Byggahus.se

Bestrida faktura eller ej

1. B
    Medlem · 5 inlägg

bmi26+

Medlem
    Hej!

Skulle behöva lite återkoppling på om våra tankar är helt uppåt väggarna eller inte, vi känner oss ganska villrådiga för tillfället. Tyvärr är inlägget lång med det krävs nog för att ni skall kunna hjälpa oss.

Bakgrund:
    Vi skall bygga garage och förråd. Vi har därför anlitat en gräv och schaktfirma för att göra avtäckning för grund, gräva för VA och förbereda för grundläggning (singelbädd, ej paddad).

Eftersom det skall grävas på ställen där det tidigare lagts ned bl.a. el och avlopp så valde vi att anlita samma entreprenör som gjorde dessa arbeten vid vårt husbygge, faktumet att han visste var sakerna låg var något som både vi och entreprenören såg som en avgörande fördel då han fick jobbet.

Då jag bedömde arbete som relativt enkelt så valde vi att gå för löpande räkning enligt ett timpris på 550 SEK.

Under arbetets gång har vi upplevt att entreprenören bemött oss nonchalant bland annat genom att inte komma på utsatt tid, inte ta reda på förutsättningar för vad som skall göras etc. Detta har vi, tyvärr, helt enkelt tagit eftersom vi inte orkat ge oss ut och leta efter en ny entreprenör. Självklart har allt detta strul påverkat vår relation och kanske även det faktum att vi nu känner att måttet är rågat.

Nuvarande situation:
    Efter mycket om och men fick vi så äntligen entrepernören att komma och göra färdigt det arbete han påbörjat. Min föstmö tog emot honom på morgonen och jag hade skrivit en nogran komihåglista till honom som hon överlämnade. Där påpekade jag bland annat att han skulle akta elen och att utsättningspinnarna skulle återställas.

Efter ca 2 timmar arbete får jag ett telefonsamtal på jobbet från entreprenören som torrt meddelar att jag bör ringa el och telebolag för att anmäla att ledningarna grävts av. Shit happens, tänker jag och ringer upp. Elbolaget vill veta vem som skall betala fakturan och jag förutsätter, självklart enligt mig, att det skall göras av entreprenören och ger elbolaget numret till entreprenören då jag inte kan hans fakturaadress. 5 minuter senare ringer en störtförbannad entreprenör upp mig och skäller ut mig och undrar hur jag kan påstå att han skall betala, jag argumenterar för min sak men får till svar att: OM JAG SKALL BETALA DEN DÅ PACKAR JAG IHOP GREJORNA OCH DRAR DIREKT!!. Tyvärr så ser jag då framför mig att:
    1.
    Få en saltad faktura från denna entreprenör för det lilla arbete som han gjort.
    2.
    Försöka hitta en ny entreprenör till mitt redan mkt försenade projekt.
    Därför faller jag till föga och säger att han inte behöver bry sig i fakturan. Han fortsätter sitt arbete och efter ytterliggare lite strul så blir han äntligen färdig (i förrgår).

Idag får vi fakturan och vi tycker att det finns en hel del saker som sticker ut. (Hade han skött sig på ett bra sätt så hade vi aldrig orkar bråka, men nu är det lite av en principsak, vi vill inte betala överpris för en så dålig tjänst)
    Att notera från fakturan:
    Enligt våra noteringar så har kan han ha varit här max (.45 + 6.15 + 4 + 3) 14 timmar där jag räknat högt på 3 timmar transport fram och tillbaka.
    Han har fakturerat oss 20 timmar + 8 mantimmar (som jag antar är någon medhjälpare som han inte nämt innan vi gjorde upp priset) Han har även fakturerat 2 timmar för den dumpers som var med i 45 minuter. Till sist har han även lagt på moms ovanpå den summa på 550 som vi kommit överens om!!!

Nu vill ju vi bestrida fakturan!
    Hur gör vi?
    Tänker vi rätt eller är vi småsinta?
    Hjälp!

2. fia_mstd
    Husägare · Skövde · 1 993 inlägg

fia_mstd

Husägare

Re: Bestrida faktura eller ej

Då man lämnar pris till privatperson är det ALLTID inklusive moms, så momsbiten kan du stryka direkt. 14 timmar eller 20 timmar, är det värt att sätta igång ett stor bråk för 3300? Det är upp till er själva att avgöra. Momsen hade jag definitivt bråkat om, timmarna hade berott på dagsformen! *ler* Men jag tycker definitivt ni gör rätt som byter entreprenör!

