Jag har letat i forumet, men inte hittat svaret på det jag undrar... så jag försöker genom att skriva här!

Min sambo äger en sommarstuga, han har ägt den i ca 30 år. Eftersom han är ca 20 år äldre än vad jag är, så vill han vara säker på att jag får stugan ifall han skulle dö före mig. Han pratar om att han ska skriva över den på mig, men jag vet inte hur jag känner inför detta. Hur som helst så undrar jag:

Hur gör han för att skriva över sommarstugan på mig? Vad krävs? Blir det konsekvenser för mig? Kostnader för mig? Annat som vi bör tänka på? Han säger även att inventarier och maskiner som finns där ska ingå, går det att skriva något om det så att det ingår?

Vi har inga gemensamma barn men han har en dotter som han inte vill ska ärva sommarstugan utan han vill att jag ska ha den om han dör först. Anledningen till att han inte vill att dottern ska ha sommarstugan, har inget med saken att göra.

Vi kommer att gifta oss om ett tag, kommer det att påverka något?

Jag skulle bli mycket tacksam om jag fick svar på dessa frågor. :)

Har han någon övrig förmögenhet? Jag är lite osäker på hur det påverkar arvsrätten att skriva över huset innan han har avlidit, och om dottern då kan hävda att det är en skenkonstruktion för att hindra henne från att få sitt rättmätiga arv.
Det kan då bli tal om laglottskränkning med diverse juridiska tvister som följd.

Kanske vore smidigare att betala din sambo en "rimlig" summa pengar för övergången som sedan ingår i dödsboet.
Detta kan sedan via testamente sänkas till att dottern får hälften.
Men att dela ut tillgångar utan motprestation kan bli vanskligt.

Skall börja med att säga att en kortare session med en rimligt duktig familjerättsjurist bör kunna reda ut vad som är bästa metod för att uppnå det ni vill.

"grundproblemet" här är att bröstarvingarna (dottern) har alltid rätt till sin s.k laglott (=50% av den avlidnes tillgångar). Om man ger bort tillgångar före sin död till människor som kan anses vara arvingar (exakt hur man avgör det vet jag ej), så räknas gåvan som förskott på arv. Det går att undvika det genom att i gåvobrevet stipulera att gåvan inte skall anses vara förskott på arv (tror inte att den formuleringen alltid är giltig, kan bero på omständigheter).

Det som kan hända här OM gåvna skulel anses vara förskott på arv, är att om de övriga tillgångarna i dödsboet inte räcker för att hon skall kunna få ut sin laglott (dvs, man räknar då sommarstugans värde som om den inte hade givits bort), då kan hon i vissa fall kräva att du betalar in pengar till dödsboet för att hon skall kunna få ut sin laglott.

Och just i den transaktionen uppstår en annan konstighet (jag är inte jurist, jag kan ha missförstått). En gåva värderas till vad den var värd vid gåvotillfället, dvs var sommastugan värd en milj. vid gåvotillfället, så har dottern rätt att få ut en halv milj "extra" ur dödsboet, och om inget testamente finns så ärver hon ju allt i dödsboet och hälften av gåvans värde vid gåvotillfället.

Men hon har då rätt att kräva att istället för att du betalar in de pengarna till dödsboet så att hon kan ärva, så skall istället gåvan återföras till dödsboet, och sedan ärver hon äganderätten till halva sommarstugan, även om den då vid dödstillfället kanske är värd två milj. Dvs. du kan bli tvungen att lösa ut henne med hälften av vad den är värd vid dödsdagen.

Jag tror att om man skall kunna få en sådan här gåvokonstruktion att fungera så måste sambon även testamentera en summa pengar till dig så att det finns andra värden i dödsboet som kan användas att lösa ut dotterns laglott av sommastugan. För finns det så att hon kan få ut sin laglott utan att kunna "återkräva" sommartsugan, så gäller ett värde som fasställs vid gåvotillfället (se till att få en oberoende värdering dokumenterad).

