor med jättegulliga grannbarn, tyckte vi. De brukade doch sparka över bollen på vår trädgård väldigt ofta och kunde inte komma in och hämta den eftersom jag satt hönsnät runt trädgården pga. att jag hade mina katter där.
De brukade ringa på och jag brukade ge dem bollen såklart! Men nu har allting gått snett! De rev sönder hönsnätet varje gång jag lagat den, trots att jag uppmanade dem att ringa på istället. Jag fortsatte spika upp den och nu har de istället gjort sönder två plankor på staketet så de kan komma in där. Min sambo såg att de gjorde inbrott i vårt förråd och sprang ut och röt på dem. Men det stoppade inte dem. En dag vaknade jag av att ett barn stod och stirrade på mig, vilket var mycket skamligt eftersom jag var halvnaken.
De kastar också in sopor och allt möjligt på gården, och jag är rädd att det här är på väg att stegras och bli något mycket värre nu, för sånt här händer allt oftare nu! Vill bara få ett SLUT på det här. Vad ska jag göra?
När vi flyttade in så fanns här massor med jättegulliga grannbarn, tyckte vi. De brukade doch sparka över bollen på vår trädgård väldigt ofta och kunde inte komma in och hämta den eftersom jag satt hönsnät runt trädgården pga. att jag hade mina katter där.
De brukade ringa på och jag brukade ge dem bollen såklart! Men nu har allting gått snett! De rev sönder hönsnätet varje gång jag lagat den, trots att jag uppmanade dem att ringa på istället. Jag fortsatte spika upp den och nu har de istället gjort sönder två plankor på staketet så de kan komma in där. Min sambo såg att de gjorde inbrott i vårt förråd och sprang ut och röt på dem. Men det stoppade inte dem. En dag vaknade jag av att ett barn stod och stirrade på mig, vilket var mycket skamligt eftersom jag var halvnaken.
De kastar också in sopor och allt möjligt på gården, och jag är rädd att det här är på väg att stegras och bli något mycket värre nu, för sånt här händer allt oftare nu! Vill bara få ett SLUT på det här. Vad ska jag göra?
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Det här kanske låter märkligt men kör med principen "var hård mot de hårda". Sätt dem på plats med lite tuffa ord. Din man/sambo kanske kan hjälp
till? Sen kan du ju alltid videofilma deras rackartyg och lämna bevis till polisen. Dessvärre har ord som hyfs och fason fått en dålig innebörd i dagens samhälle så det kanske inte hjälper men vem vet, worth a try!
till? Sen kan du ju alltid videofilma deras rackartyg och lämna bevis till polisen. Dessvärre har ord som hyfs och fason fått en dålig innebörd i dagens samhälle så det kanske inte hjälper men vem vet, worth a try!
Tack för de fina tipsen!
Några av barnen är hur goa som helst och jag tycker mig ha fått fin kontakt med dem.
Men de som busar verkar totalt strunta i vad jag gör...de är bara ute efter att tjuvtitta in, och igår hade vi återigen haft inbrott i vårt förråd, fast där inte finns nåt av värde ens.
Jag tänkte redan från början, när det började spåra ur, att jag inte ska ryta på dem. (Var inte så länge sen jag själv var likadan, och tyckte det var jättekul att bli utskälld) Men sist jag berättade för dem snällt att det inte är så roligt att de tjuvplingar eftersom jag jobbat hela dagen och behöver vila, så stod vi och pratade om allt möjligt roligt som rabarber tex. och de var hur goa som helst allihopa. en kvart efter att jag gått in igen var ringklockan sönder.... då vill man bara ge upp! (Men de ska inte få nöjet!)
Har försökt prata och fråga en del av barnen vart de barnen som förstör hos oss bor, men de vill såklart inte svara.
Har en videokamera och har faktiskt tänkt smygfilma dem (Inte så svårt då de är på vår trädgård ca. 10 gånger/dag) och åtminstone ta dem som gör inbrott)
Har nu även pratat med hyresvärden.
fortsättning följer...
Några av barnen är hur goa som helst och jag tycker mig ha fått fin kontakt med dem.
Men de som busar verkar totalt strunta i vad jag gör...de är bara ute efter att tjuvtitta in, och igår hade vi återigen haft inbrott i vårt förråd, fast där inte finns nåt av värde ens.
Jag tänkte redan från början, när det började spåra ur, att jag inte ska ryta på dem. (Var inte så länge sen jag själv var likadan, och tyckte det var jättekul att bli utskälld) Men sist jag berättade för dem snällt att det inte är så roligt att de tjuvplingar eftersom jag jobbat hela dagen och behöver vila, så stod vi och pratade om allt möjligt roligt som rabarber tex. och de var hur goa som helst allihopa. en kvart efter att jag gått in igen var ringklockan sönder.... då vill man bara ge upp! (Men de ska inte få nöjet!)