3. B
    Medlem · 5 inlägg

bmi26+

Medlem

Tack för snabbt svar!

Nu när jag lugnat ned mig lite så kan jag kanske formulera lite tydligare frågor som jag gärna vill ha synpunkter.

1. Borde jag inte kunna förutsätta att entreprenören skall ta kostnaden för att laga el och tele, framför allt då det faktum att han grävde ned dessa var avgörande för att han fick jobbet (någon som han var införstådd med).

2. Eftersom jag skall bygga på tomtgräns så var utsättningen väldigt viktig, borde jag inte kunna göra avdrag för att jag blivit tvungen att få en ny utsättning gjord då han ej, trots muntligt och skriftligt påpekande, ej återställt utsättning.

3. Är det ett skäligt pris med 550 SEK i timmen för en traktorgrävare eller kan han hävda att jag borde fattat att det var ex. moms som han gav som pris.

När det gäller timmarna håller jag med, det känns petigt, men samtidigt blir man ju lite blind när man håller på med husprojekt. Om någon försökte lura av mig 3 300 i något annat sammanhang så skulle jag nog tycka att det var ganska mycket pengar ;-):

4. C
    Medlem · 779 inlägg

co

Medlem

Bråka på du det tycker jag! Momsen är som tidigare nämnts självklar! Pris till konsument ska alltid innefatta moms! Självklart ska han betala både för utsättningen och den avgrävda el/tele kabeln! Jag har ju i och för sig träffat på den värsta av alla entreprenörer och min bild av den här branschen är för alltid störd men varför betala mer än vad som är rimligt? Varför ska man överhuvudtaget acceptera att betala mer än man kommit överens om bara för att "det är för lite pengar att bråka om"? Vår entreprenör kör den stilen stenhårt och försöker få oss att betala 200 000 mer än överenskommet pris och vår advokat ger oss rådet att "tänka över vad vi kan tänka oss betala bara för att få den här saken ur världen"! Det är för f-n legal utpressning det handlar om!  >:( >:( >:( Ursäkta den uppretade tonen men jag ÄR verkliger urf-rbannd på vår entreprenör och på hela den här sjuka branschen där man satt överfaktureringar i system!

5. H
    Moderator · Stockholm · 43 451 inlägg

hempularen

Moderator

Vad som gäller rent juridiskt vet jag inte. Men om vi tar kabeldelen först. Att han grävde av kablarna under rådande omständigheter är ju för dj..t och vittnar om inkompetens, men som du skrev shit happens. Om jag vore entrepenör så skulle jag inte frivillgt ta på mig ansvar för kablar, jag skulle försöka undvika att gräva av deom men, ansvaret kan bli orimligt stort i förhållandse till den inkomst jag skulle få från ett litet jobb. Framförallt kablar verkar vara ett svårt ansvarsområde, kablar grävs av med hög sannolikhet vid grävjobb.

Dvs jag skulle tycka att risken är för stor i förhållande till inkomsten från ett litet jobb. Sen är det mycket möjligt att lagen lägger ansvaret på entrepenören (fast jag tror att det ligger på fastighetsägaren om inget annat avtalats).

Vad gäller utstakningen, så kan man å ena sidan resonera likadant, utsättningskostnaden är en för stor risk i ett så litet jobb. Men här är det ju ev. inte en olyckshändelse, utan nonchalans (eller med välvillig tolkning glömska/missförstånd) och då tycker jag att ansvaret ligger tydligare på entrepenören. Frågan är väl möjligen om det vid en sådan grävning är möjligt att ta bort markeringarna och återställa dom på ett korrekt sätt.

Timmarna: Hantverkare verkar ha en ganska kreativ mattematik när dom timrapporterar, ofta verkar det sättas upp tid (rätt eller fel?) för saker som att fixa bränsle till grävaren, restid varje dag, hämta någon reservdel etc. En del av detta måste man nog acceptera, för att priset du betalar förutsätter hög beläggning. Du har även ibland en "minimum debitering per dag". Om grävaren arbetar  hos dig i 3 timmar, så kan det vara för lite tid över för att kunna ta ett annat jobb samma dag, då får du betala för viss dödtid. Jag vet att i vissa standardvatal för IT konsulter så finns det skrivningar i den stilen, man tar betalt (helt enligt avtalet) för all tid som tas i anspråk för ett jobb då även dödtid som uppstår mellan uppdrag som har udda tider. Samma resonemang skulle vara ännu mer logiskt i branscher där man har stora etableringskostnader.

