Byggahus.se

Takppapen felaktigt spikad av husfirma

1. H
    Medlem · 302 inlägg

H

Medlem
    Vi köpte ett nytt hus som restes förra sommaren. I priset ingick att det monterades med takstolar på men vi betalade extra för att få svallet och takpappen monterad så huset blev tätt.

Nu 1 år senare har vi med hjälp av en snickare byggt ett garage och när vi skulle lägga pappen blev jag förvånad att han inte använde häftklammrar som dom använde till huset eftersom det går mkt snabbare. Han sa då att det inte är godkänt att använda dessa då de rostar och går sönder efter ett tag. Har frågat ytterliga en snickare som säger samma sak. Dessutom användes takpapp utan klisterkant och inget klister användes. Men det kanske inte så farligt.

Nu är frågan om jag bör vidare med detta ? Och i så fall hur ska jag göra ?

Det är ju inte kul och häftklamrarna rostar sönder och i förlängningen gör så att taket inte längre är tätt.

Mvh
    Henke

2. E
    Medlem · 170 inlägg

ejoakim

Medlem

Re: Takppapen felaktigt spikad av husfirma

Enklast är kanske att börja med att titta i avtalet med husleverantören och särskilt efter klausuler som beskriver vilka branchstandarder man åtar sig att följa. För att sedan leta i dessa för att kontrollera vad som står om takpapp och fastsättning av denna.

Men allra först ska du kontakta säljföretaget och reklamera felet, förhoppningsvis håller de med om att ett fel föreligger och erbjuder sig att åtgärda det så slipper ni konflikt.

3. H
    Moderator · Stockholm · 43 004 inlägg

hempularen

Moderator

Klisterkant är bara obligatoriskt vid låga taklutningar. Kommer inte ihåg vilken vinkel det skall vara, men nånting i stil med 20grader eller så.

4. S
    Medlem · 1 589 inlägg

Kan det vara så att dom ändå var bra hantverkare och använde rostfria klammer eller var dom bara klåpare?

5. H
    Medlem · 302 inlägg

H

Medlem

Det märktes att det inte var några klåpare på att jobba utan dom var nog duktiga. Men vad jag förstått så finns det inga rostfria klamrar så just den biten kanske dom missat att det inte är tillåtet med klamrar.

Ska prata med husleverantören när han kommer hit nästa vecka.

Tack för svaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.