Vi beställde en värmepump som igår levererades med transportfirma, mitt på dan. Har inte fått någon info om exakt när den skulle komma, det bara ringde en chaffis som talade om att den nu stod på uppfarten.

Vad händer om en sådan blir stulen? Jag har inte skrivit på något papper att jag tagit emot godset, ej betalat godset heller.

I princip skulle ju chaffisen kunna ringa och säga att pumpen är framme och sen köra den till närmsta hälare. Det här borde ju vara ett vanligt dilemma vid nybyggen..
 
Chaffisen ansvarar för den fram till att han fått en underskrift på att han lämnat ifrån sig den.
 
Här tippade chaffisen av en Tulikivi utan underskrift av mig... tänk om vi påstår att vi inte fått den... har efter snart 4 veckor fortfarande inte fått en faktura heller... :-/
 
Solana skrev:
Här tippade chaffisen av en Tulikivi utan underskrift av mig... tänk om vi påstår att vi inte fått den... har efter snart 4 veckor fortfarande inte fått en faktura heller...  :-/
Han kanske inte kommer ihåg var han tippade av den. ;)
 
Solana skrev:
Här tippade chaffisen av en Tulikivi utan underskrift av mig... tänk om vi påstår att vi inte fått den... har efter snart 4 veckor fortfarande inte fått en faktura heller...  :-/
Hos oss lämpade chauffören av en kakelugn utan underskrift. Han orkade inte ens ställa den på garageuppfarten utan när jag kom hem från jobbet stod den mitt på gatan. Trots att jag hade bett dem ringa dagen innan den skulle levereras så jag kunde vara hemma och ta emot.

Hade god lust att ringa och säga att det inte alls står någon pall där de påstod. >:(
 
fick två stora ivt schabrak levererade direkt vid vår garageinfart... trevlig överaskning att komma hem till efter jobbet... några hundra kilo att släpa in i regn

var rasande, men de bara hänvisade till att de inte hade nån sån service... var grymt sugen att säga att jag inte fått dem
 
Kan tillägga att en dag när jag kom hem från jobbet så stod ett helt nytt datorpaket från DELL på min furstukvist?? Jag stälde lådorna i förådet och väntade på att  någon skulle höra av sig....men det gjorde dom inte. Jag ringdde DELL och berättade som det var och därefter fick dom kollinumren, för att kunna spåra den rätta ägaren. Det gick ytterligare några veckor innan en person från en speditionfirma ringde och sa att han skulle hämta paketen.......jag sa att han kunde hämta paketen när som hellst under kommande vecka, men efter 18:00, då jag kommit hem från jobbet. Men det gick inte för då hade han slutat jobba.....hmmm. Han ansåg då att jag skulle ta paketen och åka till deras lokallager....7mil ifrån där jag bor. Nä...det tänker jag inte göra sa jag till honom. Men jag kan ställa paketen på furstukvisten......där jag hade hittat dom. Då blev han arg och hävdade att efter som jag "tagit emot" paketen så var jag också ansvarig för dom...pucko tänkte jag.
Efter ytterligare några veckor så ringde telefonen och det var killen som skulle ha paketen. En kvart senare var han här och hämtade det.
Han var jä......t förbannad på hur det här hade skötts från speditionsfirman.......med andra ord så blir jag inte förvånad när dom ställer saker helt öppet på uppfarten.
 
ostni skrev:
Kan tillägga att en dag när jag kom hem från jobbet så stod ett helt nytt datorpaket från DELL på min furstukvist?? Jag stälde lådorna i förådet och väntade på att  någon skulle höra av sig....men det gjorde dom inte. Jag ringdde DELL och berättade som det var och därefter fick dom kollinumren, för att kunna spåra den rätta ägaren. Det gick ytterligare några veckor innan en person från en speditionfirma ringde och sa att han skulle hämta paketen.......jag sa att han kunde hämta paketen när som hellst under kommande vecka, men efter 18:00, då jag kommit hem från jobbet. Men det gick inte för då hade han slutat jobba.....hmmm. Han ansåg då att jag skulle ta paketen och åka till deras lokallager....7mil ifrån där jag bor. Nä...det tänker jag inte göra sa jag till honom. Men jag kan ställa paketen på furstukvisten......där jag hade hittat dom. Då blev han arg och hävdade att efter som jag "tagit emot" paketen så var jag också ansvarig för dom...pucko tänkte jag.
Efter ytterligare några veckor så ringde telefonen och det var killen som skulle ha paketen. En kvart senare var han här och hämtade det.
Han var jä......t förbannad på hur det här hade skötts från speditionsfirman.......med andra ord så blir jag inte förvånad när dom ställer saker helt öppet på uppfarten.

