RoTe
Har nu konsulterat en expert i frågan:

Strålningen från en nergrävd kabel är lika med noll, däremot så finns det ett elektriskt magnetfällt runt kabeln, detta är olika stora beroende på belastning, fasernas placering inbördes, markens resistans och kabelgravens djup.
Jag kan anta att magnetfälltet inte är större än det som alstras ur en damsugare eller microvågsugn i drift.

Lite exempel:
TV, 1m ifrån, 0,2 µT
Spis, 0,5m ifrån, 0,6 µT
Hårtork, 0,5m ifrån, 0,6 µT
Damsugare, 1m ifrån, 1,5 µT

Till jämförelse har jag siffror för en 70kV ledning (upphänd i luften), denna typ ger högre magnetfällt än en nergrävd och eftersom belasningen är 3½ gånger högre så är detta bara till information.
Mitt under är det ca 4 µT, och 10m ifrån är det ca 0,5 µT.

Min personliga åsikt är att en 20kV kabel ger mycket litet magnetfällt, men man bör kanske inte bygga sitt sovrum precis ovanför den (vilket du inte heller får göra på grund av möjlighet till åtkomst vid fel). En kabel har sitt max värde mitt över och avtar väldigt fort så ca 1 meter från kabeln är magnetfälltet minskat med ca 90%.

Klå säljaren på ersättning för avtalsbrott, klå sen kommun för resten, de dårfinkarna verkar ju inte ha torrt på fötterna. Ni kan lungt sova vidare, en 20 kv i backen är inte värre än en micro i köket.
Bra lagvrängare borde kunna daska båda parter på fingrarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.