Byggahus.se

Klausul om Radon

1. M
    Medlem · 35 inlägg

mbr

Medlem
    Tänkte lägga ett bud på ett hus och hinner så klart inte genomföra korrekt besiktning/mätning av radonhalt och strålning.

Huset innhåller blåbetong vilket gör mig lite suspekt och orolig.

Tänkte formulera mitt bud ungefär såhär och skulle vilja ha era kommentarer. Låter det befängt eller smart?

Klausul: Pga att blåbetong används i byggnaden ska konsult anlitas som reder ut var i byggnaden blåbetongen finns, hur mycket strålning den avger, vilka radonhalter som finns inomhus, samt rekommendera åtgärder vid eventuellt problem. Dessa åtgärder, om de med hänsyn till Statens Strålningsinstitus rekommendationer anses nödvändiga, betalas av säljaren dock högst till ett värde av 200 000 kr inkl. moms. Inomhusluften ska efter utförd åtgärd ej överstiga 200 bq/m3 någonstans i huset.

Bud utan klausul Ord bud - 100 000 kr(byggnaden godkänns som den är oavsett vad den utförliga radonmätningen visar) Eventuella åtgärder betalas av köparen.

2. Coolman
    Medlem · Skåne · 565 inlägg

Coolman

Medlem

Re: Klausul om Radon

Att åtgärda kostar ju inte ens 200.000 kr om det nu är att "byta ut" blåbetong till betong du syftar på?

Kostar ca 30.000-40.000 kr i normala fall och det göra med ventilation.

Själv tycker jag klausulen är till stor nackdel för säljaren... Men lyckas du så e det bra...

3. M
    Medlem · 35 inlägg

mbr

Medlem

Jag skulle vilja byta ut blåbetongen mot betong där det är möjligt - inte av hälsoskäl utan av värdesänkningsskäl. Kan inte tänka mig att folk betalar lika mycket för ett blåbetonghus även om det är fint inuti.

Eller?

4. B
    Medlem · 565 inlägg

BoByggarn

Medlem

Är huset byggt av blåbetong, vilket sedan länge är en känd radonkälla, är det värre och svårare än att avhjälpa markradon, dvs radon som tränger in i huset pga en icke-tät grund/bottenplatta.

Är huset byggt i sten (av blåbetong) så är det betydligt kostsammare att åtgärda, och du har definitivt en värdeförlust på det.

Att försöka byta ut blåbetongen tycker jag är bra, dock kan det vara omständigt.

Ett annat alternativ är speciella tapeter som du kan sätta upp, de släpper inte igenom radon.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.