Har försökt prata och fråga en del av barnen vart de barnen som förstör hos oss bor, men de vill såklart inte svara.
Har en videokamera och har faktiskt tänkt smygfilma dem (Inte så svårt då de är på vår trädgård ca. 10 gånger/dag) och åtminstone ta dem som gör inbrott)
Har nu även pratat med hyresvärden.
fortsättning följer...
Vad gäller inbrotten tycker jag att du skall polisanmäla dessa även om det bara gäller ett förråd. Det är ju något helt annat än traditionella bussträck som ringa på dörren och palla äpplen. Som förälder har ju jag en helt annan syn på ett regelrätt inbrott och de traditionella bussträcken däremellan går ju gränsen. Men börjar busstrecken anta formen av trakasserier så skall ju även dessa anmälas. Vill du gå den andra vägen och djävlas tillbaka finns ju alltid snubbeltråd, hund, strålkastare med rörelsedetektor(kostar ett par hundra)några kompisar som sätter lite skräck i de små liven 
En parantes som är preskriberad vid det här laget. på mitt företag hade vi problem med ungdomar som tog sig in på området och förstörde och röjde runt slangade bensin mm. Av en händelse så hade en "god vän" ett par larmminor liggande Larmmina= knallskott med snubbeltråd +att den lyser upp omgivningen rejält . Den apterades på ett säkert sätt så att ingen kunde komma till skada. Efter detta har vi inte haft nägra problem och det är många år sedan. Men ryktet lever fortfarande kvar att där skall man inte ta sig in. Rätt eller fel finns det säkert många åsikter om, men vi uppnådde vad vi ville. (ett i vårt tycke bättre sätt än att konfrontera ungdomarna själva och leka medborgargarde)
En parantes som är preskriberad vid det här laget. på mitt företag hade vi problem med ungdomar som tog sig in på området och förstörde och röjde runt slangade bensin mm. Av en händelse så hade en "god vän" ett par larmminor liggande Larmmina= knallskott med snubbeltråd +att den lyser upp omgivningen rejält . Den apterades på ett säkert sätt så att ingen kunde komma till skada. Efter detta har vi inte haft nägra problem och det är många år sedan. Men ryktet lever fortfarande kvar att där skall man inte ta sig in. Rätt eller fel finns det säkert många åsikter om, men vi uppnådde vad vi ville. (ett i vårt tycke bättre sätt än att konfrontera ungdomarna själva och leka medborgargarde)
;D
Nu har jag lyckats!!!
De har inte varit på min gård på över en vecka...
Jag upptäckte fem stycken i full färd med att sabotera mina rosor. Då tog jag fram videokameran och låtsades filma dem. De upptäckte mig och jag informerade lugnt att bandet skickas till hyresvärden och att jag kommer att fortsätta filma det de sysslar med i framtiden också.
Sedan dess har det varit underbart lugnt! Tydligen var hyresvärden mer skrämmande än polisen, som vi hotat med tidigare!
Nu har jag lyckats!!!
De har inte varit på min gård på över en vecka...
Jag upptäckte fem stycken i full färd med att sabotera mina rosor. Då tog jag fram videokameran och låtsades filma dem. De upptäckte mig och jag informerade lugnt att bandet skickas till hyresvärden och att jag kommer att fortsätta filma det de sysslar med i framtiden också.
Sedan dess har det varit underbart lugnt! Tydligen var hyresvärden mer skrämmande än polisen, som vi hotat med tidigare!
:karin34 skrev:
Lycka till i fortsättningen!
Hej, såg att du tydligen redan fått bot på ditt problem.
Jag och min sambo hade liknande problem i vår
Vi kontaktade skola och rektor - inget hjälpte. Sen en dag när de var riktigt dryga tog jag fram kameran med zoomobjektivet och tog några bilder.
På 1 sekund blev den tuffaste killen i gänget landets största ynkling och förstod att det var vi som hade kontrollen. Ett par förlåt senare var barnen borta och vi har inte blivit störda en enda gång på över 1 år.
Jag och min sambo hade liknande problem i vår
lägenhet på marknivå med balkong mot skolgård. Ungarna var bara mer och mer retfulla och kallade oss för allt fult i världen. Kastade till och med hundbajs på rutan etc.Vi kontaktade skola och rektor - inget hjälpte. Sen en dag när de var riktigt dryga tog jag fram kameran med zoomobjektivet och tog några bilder.
På 1 sekund blev den tuffaste killen i gänget landets största ynkling och förstod att det var vi som hade kontrollen. Ett par förlåt senare var barnen borta och vi har inte blivit störda en enda gång på över 1 år.
Klicka här för att svara