1 328 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Godtrogen blåsning
Faktum är att farfar betalat löpande för en renovering av hans bostad. Trots att summan av ersättning har skenat i höjden har han hoppats på entreprenörens behagliga sätt och övertygande om att det kostar si o så mycket. När jag fick reda på hur mycket entreprenören fått i ersättning blev jag alldeles kall och insåg att arbetet omöjligt kunde kosta så mycket. Vi talar om hundratusentals kronor!!!
Som ni säkert förstår så fanns det inget kontrakt! JA!!! jag vet.... Däremot en gentlemanna muntlig överenskommelse.
Nu känner jag att jag måste ta i problemet.
Antagligen finns det fler som blivt blåsta på det här banala sättet, så om det är någon som har lust o dela med sig av sina erfarenheter och tillvägagångssätt för o få rättelse så skulle jag vara tacksam för kommentarer.
Som ni säkert förstår så fanns det inget kontrakt! JA!!! jag vet.... Däremot en gentlemanna muntlig överenskommelse.
Nu känner jag att jag måste ta i problemet.
Antagligen finns det fler som blivt blåsta på det här banala sättet, så om det är någon som har lust o dela med sig av sina erfarenheter och tillvägagångssätt för o få rättelse så skulle jag vara tacksam för kommentarer.
Vad har han fått för dessa hundratusentals kronorna? Inkluderar detta även material, etc.? Man känner sig lätt blåst när men ser totalkostnaden för t.ex. en köks- eller badrumsrenovering, men en sådan kan dra iväg i princip hur mycket som helst utan att det är oskäligt beroende på vad man vill ha.
Som alltid är det naturligtvis i princip omöjligt att komma i efterhand och försöka få tillbaka pengar.
Har varit med om ett antal entreprenörer som gjort mycket seriöst intryck, men som sedan skickar fakturor på fantasibelopp för småsaker. Ett mycket bra tips är att alltid begära en detaljspecificerad faktura, vilket man alltid har rätt till (och, enligt mitt tycke, varje seriös hantverkare borde göra utan uppmaning). Entreprenören får då svårt att "salta". Har flera gånger hört om, och själv varit med om entreprenörer som gått under jorden när kunden begärt att de skall komplettera en faktura med en detaljspecifikation. Anmärkningsvärt eftersom de därmed helt enkelt inte fått ett korvöre. Det är väl lite pinsamt att skriva en specifikation där det tydligt framgår att man försökt blåsa kunden, alternativt svara med "Oj, vi räknade visst fel..."
Tycker själv inte att det är något principiellt fel med att köra jobb på löpande räkning. Även om man inte har kommit överrens om ett fast pris så har inte hantverkaren rätt att ta ut ett oskäligt pris. Fördelen är att man enkelt kan avbryta samarbetet om det inte funkar. Har man skrivit ett kontrakt på ett större jobb så är ju detta ömsesidigt. Dessutom slarvas det ofta betydligt mindre när hantverkaren bara får betalt för det som de facto är gjort...
/C
Som alltid är det naturligtvis i princip omöjligt att komma i efterhand och försöka få tillbaka pengar.
Har varit med om ett antal entreprenörer som gjort mycket seriöst intryck, men som sedan skickar fakturor på fantasibelopp för småsaker. Ett mycket bra tips är att alltid begära en detaljspecificerad faktura, vilket man alltid har rätt till (och, enligt mitt tycke, varje seriös hantverkare borde göra utan uppmaning). Entreprenören får då svårt att "salta". Har flera gånger hört om, och själv varit med om entreprenörer som gått under jorden när kunden begärt att de skall komplettera en faktura med en detaljspecifikation. Anmärkningsvärt eftersom de därmed helt enkelt inte fått ett korvöre. Det är väl lite pinsamt att skriva en specifikation där det tydligt framgår att man försökt blåsa kunden, alternativt svara med "Oj, vi räknade visst fel..."
Tycker själv inte att det är något principiellt fel med att köra jobb på löpande räkning. Även om man inte har kommit överrens om ett fast pris så har inte hantverkaren rätt att ta ut ett oskäligt pris. Fördelen är att man enkelt kan avbryta samarbetet om det inte funkar. Har man skrivit ett kontrakt på ett större jobb så är ju detta ömsesidigt. Dessutom slarvas det ofta betydligt mindre när hantverkaren bara får betalt för det som de facto är gjort...
/C
Vår entreprenör drog sig inte för att salta räkningar; vad sägs om begagnade innerdörrar som jag visste kostade 4500:- (förfem stycken) och som nu entreprenören ska ha 42 000:- för!cpalm skrev:Ett mycket bra tips är att alltid begära en detaljspecificerad faktura, vilket man alltid har rätt till (och, enligt mitt tycke, varje seriös hantverkare borde göra utan uppmaning). Entreprenören får då svårt att "salta". Har flera gånger hört om, och själv varit med om entreprenörer som gått under jorden när kunden begärt att de skall komplettera en faktura med en detaljspecifikation. Anmärkningsvärt eftersom de därmed helt enkelt inte fått ett korvöre. Det är väl lite pinsamt att skriva en specifikation där det tydligt framgår att man försökt blåsa kunden, alternativt svara med "Oj, vi räknade visst fel..."
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Detta gäller inte bara i Sverige, avlägsna vänner byggde hus i Frankrike, när det mesta var klart så fick snickaren (tror jag det var) i uppdrag att montera upp badrumsskåpet med belysning, det kostade 1000 Euro(alltså bara arbete), och då var belysningen ändå inte inkopplad. Var bara att slanta.
Ugh! Å andra sidan, hade han gjort något åt dörrarna också? Har själv skrapat och slipat 6 gamla spegeldörrar och det tog ca. 100-150 timmar per dörr för en perfektionistisk amatör.co skrev:
/C
Klicka här för att svara