Jag tycker att det är härligt att höra att den finns ärliga personer som du. :)
 
ostni skrev:
Kan tillägga att en dag när jag kom hem från jobbet så stod ett helt nytt datorpaket från DELL på min furstukvist?? Jag stälde lådorna i förådet och väntade på att  någon skulle höra av sig....men det gjorde dom inte. Jag ringdde DELL och berättade som det var och därefter fick dom kollinumren, för att kunna spåra den rätta ägaren. Det gick ytterligare några veckor innan en person från en speditionfirma ringde och sa att han skulle hämta paketen.......jag sa att han kunde hämta paketen när som hellst under kommande vecka, men efter 18:00, då jag kommit hem från jobbet. Men det gick inte för då hade han slutat jobba.....hmmm. Han ansåg då att jag skulle ta paketen och åka till deras lokallager....7mil ifrån där jag bor. Nä...det tänker jag inte göra sa jag till honom. Men jag kan ställa paketen på furstukvisten......där jag hade hittat dom. Då blev han arg och hävdade att efter som jag "tagit emot" paketen så var jag också ansvarig för dom...pucko tänkte jag.
Efter ytterligare några veckor så ringde telefonen och det var killen som skulle ha paketen. En kvart senare var han här och hämtade det.
Han var jä......t förbannad på hur det här hade skötts från speditionsfirman.......med andra ord så blir jag inte förvånad när dom ställer saker helt öppet på uppfarten.
Håller med tynnis! Hurra för ostnis ärlighet ;D
 
Bedrövligt. Anledningen torde vara tidspressen i samhället, så de orkar inte bry sig. I och med tidspressen sjunker säkert också plikttron emot arbetsgivaren också, men det är bara spekulation.

Jag hörde om några som installerat bergvärme, men valt att ha kvar oljetanken. Det var tur det, för en dag hade en oljebil tryckt in 3 kbm olja i tanken...
De hade åkt till fel adress med andra ord.

Hoppas det inte sker hos oss, för vi har tagit bort tanken innanför, men rören sitter kvar ännu så länge.
 
haddirajan skrev:
Bedrövligt. Anledningen torde vara tidspressen i samhället, så de orkar inte bry sig. I och med tidspressen sjunker säkert också plikttron emot arbetsgivaren också, men det är bara spekulation.

Jag hörde om några som installerat bergvärme, men valt att ha kvar oljetanken. Det var tur det, för en dag hade en oljebil tryckt in 3 kbm olja i tanken...
De hade åkt till fel adress med andra ord.

Hoppas det inte sker hos oss, för vi har tagit bort tanken innanför, men rören sitter kvar ännu så länge.
Då tycker jag ni ska plombera rören alternativt ta bort dem snabbt som ögat, för det är man skyldig att göra när man tar bort tanken. Kommer det någon och fyller källaren med olja får man annars själv stå för saneringen utan hjälp från någon försäkring!  :o

Stod om detta i villaägaren eller villamagasinet eller liknande för nåt år sedan eller så.
 
Vet inte om någon har svarat på den ursprungliga frågan. Om du har beställt varan som privatperson gäller att säljaren har ansvaret tills varan har avlämnats, detta innebär (om inte annat är avtalat) när varan har kommit i din besittning.

Vad som är i köparens besittning kan variera, i praxis har godkänts att man lämnar en vara på köparens tomt men inte att man lämnar samma vara utanför en köpares lägenhet. Det senare anses inte vara inom köparen "kontrollsfär". Bedömningen bör också göras med beaktande av varans beskaffenhet. (värdefull/lätt att plocka med sig e.d)

Om varan skulle vara borta när du kommer hem torde dock säljaren ha bevisbördan för att den faktiskt har avlämnats varför många företag vill ha underskrift av köparen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.