Byggahus.se

Vad innefattar detta?

1. N
    Medlem · 139 inlägg

Nickolina

Medlem
    Mina barn har ärvt en mindre sommarstuga med tillhörande tomt. De ska stå som ägare men i testamentet står det att de som äger husen bredvid "vårt", ett på varje sida, ska ha tillträde till huset
    så länge de lever. Om de vill detta ska de stå för löpande avgifter, typ fastighetsskatt odyl. samt betala för fortlöpande underhåll. Det är gamla människor och de enda de kan göra är ju att betala. Men vad innebär fortlöpande underhåll??? Huset är nu i dåligt skick, skulle behövas målas, byta endel brädor m.m. Vad kan vi begära? Det är ju inte så roligt att låta det stå och förfalla mer. Det tar säkert 10 år innan vi kan ha glädje av det och då har det väl fallit ihop ;) Man vill ju att barnen ska få det i hyffsat skick! Någon som vet något om detta, då skulle jag bli jätteglad! :D

2. E
    Medlem · 170 inlägg

ejoakim

Medlem

Re: Vad innefattar detta?

När det gäller testamenten så ska dessa tolkas (vid osäkerhet om innebörden) utefter testatorns tänkta vilja.

Dvs. hypotetiskt: Vad hade den person som testamenterade huset velat? Att det underhölls?

Vad var hans/hennes avsikt med skrivelsen "löpande underhåll". osv...

Är möjligt att hon/han hade en annan idé om vilken standard som huset behövde vara i än ni?

3. wertok
    Medlem · Skåne · 1 228 inlägg

wertok

Medlem

Re: Vad innefattar detta?

Om de gamla grannarna inte vill ha tillgång till huset så slipper de utgifterna om jag tyder dej rätt. Jag har svårt att tro att man kan testamentera bort en sån sak som underhåll, tänk om man får reda på att man ska sköta ett annat hus också och som tack för hjälpen får jag tillgång till det. Kan inte vara möjligt. Fråga dom om dom vill ha tillgång till det först och agera efter det, då får de ju betala för sig, vill de inte det så få ner det på pränt och ta fram verktygen och fixa till det själv!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.