Om vi sedan blandar in ert kommande giftemål. Det påverkar så till vida att allt ni båda äger innan blir giftorättsgods. Så länge ni är gifta äger var och en av er sina respektiver prylar (ex, sommastugan). Men vid skillsmässa eller dödsfall slås alla tillgångar ihop och är giftorättsgods. Om din make då har avlidit, så blir hälften av giftorättsgodset ditt genom bodelning (det är så att säga din del av era gemensamma tillgångar, så det är inget du egentligen ärver). Andra hälften ärver maken arvingar, du ärver inget av den delen såvida det inte finns testamente. Hade det nu bara funnits gemensamma barn, då hade du iallafall ärvt den sista halvan, med fri förfoganderätt, era barn hade fått ut arvet som s.k "efterarv" den dag du avlider. Efterarv gäller även för andra arvingar då, finns inga barn alls så ärver ex. makens syskon.

Men nu har maken en dotter, ett icke gemensamt barn har rätt till sitt arvdirekt, behöver inte vänta på efterarv. Det gör att utan testamente så ärver dottern hälften av allt ni äger.

Detta kan man ändra på så att man genom äktenskapsförord stipulerar att vissa tillgångar är enskild egendom, det kan även förordnas i ett gåvobrev, att ex. stugan du får skall vara din enskilda egendom.

Så med rätt formuleringar i gåvobrevet (som då bör utformas av en advokat) så kan ni dels säkra att stugan inte skall kunna anses vara förskott på arv, dels att den skall vara din enskilda egendom. Tänk bara på att man måste fundera över vad som händer om det blir tvärtom, du avlider först, eller om ni senare vill skilja er. Och hur detta påverkar arvssituationen för arvingar efter dig.

Redigerat:
Förslagsvis tar ni ett par timmar hos en jurist och får allt skrivet så går det mycket väl att ordna. Det blir lätt missförstånd här i ett forum så råden är inte alltid riktiga.

...

Redigerat:
Om det är viktigt så gå till en jurist istället för att förlita dig på svar i detta forum, det är redan några sakfel i svaren och kommer säkert att komma fler. Kostar några få tusenlappar hos en bankjurist att upprätta ett testamente och få några fina råd.

Tack för snabba svar! :)

Oj, det här är visst mer komplicerat än jag trodde! Jag trodde i min enfald att man kunde ge bort olika saker som man själv ville medan man lever... tur att jag ställde frågan här! Det har fått mig att inse att det här tyvärr inte är något som vi kan lösa själva.

@Mick_vb: Anledningen till att jag frågar i detta forum är att vi inte har de "några få tusenlappar" som en bankjurist kostar. :(

Det här med förskott på arv: sambos ärver inte varandra. En gåva till sin sambo kan inte vara förskott på ett arv.

Ska ni verkligen gifta er? Jag tycker det låter som om det bara komplicerar det hela. Framför allt så går 50% av sommarstugan tillbaka till arvingarna vid bodelningen.

Om sambo genom testamente blir arvtagare kan gåva räknas som förskotterat arv, ifall annat ej anges i gåvobrev.

Precis som flera andra tycker jag det är väl använda pengar att utnyttja sakkunnig jurist. Dessutom bör ni fundera på konsekvenserna av att ni kanske inte dör i den ordning personnumret gör troligt.

Sambor ärver inte varandra, så om din sambo överlåter fritidshuset till dig som enskild egendom, så är det ditt. Du kan sen testamentera det till honom.
Värt att veta är att makar utan gemensamma barn inte heller ärver varandra om den avlidne efterlämnar bröstarvingar, utan man gör en bodelning där hälften av de sammanlagda tillgångarna hör till dödsboet ovh bröstarvingarna ärver dödsboet. Enskild egendom ingår inte, varken den avlidnes eller den efterlevande makens.
Ett testamente kan aldrig minska arvet för bröstarvingar under laglotten (halva dödsboets kvarlåtenskap).
När den efterlevande maken dör och om denne inte har gift om sig eller har några bröstarvingar, kommer den först avlidne makens arvingar att ärva även den sist avlidne.

Det kan alltså vara bättre att ni inte gifter er...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.