Jag som är ovan vid att köpa entrepenadstid, skulle förutsätta att priset på 550 kr var ex. moms. Jag tycker att det är ett lågt pris. Om jag sen var irriterad/förbannad som du har all rätt att vara så skulle jag kanske uttnyttja att han inte specat att priset var ex. moms.

Sammanfattningsvis så tycker jag att du skall ta konatkt med entrepenören och förhandla ner priset. Det jag skulle skjuta in mig på är att ni på något sätt delar på kostnaden för el och utsättningsarbeten, efterssom det var en tydligt markerad förutsättning för jobbet, tag med den icke avtalade momsen som en punkt för påtryckning, de extra 8 mantimmarna fanns inte avtalade. Ifrågasätt hur han räknat timmar.

Ett rimligt resultat av en sådan förhandling skulle jag tycka var ett avdrag motsvarande momsen och lite till.

Momsen har han antagligen ingen chans att få ut om ni hamnar i rätten.

6. M
    Medlem · 1 466 inlägg

Restid måste väl vara den största inkomstkällan för en hantverkare. ::) Först gör han ett jobb hos kund A för att åka vidare till kunden B och sedan tillbaka till A för att slutföra. Den restid han debiterar är då:

- Resa från A till B, en timme. Debiteras både A och B = två timmar
    - Resa från B till A, en timme. Debiteras båda A och B = två timmar.

Totalt debitera fyra timmar resa + sex timmar jobb= 10 debiterade timmar för 8 timmars arbetsdag. :surprised:

7. wertok
    Medlem · Skåne · 1 228 inlägg

wertok

Medlem

Min nyfikenhet gör att jag måste fråga... Vad kostade den avgrävda elen egentligen? Undrar nämligen för vi var hiskeligt nära själv att gräva av vår elkabel i somras.

8. B
    Medlem · 5 inlägg

bmi26+

Medlem

Hej!

Telekabeln har jag inte fått faktura för ännu, men elen kostade ca 1500 SEK.

Kan säkert bli dyrare beronde på hur krångligt arbetet är.

9. H
    Moderator · Stockholm · 43 451 inlägg

hempularen

Moderator

Jag trodde det var betydligt värre än så.

10. B
    Medlem · 5 inlägg

bmi26+

Medlem

Jag snackade med killen som fixade det, han lät förvånad när det var jag som skulle betala och då beklagade jag mig lite över detta och det faktum att entreprenören hotat med att sticka om jag inte tog denna kostnad själv. Då sade han, till min förvåning, att han skulle vara extra schysst när han rapporterade tiden på detta jobb :D.

Sådant kan man behöva under byggprocessen ;-).

11. Jesca_j
    Medlem · Västerbotten · 3 024 inlägg

Jesca_j

Medlem

Angående grävardebitering på 550:- så är det inte självklart att den summan är ex. moms då det är en grävmaskinist som gräver för just den summan INKL. moms där vi bygger, och det är med en fullstor grävmaskin och med vita kvitton.

12. B
    Medlem · 5 inlägg

bmi26+

Medlem

Nu är det avklarat!

Jag skrev ett brev där jag redogjorde ganska tydligt för alla händelser kring detta arbete. Jag hänvisade även till att prisuppgiften var 550 SEK och att mantimmarna ej var avtalade. Jag drog av detta från fakturan och betalade resten i tid. Brevet skickade jag samtidigt till grävaren.

Samma dag på kvällen ringde grävaren upp och vi kom ganska snabbt överens om att jag betalar momsen på grävningen men ej behöver betala mantimmarna. Helt OK tycker jag då det ung. motsvarar mina kostnader för reparation och extra utsättning.

Ett ganska snabbt sätt att "tjäna" 2400 SEK.

Undrar hur ofta som det slängs på ett gäng tusenlappar på fakturor som kunderna betalar då de inte orkar kräva sin rätt?

Och som alla påtalar, se till att ha saker skriftligt. I detta fallet så borde jag fått grävaren att signera den arbetsinstruktion jag gav honom muntligt (delvis skriftligt).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.